kapubanner for mobile
Megjelent: 2 éve

Elégedetlen, de marad a magyar

Egy friss felmérés szerint a magyar munkavállalók a többi országhoz képest elégedetlenebbek munkaadójukkal, ám csak kevesen váltanának munkahelyet. „Háeresként akár örülhetnénk is az ilyen eredményeknek” - írja HR szakértő szerzőnk, Papp Tamás István, aki szerint azonban a jelenség mögött a szervezet versenyképességére veszélyes folyamatok lapulhatnak. A maradási hajlandóságot pedig más mutatókkal is mérni kell.

Elégedetlen a magyar-

A PwC napokban megjelent, 44 ország több mint 52 000 munkavállalója körében végzett felmérési eredményei szerint – melynek egy 500 fős magyar minta is a részét képezte –, a hazai munkavállalók 67%-a elégedetlen a munkájával, de eme, a globális átlagnál jóval magasabb foglakoztatóval szembeni elégedetlenség ellenére, csupán” 16%-uk váltana munkahelyet egy éven belül – mintegy megerősítve, a sokak által magyar sajátosságként kezelt, hírhedten nagy hazai munkavállalói immobilitást (csak összehasonlításképp: globális szinten az elégedetlenkedők aránya 29%, az elkövetkező 12 hónapban munkahelyet váltani szándékozók aránya pedig 20%).

Háeresként azonban, akár örülhetnénk is az ilyen eredményeknek. Vannak is idehaza nem kevesen, akik valóban, büszkén dagadó kebellel tapsikolnak a nagy maradási hajlandósági értékeknek, hiszen kiugróan magas hazai dolgozói elégedetlenség ide vagy oda, mégiscsak megnyugtató tudni, hogy a magyar munkavállalók 84%-a belátható ideig marad a fenekén helyén, nem kíván az álláslehetőségek között ugrabugrálni újabb és újabb, üres pozíciókat generálva és maga mögött hagyva, ezáltal is egyre hevesebb fejfájást okozva a vállalati humánerőforrás rendelkezésre-állásáért felelős kollegáknak.

Pedig nagyon is van ok az aggodalomra! Sőt, ezen kutatási eredményekbe, illetve a mögöttes tartalmakba picit jobban belegondolva, a potenciális okokat felsorakoztatva, a következményeket is felmérve kúszhat elő a migrén csak igazán!
A magam részéről például, nem tudok szabadulni a gondolattól, hogy a hazai munkaerő-piac egyik legjellemzőbb – de mélyen rejtőző, illetve rejtegetni próbált – szomorú ismérve bukkan felszínre a PwC számaiban: az immobilitás, a röghözkötöttség, még véletlenül sem a munkahely irányába mutatott munkavállalói lojalitás, hanem csak rugalmatlanság! A dolgozók elkötelezettségének/elköteleződésének vélelmezett „hűsége” pedig leginkább a munkaerő-piaci versenyképtelenségükből adódik! A PWC felmérése egyértelműen rámutat arra, hogy a hazai munkáltatókkal szembeni általános dolgozói elégedetlenség dacára eme magyaros „ragaszkodás” – legyen az akár munkaköri, akár országhatáron belüli regionális szintű – a munkavállalóink passzivitásából adódik, azaz egyszerűen nem akarnak/mernek kilépni a munkaerő-piacra:

    • egyrészt nem hagyják veszni a jelenlegi munkahelyükön az ott-tartózkodásukért gyakran beígért, a szocialista időkben igen népszerű, és sok mai magyar vállalatnál még most is kiemelt becsben tartott, vagy a megtartási humán stratégiák jegyében jól-rosszul újra-bevezetésre került ’törzsgárda-típusú’ jutalmaikat, ’jelenlét-alapú’ bónuszaikat, amelyek kiérdemléséért az érintett dolgozóknak igazából tenni, cselekedni, teljesítmény-nyújtani, célokat-elérni, még csak „jólviselkedni” sem kell, csak ott lenni és az időt kibekkelni;

    • másrészt pedig, és ez talán még jellemzőbb, kompetencia-, elégséges szaktudás-, szükséges tapasztalat-, és/vagy kellő agilitás-hiányossági okokból – vagy csak egyszerűen rugalmatlanságból, esetleg lustaságból… – félnek magától a munkaerő-piaci megmérettetéstől és persze az azzal járó esetleges, de inkább valószínű(!) visszautasítástól, valamint a „sz@r”, de mégiscsak komfortosan biztonságos munkahelyi közeg (komfortzóna) elhagyásától.

