Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 7 hónapja

Egyenlő munkahelyi esélyeket ígérnek a nyitott vállalatok

Minden harmadik nő érzi úgy Magyarországon, hogy nem egyenlő lehetőségek állnak előtte, és férfi kollégái előtt. Ezen kíván változtatni a Nyitottak vagyunk közösségi kezdeményezés, és az ehhez csatlakozott világcégek, magyarországi startupok és vállalkozások, akik vállalják, hogy nyilvánosságra is hozzák, hogy mit tesznek idén az esélyegyenlőség érdekében.

Az első nyilvános vállalásokat és sokszínűségi mutatókat Nőnapon tették közzé, az akcióhoz a nyitottakvagyunk.hu oldalon egész évben lehet csatlakozni. A kezdeményezés elindítói ezzel inspirálni szeretnének másokat is.

1,1 millió magyarországi munkavállaló tartja sürgetőnek, hogy munkahelye tegyen érte, hogy egyenlő lehetőségeket, és esélyeket kapjanak a nők és a férfiak - derült ki a Gemius kutatásából. Minden harmadik nő gondolja úgy, hogy sem a karrier lehetőségek (31 százalék), sem a fizetésük terén (37 százalék) nem kezelik ugyanúgy őket, mint férfi kollégáit. Bár általános jelenség, hogy az egyenlőtlenség jelenlétét a férfiak kevésbé érzékelik, Magyarországon mégis már minden negyedik férfi egyetért azzal, hogy nők és férfiak nem jutnak ugyanolyan esélyekhez a munkahelyeken.

Eközben nemzetközi kutatások azt mutatják, hogy nem csak a női és férfi dolgozóknak lenne jobb, de sikeresebbek is azok a sokszínű cégek, szervezetek, ahol a cég minden szintjén változatos összetételű csapatok dolgoznak, és ezekben nők és férfiak hasonló arányban vannak jelen.

“Hiszünk benne, hogy nyitottnak lenni - mindenkit csak a tettei és teljesítménye alapján megítélni - helyes, és meg is éri. Tény, hogy a kutatások nem festenek jó képet a jelenlegi helyzetről. Ami talán ennél is fontosabb, hogy mit lehet tenni. A probléma már rég óta látható, amit viszont eddig nem láttunk, hogy ki mit tesz azért, hogy ez változzon. Azzal, hogy nyilvános vállalásokra biztatunk, és láthatóságot adunk ezeknek, célunk, hogy segítsük a változást. Azt tapasztaltuk, hogy cégekként, szervezetekként is tudjuk inspirálni egymást, és így közösen akár több tízezer munkavállaló életébe hozhatunk pozitív változást, meglepően rövid idő alatt is” - nyilatkozott az akciót indító Nyitottak vagyunk kezdeményezés képviselője.

Hogy állnak jelenleg a cégek?

Magyarországon most az Auchan, a BP, a Prezi, a CMS Cameron McKenna Ügyvédi Iroda sokszínűségi mutatóit is nyilvánosságra hozta Nőnapon. Ezek megmutatják, hogy milyen a nők és férfiak aránya náluk Magyarországon a teljes cégben, a vezetők között, és az új alkalmazottak körében. Nemzetközi tapasztalatok szerint a különböző iparágakban működő cégek más-más kihívásokkal kell, hogy megküzdjenek azért, hogy nők és férfiak kiegyensúlyozott arányban dolgozzanak náluk, de a transzparencia és a nyilvános párbeszéd iparágtól függetlenül fontos lépés a változások felé.

A vállalások

Elsők között hozta nyilvánosságra, hogy miket fog tenni 2016-ban több ismert világcég, ezek Magyarországon összesen több mint tízezer embert foglalkoztatnak. Vállalásokat egész évben lehet tenni, a nyitottakvagyunk.hu-n várják további cégek csatlakozását. Vállalások érkeztek már többek között az Auchantól, a BP-től, a CMS Cameron McKenna Ügyvédi Irodától, a GE Lighting-től, a Microsofttól, a Morgan Stanley-től, első kulturális intézményként a szentendrei Ferenczy Múzeumi Centrumtól, és a Nyitottak vagyunk kezdeményezés elindítóitól, a Prezitől, az espelltől és a Google-tól is. Vállalások szólnak pl. a női vezetők számának növeléséről, részmunkaidős és távmunkában végezhető állások számának emeléséről, fizetéskülönbség feltárásáról, ha létezik, csökkentéséről, iskolásoknak, elsősorban lányoknak szóló programokról.

A nyitottakvagyunk.hu oldalon egy - 10 plusz 1, szakértők szerint fontos teendőt tartalmazó - listából választhatnak azok, akik nyilvánosan is vállalják, min fognak dolgozni 2016-ban azért, hogy nők és férfiak egyenlő lehetőségekhez és esélyekhez jussanak a munkahelyen.

