kapubanner for mobile
Megjelent: 1 éve

E-Learning: szabadon térben és időben - Nelson Mandelától Arnold Schwarzeneggerig

Az elmúlt három esztendőben a pandémia és más események kapcsán egyre inkább előtérbe kerülnek a különböző digitalizációs megoldások, és ezen belül is egyre nagyobb szerepet kap az elektronikus oktatás, a digitális tudásátadás, amit legtöbben csak e-Learningnek hívnak. De mi is ténylegesen az e-Learning? Erről beszélgettünk a Training360 vállalati e-Learning megoldásokért felelős üzletágvezetőjével, Kővári Bálinttal.

 

Ritkán kerül szóba, de az e-Learning kifejezés honnan eredeztethető?

Elliott Masie, a híres amerikai oktatás-technológiai szakértő és Broadway producer 1999-ben használta először az „e-Learning” kifejezést az online tanulás leírására. Azóta sem emlegetjük másként.

A világban hatalmas támogatottságnak örvend ez a képzési forma. Mi lehet ennek az oka?

Egy biztos, a rugalmasságával térben és időben semmi nem tudja felvenni a versenyt. Szabadságot ad, egyéni preferenciák sorához alkalmazkodik. Népszerűségére jó példa, hogy olyan híres emberek, mint például Nelson Mandela, Arnold Schwarzenegger vagy a korábbi kosárlabda sztár, Shaquille O’Neal is e-Learning-es formában tanult egykoron. Utóbbi például a Louisiana-i Állami Egyetemen diplomázott, de az MBA képzését már online formában végezte el a Phoenixben.

Mióta foglalkozol digitális oktatási megoldásokkal?

2009-ben dolgoztam először kutató fejlesztőként tréningszimulációk elkészítésén, azóta pedig bárhol dolgoztam bármilyen pozícióban, valamilyen formában mindig fejlesztettem vagy alkalmaztam digitális oktatási megoldásokat.

Az e-Learning, mint képzési forma, nem sokkal korábban indult útjára.

Valóban, Elliott Masie, amerikai oktatás-technológiai szakértő és Broadway producer, 1999-ben használta először az „e-Learning” kifejezést az online tanulás leírására.

Mit hívunk valójában e-Learningnek?

Annak ellenére, hogy a különböző elektronikus oktatási megoldások már több mint egy évtizede részét képezik a mindennapjainknak, érdekes módon e-Learning alatt még mindig mindenki mást és mást ért. A legtöbb definíció szerint minden struktúrált oktatási célú tudásátadás, ami digitális eszközökkel történik, az e-Learningnek számít, de vannak, akik például csak azokat az oktatási megoldásokat tekintik e-learningnek, amihez valamilyen keretrendszer is társul. Ha tőlem kérdezik meg, hogy mi az e-learning, én az első definíciót szoktam mondani.

Akkor mondhatjuk azt, hogy minden oktató célú digitális tartalom az e-learning?

Ez már egy jóval nehezebb kérdéskör, a megfogalmazásodból ugyanis kimaradt a struktúrált jelző. Nem minden oktató tartalom, ami az interneten fellelhető tekinthető e-learningnek. E-learning tananyagnak tekinthető, amikor a YouTube-on valaki a Python programozási nyelv alapjait bemutatja? Igen, ha az struktúráltan felépített, van egy íve és valahonnan valahova eljuttatja az érdeklődőket. E-learning tananyagnak tekinthető, ha valaki egy videóban megmutatja hogyan kell egy Volkswagen Poloban akkumulátort cserélni? Szerintem nem. Számos olyan oktató jellegű tartalom van az interneten, melyek nem egy struktúrált oktatási céllal jönnek létre, hanem azért, hogy egy adott probléma megoldására választ adjanak. Ezek is végtelenül értékes tartalmak tudnak lenni, én is egy ilyen videó segítségével cseréltem legutóbb izzót az autómban, de ezeket nem nevezném e-learningnek

Eddig végig videókról beszéltél. Az e-learning az mindig videó alapú?