Szóval ne legyen kétséges, kedves háeres kollegák, hogy az az elégedetlen munkavállaló, aki agilis, rugalmas és munkaerőpiaci értelemben versenyképes, az bizony gondolkodik a váltáson, és már réges-rég vette a bátorságot, és aktív, vagy csak passzív módon ugyan, de kint van a placcon!

Következésképpen ad-e, adhat-e elégedettségre okot nekünk, a vállalati humánpolitika irányítóinak és operatív működtetőinek, ha így vagy úgy, de sikerül leszorítani az önkéntes felmondási arányt (növelni a maradási hajlandóságot), de ezt csak azon az áron tudjuk elérni, hogy a maradó dolgozónk elégedettsége még alulról sem súrolja az értékteremtő elkötelezettségi szintet?

Jó-e az a szervezeteknek, vállalatoknak, vállalkozásoknak, intézményeknek, ha tele vannak elégedetlen, a munkahelyüket, munkájukat nem szerető, a számukra biztosított foglalkoztatási körülményeket, adottságokat, lehetőségeket egyáltalán nem értékelő dolgozókkal?

Vajon elegendő-e egy ilyen alacsony munkavállalói elégedettségi szint a cégtulajdonosoknak, az igaztóságoknak, a felügyelő bizottságoknak, vagy úgy általában a munkáltatóknak, a foglalkoztatóknak, amely nem párosul a szervezeti célokért történő tenni-akarással, proaktív, előremutató (innovatív) és cselekvő (agilis) munkavégzéssel?

Mindenkit, legyen ő vállalattulajdonos, felső- vagy középvezető, operatív menedzser vagy épp héeres, aki érdekelt a magas hozzáadott értékű foglakoztatásban és nem csak az érdekli, hogy áll-e valaki a gépsor mellett, vagy a számítógépek képernyője mögé búja szorgalmasan kattintgat-e ezt-azt, óvok attól, hogy csupán egyetlen magas maradási hajlandósági (vagy alacsony önkéntes fluktuációs) mutató ismertében megnyugodva hátra dőljön.

Először is, soha, de soha, ne „higgyünk” önmagában egyetlen egy – ebben az esetben HR – mutatónak (és ne osztogassunk csak ez alapján kiugró teljesítménybónuszokat), mert ez a fajta csőlátó megközelítés az adott szervezet valódi állapotának hamis megítéléséhez vezet, amely akár már rövid távon is igen könnyen az adott munkaközösség kudarcát jelentheti. A maradási hajlandóságot is mindig, de mindig, egyéb más, alapvető fontosságú humán KPI mutatókkal, az elégedettség mellett minimum az elkötelezettséggel (amely távolról sem egyenlő a maradási hajlandósággal!!!) együtt szabad csak vizsgálni, elemezni, boncolgatni. De még jobb, ha végső következtetéseink levonásához

• a fluktuációs adatokat,

• az üres pozíciók fajlagos számát és be-nem-töltésüknek időtartamát,

• a hiányzási rátát, • az aktív-passzív napok arányát,

• az exit interjúk eredményeit,

• és nem-utolsó sorban a kollektív és ez egyéni teljesítménymutatókat is felhasználva, ezeket komplex és integrált módon kontrollálva és analizálva jutunk el.

Mert nem a maradási hajlandóság növelése vagy az önkéntes fluktuáció csökkentése a meghatározó elvárás egy munkaszervezettel kapcsolatban, mert ezek csak potenciális eszközök a munkaerő-piaci versenyképesség és egyúttal a magas hozzáadott értékű munkáltatás szintentartásához, vagy urambocsá’ növeléséhez, hanem az alapvető cél az, hogy a munkavállalóink ne csak ott legyenek a munkahelyeiken, hanem oda is tartozónak érezzék magukat, sőt mi több, aktív, cselekvő részesei is akarjanak lenni, és legyenek is a munkaközösségüknek!

  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Egy lassú előre, két gyors hátra: foglalkoztatási pávatánc

Rövidített munkaidő és home office, nem csak hálás konferenciatéma vagy hatásos márkaépítési üzenet kellene, hogy legyen, hanem valódi people... Teljes cikk

Hogyan zajlik egy globális szervezeti kultúra átalakítása cégegyesülést követően? - válaszol Lőrinczi Máté, a Danfoss Industrial globális HR vezetője

HR Szubjektív rovatunkban Lőrinczi Máté, a Danfoss Industrial divíziójának globális HR vezetője kérdez, miután válaszolt Bondici Flóra, a Chorus... Teljes cikk

Így zajlik a szervezeti evolúció a szemünk előtt

„Nem a legerősebb szervezet lesz a túlélő, nem is a legintelligensebb, hanem az, amelyik a leginkább fogékony a változásra” – mondta Charles... Teljes cikk