kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 2 éve

A hibrid képzés új lehetőségeket nyit a vállalatok számára

Hogyan kaphat egyenlő esélyeket, aki otthonról tanul és aki személyesen vesz részt egy képzésen? Hogyan változnak az igények a vállalati képzésekkel szemben? Kővári Bálintot, a Training360 vállalati e-learning megoldásainak szakértőjét kérdeztük.

Kővári Bálint-

Hogyan változtak az oktatással kapcsolatos igények az elmúlt időszakban?

Az igény egyértelműen megnőtt az online és e-learning képzésekre. Végeztünk a témában egy piackutatást, amiből az derült ki, hogy nagyjából a válaszadók kétharmada hajlandó az online térben tanulni. Azonban van továbbra is egy  meghatározó résztvevői bázis, aki a tantermi körülményeket részesíti előnyben. Ennek több oka van: az egyik, hogy otthon nem adott a nyugodt környezet; személyesen könnyebb megőrizni a fókuszt, a koncentrációt; sőt olyan is van, ahol vállalati előírás a személyes megjelenés.

Az online részvétel mellett szól, hogy nem kell utazni, ami Budapesten belül  akár háromnegyed órát is jelenthet, vidékről pedig még többet. Ez teljesen kiküszöbölhető. Míg a korábban idézett válaszadókkal szemben van, akinek az otthoni nyugalom, a saját gép használata adja a legnagyobb biztonságot. Az elmúlt két évben nagyon sokan felfedezték, megismerték és elfogadták, megszerették ezeket az eszközöket, módszereket.

Most beszéljünk a hibrid megvalósításról. Lehet-e ugyanazt az élményt nyújtani azoknak, akik otthonról tanulnak azokkal szemben, akik személyesen vesznek részt a képzésen?

A hibrid képzés fogalma szervezetenként mást és mást jelent. Nálunk azt, hogy a képzés a tantermi és az online résztvevők számára ugyanazt az élményt nyújtja. Erre kiemelten figyelünk, és a technológiai eszközök is lehetőséget adnak ennek megvalósítására. A képzésen az oktató, a tantermi- és a távoli résztvevők folyamatosan tudnak szóban kommunikálni egymással. Az oktatóink úgy alkotják meg a képzési tartalmakat és feladatokat, hogy azokat mindegyik résztvevő ugyanúgy tudja használni, elvégezni.

Ténylegesen megvalósítható? Mennyire szabhat gátat a hibrid képzésnek a távoli résztvevők technikai felszereltsége?

Sok múlik a résztvevők otthoni eszközein, de az eddigi tapasztalataink alapján a jól megtervezett oktatói infrastruktúrának köszönhetően a visszajelzések alapján minden résztvevő elégedetten zárta a képzést.

Az eszközökön túl milyen új megközelítés és készség szükséges az oktató és a résztvevő oldaláról?

Az elmúlt két év az oktatók számára is komoly kihívást jelentett, meg kellett szokniuk az online oktatást, ki kellett alakítaniuk új típusú feladatokat és meg kellett ismerniük új eszközöket. Egyre többet használtak online kvízeket, interaktív felületeket, szöveges chateket. A tábla helyét pedig átvette az érintőképernyős monitor és a digitális rajztábla. Az oktatók munkáját nagyban segítette, hogy a különböző szoftverek és szolgáltatások ez alatt az időszak alatt rengeteget fejlődtek, két év alatt nagyjából annyit, mint tíz év alatt összesen. A rendszert úgy alkottuk meg, hogy a használat ne jelentsen plusz terhet sem az oktatóknak, sem a tanulóknak.

Milyen új készségekre van szükség ennél az új oktatási formánál?

Az oktatóknak folyamatosan nyitott szemmel kell járniuk és nyíltnak kell lenniük az új technikai újdonságok megismerésére és azokat folyamatosan be kell építeniük a képzéseikbe. A kutatásunkból arra is fény derült, hogy a képzések résztvevői számára kiemelten fontos, hogy a tanult technológiákat minél hamarabb a gyakorlatban is ki tudják próbálni. Ezért a legtöbb képzésünkhöz tartozik valamilyen virtuális környezet, melynek segítségével a résztvevők sajátkezűleg kipróbálhatják a tanultakat.

Ennek a módszernek az eredményessége hogyan mérhető?

Ez kétféleképpen történik. Tudásellenőrző teszteken keresztül az oktató és a résztvevők is visszajelzést kapnak arról, hogy mennyire sikerült elsajátítani a tananyagot, illetve ebből látjuk, hogy mire kell esetleg jobban odafigyelni a képzés hátralevő részében.

Az eredményesség másik mérési pontja a résztvevői elégedettség vizsgálata, melyen keresztül fontos visszajelzéseket kapunk az új igényekről, arról, hogy mit és milyen formában szeretnének az érintettek tanulni.

Mi jelenti a legnagyobb kihívást a hibrid oktatásban?

A motiváció és a figyelem fenntartása. Látszik, hogy egyre rövidebb időintervallumot tudnak koncentrált tanulással tölteni a résztvevők. Az oktatók folyamatos kommunikáció, kapcsolattartás, rendszeres visszakérdezés és felszólítás formájában igyekeznek a figyelmet fenntartani.  Az oktatás sebességét, módszerét mindig az adott csoporthoz igazítják.
Előfordulnak a képzés során technológiai problémák is, mint például, hogy megszűnik az internetkapcsolat egy részvevőnél, vagy éppen áramkimaradás lép fel, de ezekre igyekszünk a részvevőket alternatívákkal felkészíteni. A képzést természetesen mobilról is lehet folytatni az előbbiek bekövetkezése esetén.

Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy technológiai lehetőségeinknek, rendkívül felkészült és tapasztalt oktatóinknak és az oktatók munkáját segítő szervezőknek köszönhetően minden problémát villámgyorsan el tudunk hárítani. Éppen ezért korábbi résztvevőink évről-évre kimagasló arányban térnek vissza hozzánk.

A Training360 jelenleg elérhető képzései itt tekinthetők meg: https://www.training360.com/

A nyitóképen Kővári Bálint

  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A munkavállalók készségfejlesztése elmaradásban van, pedig fenekestül felfordul a munka világa

A generatív mesterséges intelligencia (AI) térnyerésével a munkavégzéshez szükséges készségek 2030-ra várhatóan 68%-kal változnak majd... Teljes cikk

A tanár is munkavállaló!?

Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk

Megállítható-e a képzett munkaerő külföldre áramlása?

A brain drain, azaz „agyelszívás” a magasan képzett munkavállalók elvándorlását jelenti egy fejlettebb, magasabb életszínvonalat biztosító... Teljes cikk