Nem. Mielőtt a különböző digitális kamerák és rögzítési technológiák elérhetővé váltak az emberek többségének, az e-learning jellemzően vagy írott szöveg volt, vagy egy interaktív feladat. Tíz évvel ezelőtt például nagyon népszerűek voltak a különböző Flash technológia alapú megoldások.

Napjainkban elvárás, hogy egy e-learning tartalmazzon videós elemeket?

Nem a videó az elvárás, hanem sokkal inkább az, hogy fenntartsa a figyelmet, és a tudásanyagot látványos, könnyen érthető módon közvetítse. Videós tananyagból is láttam már olyat, amin öt perc alatt bealudtam és olyan szöveges tananyagot is, ami végig fenntartotta a figyelmemet.

Mik az elvárások napjainkban egy e-learning tananyaggal kapcsolatban?

Kinek mi az elvárása? (nevet) Ha e-learninggel kapcsolatos elvárásokról beszélünk, akkor más az elvárása egy tanulónak, más az elvárása egy oktatónak és más az elvárása mondjuk egy vállalati HR-esnek, aki a céges képzésekért felelős. A tananyagot elvégzők elvárása, hogy az könnyen érthető és számukra könnyen feldolgozható legyen. Az oktatók elvárása, hogy a tananyagokat könnyen lehessen frissíteni, módosítani, fejleszteni, a HR elvárása pedig, hogy a kötelező tudásanyagot hatékonyan átadja a dolgozók számára.

E-Learning: szabadon térben és időben – Nelson Mandelától Arnold Schwarzeneggerig2

Meg lehet ennyi igénynek felelni egyszerre?

Igen, de nem könnyű. A Training360-ban a tananyagok gyártása során mi nemcsak szakmai oktatókkal, hanem pszichológusokkal, trénerekkel és más oktatás metodológiai szakértőkkel is dolgozunk. Ezzel igyekszünk biztosítani, hogy a tananyagaink a lehető legtöbb igénynek megfeleljenek.

Milyen területeken gyártotok tartalmat?

Igyekszünk azokra a területekre koncentrálni a témák kiválasztása során, amelyek a legtöbb ember és vállalat számára hasznosak lehetnek, de vannak olyan mélyebb témákat feldolgozó tananyagaink is, melyeket azért készítettünk el, mert kiemelnek minket. Ilyen a Docker és a nemrégiben elkészült Kubernetes tananyagunk, de mondhatnám a PowerShell haladó sorozatunkat is.

Melyik a legkeresettebb ajánlatotok a piacon? Mi iránt a legnagyobb az érdeklődés?

November elején vált elérhetővé egy új tananyagcsomagunk kifejezetten baráti áron, amelybe összeválogattuk a leghasznosabb és legjobb tananyagainkat, amelyekre az elmúlt három évben a vállalatok részéről a legnagyobb volt az érdeklődés.

Tudsz pár példát mondani, hogy mik ezek a területek?

A csomagban elérhető több mint 10 adatbiztonság témájú tananyagunk, amelyek segítségével a cégek dolgozói megismerhetik a különböző veszélyforrásokat a digitális térben. Bekerültek továbbá az irodai szoftverhasználatot oktató tananyagaink, és nemcsak a közismert alkalmazások, mint az Excel vagy a PowerPoint, hanem olyan kuriózumok is, mint a Microsoft Publisher, a Microsoft Forms vagy a Power Automate. Elérhetők benne továbbá alapszintű szoftverfejlesztési tananyagok is, többek közt a C++, a Java és nem utolsó sorban a Python nyelvekhez. Nem feledkezhetünk meg az üzemeltetőkről sem, akik a csomagban elérhetik a két legismertebb szerver szoftver (Windows Server, Linux) alapszintű oktatóanyagait, illetve az Informatikai ismeretek alfáját jelentő IT Essentials sorozatunkat. Végül, de nem utolsósorban készségfejlesztő és agilis munkavégzést segítő tartalmakat is elérhetővé tettünk a csomagban.

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek