kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 6 éve

Közösségi vezetés: kommunikáció és együttműködés

A munka világában már nem elégséges a hatékonyságról, munkakörökről és szervezeti felépítésről beszélni, sokkal fontosabbak a kapcsolatok, a kommunikáció, az együttműködés és azok a szociális készségek, amelyekkel ma a modern világban boldogulni lehet. A közösségi vezetésről: hogyan legyünk sikeresek a modern munkakörnyezetben? - adott elő Shannon Banks, a Be Leadership ügyvezetője, coach, facilitátor és tanácsadó a Coaching Határok Nélkül workshopján.

Rögtön az elején egy igen szórakoztató és tanulságos gyakorlattal kezdtük az ismerkedést, kapcsolatépítést. Mindenkinek le kellett írnia egy post it-re a nevét, a céget ahonnan jött, és hogy mi köze van a közösségi médiához. Közben bárkivel el lehetett kezdeni a beszélgetni a résztvevők közül, majd a táblán nyilakkal bejelölni, hogy milyen közös pontot sikerült egymással találni. A tábla nagyon gyorsan megtelt, keresztül-kasul futó nyilakkal, hobbik, tanulmányok, munkaviszonyok mentén. Percek alatt találtunk különös kapcsolódásokat egyébként vadidegen emberekkel, ha közös érdeklődés mentén is ültünk egy szobában.

Nem véletlen, hogy a kapcsolatok, kapcsolódások jelentősen befolyásolják az egyén karrierlehetőségeit és az általános elégedettségét is az életével.

A kapcsolatok jelentős része a mai világban online eszközökön (is) működik. Nem meglepő, hogy Shannon Banks, aki maga is 17 évet dolgozott a Microsoftnál, a technológia világából hozott példákat. Mint mondta 2020-ra minden emberre 6,5 olyan eszköz jut majd, amivel online kapcsolatot tart, ez a szám 2014-ben még jóval alacsonyabb volt, családonként 10 kütyüvel. Fejben gyorsan mindenki összeszámolta saját „összeköttetést biztosító” eszközeit, és kiderült, hogy bizony nem járunk messze a jövő évre bejósolt átlagtól.

A felnőttek, kutatási adatok szerint, hétből egy napot töltenek a telefonjukon (vagyis átlagosan napi 4 órát), az Y generáció tagjai pedig napi 150-szer ellenőrzik okoseszközüket. Ma már tudjuk, hogy ez nem véletlen, hiszen a telefonon keresztül zajló tevékenységeink dopamint szabadítanak fel az agyban, vagyis jól érezzük magunkat a cselekvéstől. Gyorsabban tudunk reagálni dolgokra, hatékonyabbak tudunk lenni. Ugyanakkor az már kevésbé pozitív hatás, hogy a szülők 35%-a akkor is használja a telefonját, miközben a gyermekével van, vagyis nem rá koncentrál.

Az előadó egy érdekes kísérletet mesélt el, melyet a University of Texas kutatói végeztek. Egy csoportnak fókuszálást igénylő feladatot adtak. A csoport harmadának kint kellett hagynia a mobiltelefonját a vizsgálati termen kívül, egy másik harmada bevihette, de a táskájában vagy a zsebében kellett tartania, míg a harmadik harmad kitehette telefonját az asztalra, de nem használhatta. A kutatók azt találták, hogy csak a telefon jelenléte is jelentősen csökkenti a koncentráció képességét. Egy másik kutatás szerint az emberek 68%-a telefonját látja utolsóként este, mielőtt elalszik, és először, mikor felkel.