10-ből 7 vállalás valósult meg

A Nyitottak vagyunk kezdeményezés első, nyilvános vállalásokra hívó akciója során, tavaly, világcégektől, startupoktól és magyarországi vállalkozásoktól összesen több mint 100 nyilvános vállalás érkezett. A vállalást tevő cégek nyilatkozatai alapján átlagosan 10 vállalásban szereplő programból 7-et sikerült is teljesíteni, és sokan idén is folytatják a munkát.

A Neticle nevű médiafigyelő, és elemző cég például cégen belül nyilvánossá tette az egyes munkakörökhöz tartozó fizetéseket, így mindenki pontosan tudhatja, milyen pozícióval milyen bér jár. Ezzel többek közt a nők és férfiak közt sokszor felfedezhető fizetéskülönbséget akarták megszüntetni.

A Hosszúlépés. Járunk? városi sétaszervező családi vállalkozás fennállása óta először kellett, hogy GYES-sel foglalkozzon, a tulajdonos házaspárnak született gyereke. Így rögtön a férfi kollégának is megteremtették a lehetőséget, hogy egy saját, kísérleti programjuk segítségével kivegye a részét gyereknevelésből. A férfi egyelőre heti fél, majd egy napot tölt otthon, elmondásuk alapján ez nem csak a családon belüli kiegyensúlyozottabb munkamegosztás megteremtésében segít, de így a kisgyermekes anyuka is könnyebben vissza tud majd térni munkájához, ahogy szeretne.

A nagyvállalatoknál számos, kifejezetten nőknek szóló, az esélyegyenlőséget elősegítő képzés indult cégeken belül is, de iskolás lányoknak, és vállalkozónőknek is tartottak foglalkozásokat. Többen sikeresen dolgoztak azon is, hogy növekedjen a nők száma a vezetők körében, emelkedett a kisgyerekes szülőknek különösen kedvező részmunkaidős és távmunkában végezhető munkák száma, és dolgoztak újabb GYES-GYED utáni programokon is.

A Nyitottak vagyunk közösségi kezdeményezés elindítói szeretnék, ha a nyilvános vállalások és a transzparencia hagyománnyá válnának a nők és férfiak egyenlő munkahelyi esélyeiért tenni akaró cégek körében.
Follow hrportal_hu on Twitter

Elkötelezett munkavállalók a munkaerőhiány és az elvándorlás kellős közepén

Sokat tesz a Citi Magyarország, hogy dolgozói, bármilyen életkorban is legyenek, jól érezzék magukat a vállalatnál. Coaching típusú vezetéssel és fejlesztéssel, a dolgozók igényeire szabott, családbarát intézkedéseikkel igyekeznek megalapozni kollégáik hosszú távú elkötelezettségét és elégedettségét, ami munkáltatói szempontból egy óriási sikerélmény - nyilatkozta a HR Portálnak Tatár-Kiss Klára, a Citi Magyarország HR-igazgatója. Az interjúban szóba került a toborzásban domináló ajánlási rendszer és a szolgáltató szektor kihívásai is.tovább..

További cikkek
Rolek Ferenc: Szükség lenne külföldi vendégmunkásokra is

Általánossá vált a munkaerőhiány mind iparági szinten, mind területileg, míg régebben csak egyes ágazatokat, vagy a nyugati határszélt sújtotta -... Teljes cikk

Kevés munkanélküli, sok foglalkoztatott

Június-augusztusban tovább csökkent a munkanélküliek száma, 77 ezerrel volt kevesebb, mint egy évvel korábban, a munkanélküliségi ráta egy év... Teljes cikk

Új igazgató az Apollo Tyres Magyarországon épülő gyárának élén

A Heves megyei Gyöngyöshalászon 475 millió eurós beruházással ultramodern abroncsgyártó üzemet építő Apollo Tyres Mákos Csabát bízta meg a... Teljes cikk

Pénzmosás vagy lenyúlás - ez a felnőttképzés Parragh szerint

Részben pénzkidobásnak, részben lenyúlásnak tartja a felnőttképzés jelentős részét Parragh László. Az MKIK elnöke a Világgazdaságnak azt... Teljes cikk

Navracsics: Rugalmasabbá kell tenni az európai oktatási rendszert

Az európai oktatási rendszert a munkaerő-piaci kihívások miatt életkor, intézmény és tananyag szempontjából is rugalmasabbá kell tenni - mondta az... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár

Ahol tilos rákérdezni a korábbi bérre

Valódi lépés az esélyegyenlőségért, a férfi-női bérek közti szakadék bezárásáért? A szándék legalábbis ez, hiszen egy augusztus...