Szegedi Juli Szerző: Szegedi Juli Megjelent: 11 hónapja

Ez lesz az első csapásmérésem a magammal vívott háborúban - Szász Marci harmadik coaching ülése

Szász Marci harmadik coaching ülése az eddigieknél jóval rövidebb volt: a karácsony előtti hajtásban mindkettejüknek csupán bő egy óra állt rendelkezésére. Marci számára nyilvánvaló lett, hogy egy órába nem fér bele semmi – neki szüksége van a hosszú ülésekre.

Az idő főként a házi feladat átbeszélésére és az újabb, immár konkrét kommunikációs házi feladat egyeztetésére ment el. Egyébként is rövid idő telt el az előző találkozás óta, inkább az eddig elhangzottakat kellett valamiféle formába önteni. Meg kellett tudni, mi az ami valóban fontos Marcinak, mi az a probléma, amit egyelőre félre lehet tenni és mi az, amivel egyáltalán nem is kell foglalkozni. „Tisztábban látom magam a helyzetemben és tudom mit akarok elérni” – mondta Marci. „Az előző beszélgetés során nem öntöttük gyakorlatba azt, amiről beszéltünk, nem kezdtem kísérletezni azokkal a kommunikációs technikákkal, amikről ugyan beszéltünk, de konkrétan nem vettük át a lépéseket.”

Most Nándor Marci kezébe adott egy eszközt, ez az eszköz az én-üzenet, ennek próbálták meg közösen összefoglalni a helyes használatát. „Végigvettük a négy alappillérét, rámutattunk, hogy milyen mondatokat kell elhagyni, milyen mondatokat kell használni, ahhoz hogy hatékony legyen. A következő pár hét feladata az számomra, hogy az én-üzenetet mint kommunikációs formát megpróbálom megvalósítani. Ennek így év végén a hajtásban már nem lenne értelme, de januárban ki akarom próbálni.” Nándorral legközelebb akkor találkoznak, amikor Marci egy-két elvégzett gyakorlaton túl van.

Az én-üzenet a saját érzelmeinket vagy vágyainkat tartalmazza anélkül, hogy közben másokról ítélkeznénk, vagy hibáztatnánk, leszólnánk, fenyegetnénk őket. Úgy számolunk be egy számunkra fontos személynek a jelenlegi lelkiállapotunkról, érzéseinkről, hogy ezért teljes mértékben vállaljuk a felelősséget. Tényszerűen szólunk arról, hogy mi van velünk, de nem minősítjük a magatartását, nem fenyegetőzünk, nem moralizálunk.
Nézzünk néhány példát:
1. Persze, te mindenhez értesz! - helyett: Sokkal jobban tudnálak szeretni, ha egy picit szerényebb lennél!
2. Mi lenne, ha nem flörtölnél más nőkkel minden egyes bulin? - helyett: Amikor másokkal flörtölsz, az engem teljesen elbizonytalanít.
3. Te aztán sose leszel képes leválni az anyádról! - helyett: Nagyon zavar, hogy évek óta csak beszélsz arról, hogy függetlenedsz az anyádtól.
4. Kibírhatatlan élősködő alak vagy! - helyett: Megalázó érzés, hogy más sem érdekel, mint az, hogy miként költhetnél még többet az én pénzemből.
5. Most legjobb, ha kialszod magad, utána majd esetleg beszélünk... - helyett: Szeretném, ha tudnék segíteni neked.
6. Fel a fejjel, minden rendben lesz! - helyett: Nagyon sajnálom, ami veled történt.
7. Pofa be! - helyett: Felháborít, hogy ilyen durván beszélsz velem!


Marci hallott már korábban az én-üzenetről, de csakis ismerősök pár mondatos, vázlatos elmondása alapján. „Ég és föld a különbség ezen laikus leírások és Nándor pontos megfogalmazása között. Amit eddig hallottam az kocapszichológia volt, ez meg valós kommunikációs segítség lehet. Ez egy trükk arra, hogy tényleg bemenjen az információ.” Marci úgy látja, hogy ez egy nagy felkészülést igénylő eszköz. Ahhoz, hogy valaki ennyire megtervezze a kommunikációját, nagyon felkészültnek kell lennie. „Nekem nem spontán beszélgetésben használhatónak tűnik, de gyakorlással bele lehet jönni. Egyelőre nem tudom megcsinálni, hogy ne minősítsek. Az alkalmazás során egyelőre nagyon könnyen kiüthető eszköznek érzem a kezemből, a második lépés az lesz, hogy ezután nem hagyom lebeszélni magam az asztalról.”

Marci nem tudja, hogy az én-üzenet az eddigi nagy gondolatmenet konklúziója-e vagy ez csak szükséghelyzet, egy kitérő, egy mentőöv 2-3 hétre, mert most nem volt több idejük. „Mindenesetre első érdemi csapásmérésem a saját magammal vívott háborúban az lesz, hogy megtanuljam ezt a kommunikációt alkalmazni, megnézem, hogy fog reagálni a másik.”

Marci most meg fogja nézni, hogy erre a kommunikációs formára vevő-e a másik fél, hogyan reagál. „Mert még az is lehet, hogy valamit én rontottam el eddig, és az én hiányosságaim miatt jutottunk ide.”


Fotó: Origo
Follow hrportal_hu on Twitter

Ha a vezető nem fél, hogy a beosztottjai többet tudnak nála

A vezető mint tanító (leader as coach) módszer azon egyszerű felismerésen alapszik, hogy a vezető akkor is mintát nyújt, ha ez egyébként nem szándéka. Ha pedig ez így van, akkor ezt a helyzetet tudatosan használhatja. Ligeti György, szervezetfejlesztő írása.tovább..

További cikkek
Mégsem a kormányhivatalnokok viszik ki az Erzsébet-utalványokat

A közalkalmazottakat tömörítő szakszervezettel folytatott konzultáció után Lázár János visszavonta a Miniszterelnökség eredeti tervét, amely... Teljes cikk

Díjazták a fogyatékosság-barát munkahelyeket

Évről évre nő a Fogyatékosság-barát Munkahely címre pályázó cégek száma. 2016-ban huszonnyolc munkáltató vehette át az elismerést. A díjat... Teljes cikk

Munkahelyek kiszervezése miatt fenyegeti az amerikai cégeket Donald Trump

"Következményekkel" fenyegeti az amerikai cégeket, az Egyesült Államok januárban hivatalba lépő, következő elnöke, ha ki akarják vinni a termelést... Teljes cikk

Több bevétele van a családoknak

Javult a háztartások jövedelmi helyzete és nőtt az átlagos életszínvonal Magyarországon, tavaly mintegy 4,7 százalékkal emelkedett a reáljövedelem... Teljes cikk

Járulékcsökkentést ellensúlyozó növekedést lát Varga Mihály

A gazdasági növekedés ellensúlyozhatja a járulékcsökkentés miatti bevételkiesést, jövőre 3 százalék feletti bővüléssel számol a kormány -... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár

Krízishelyzetek kontra HR-kommunikáció

A nagyobb létszámleépítés, vagy éppen kapacitásbővítés, esetleg az első számú vezető személyének megváltozása komoly krízishelyzet...