Egy a Harvard Egyetemen elvégzett 75 éven keresztül folytatott vizsgálat is igazolta, hogy a kapcsolataink és a kapcsolódásaink jelentik az életünkben az igazi boldogságot, elégedettséget. Így nem véletlen, hogy azok az emberek, akiknek legjobb barátaik a munkahelyükön találhatók, hétszer motiváltabbak a munkában, mint mások. A munkahelyi jó kapcsolatok a kevesebb keresetet is képesek kompenzálni. A kapcsolódások felől így leginkább a minőségi kapcsolatok felé érdemes eltolni a hangsúlyokat. Az pedig tudható, hogy a munkahelyi vezetővel való kapcsolat az egyik legfontosabb tényezője annak, hogy valaki hosszú távon tervez-e a munkahelyével vagy sem.

A közösségi vezetőknek a következő legfontosabb jellemzőkkel kell rendelkezniük:
- kíváncsiság
- képesség a tudás és az ötletek megosztására
- befogadás - nyitottság új nézőpontok, ötletek iránt
- jelenlét - képes legyen fókuszálni, figyelni a másik emberre
- önazonosság
- átláthatóság - nyitottság

Shannon Banks 20190227A kapcsolataink és a kapcsolódásaink jelentik az életünkben az igazi boldogságot, elégedettséget

A jó hír, hogy mindezek a készségek fejleszthetők, így a vezetőket segíteni lehet abban, hogy ezeket elsajátítsák vagy javítsák, akár hagyományos tréning keretek között, akár munkavégzés közben.

Azonban ezzel nincs vége a vezetőket érő kihívásoknak. Hiszen szintén a technológiának köszönhetően elképesztő információmennyiség özönli el a mindennapokat. Percenként 156 millió e-mailt küldünk a világon, a LinkedIn-en percenként 120 új profil keletkezik. A jelenlegi adatmennyiség 90%-át az elmúlt két évben hoztuk létre. Vagyis elengedhetetlen, hogy az információkat szűrjük, hogy a számunkra releváns dolgokkal tudjunk mit kezdeni. A tudás, az agilis tanulás alapkövetelmény, hogy a változásokkal lépést lehessen tartani.

A vezetőknek képeseknek kell lenniük kontextusában nézni a dolgokat, beépíteni az új információkat, együttműködni és folyamatos interakcióban lenni a kollégákkal. Vagyis a szakértelem helyett a kontextuális vezetés (context leadership) ideje érkezik el, melynek legfőbb jellemzői Shannon Banks szerint a rugalmasság, a bátorság, a felelősségvállalás, de annak megosztása is, a találékonyság, az inspirációs és együttműködési készség.

Fotók: Peredi Ágnes
  • 2025.02.28Vezetői Best Practice Fórum - Digitális transzformáció és az AGILE A Fórum célja: A Fórum célja a jó vezetői gyakorlatok és tapasztalatok megosztása, illetve a hazai vezetési kultúra fejlesztése.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.03.11Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Szervező: BMEinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.03.18Óbudai Egyetem Állásbörze A személyes találkozás az potenciális jelentkezőkkel az állásbörzén az egyik leghatékonyabban módszer, hiszen amíg egy önéletrajz csupán „vázlatos” formában nyújt a jelentkezőről képet, addig a személyes találkozás és beszélgetés által sokkal jobban bizonyíthatnak is a szakmai felkészültséggel kapcsolatban. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.03.27 recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Felsővezetők toplistája: őket követik a legtöbben

Idén is elkészítette az Uniomedia kommunikációs ügynökség a hazai felsővezetők LinkedIn jelenlétének toplistáját, amelyben Magyarország 50... Teljes cikk

Így juthat stratégiai szintre a HR: interjú Kovács Krisztinával, a Chemaxon operatív vezetőjével

Miként lehet a HR az üzlet stratégiai tanácsadója? Hogyan reagáljunk HR-esként, ha felvásárolják a céget? Egyebek mellett erről is beszélgettünk... Teljes cikk

Vezető az, aki akár egy emberért felelősséget vállal - interjú Kamarás Zsuzsannával az Uniqa HR vezetőjével

Az Uniqa People&Brand területét vezeti, és a szervezetben 520-540 munkavállalóért felel Kamarás Zsuzsanna. A biztosítótársaságnál jelenleg... Teljes cikk