kapubanner for mobile
Megjelent: 12 éve

Hogyan születik a proaktív interim menedzser?

Korábbi cikkünket folytatva tovább vizsgáljuk a proaktivitás témakörét. Ezúttal azt elemezzük, hogy az interim menedzserek esetében mennyire fontos, mondhatjuk azt, elvárás a proaktivitás, és hogyan nyilvánul meg ez az interim menedzser működésében.

Sokan döntenek úgy, hogy alkalmazott vezetői pályafutásukat befejezik, és un. "külsősként" kezdenek el dolgozni, vagyis tapasztalatukat, szakértelmüket külső erőforrásként biztosítják a szervezetek, vállalatok részére. Külsősként választható utak, azaz szakmák volt vezetők számára: fejvadász, tréner, tanácsadó, coach vagy interim menedzser. Akármelyiket is nézzük, valamennyi esetében fontos a proaktivitás. Igazán sikeres csak az lesz választott új hivatásában, aki --– persze egyéb feltételek teljesülése mellett --– proaktív. Hiszen nem sodródott, hanem tudatosan választott: megvizsgálta az alternatívákat és eldöntötte, hogy, mit akar. Ezek mind a proaktív nyelvhasználatra jellemzők.


Az út, amin végig kell menni



A külső erőforrás útját választva különböző szakaszok vannak, amelyeken keresztül kell menni. Mivel ezt sehol sem tanítják ma Magyarországon az Interim Menedzser Akadémián kívül, így az út egyedül meglehetősen rögös, bukdácsolva haladnak az arra járók. Hogy ez zökkenő mentesebb legyen, érdemes karrierváltási szakértőkkel, tanácsadókkal konzultálni, de legalább olyanoktól tanácsot kérni, akik már sikeresen megtették ezt a nem könnyű utat.

Ennek kapcsán is nem lehet elégszer hangsúlyozni a networking hasznát, de a network is csak egy konkrét szolgáltatást, terméket tud megvenni a bizalmi tőke önmagában kevés a nyereséges vállalkozáshoz. Ezeken a szakaszokon sikeresen csak proaktívan lehet végig menni. Ha reaktívan otthon ülünk, és várjuk, hogy valaki kitalálja helyettünk a termékünket becsomagolja és eladja vagy megbízásokkal keressen meg, aligha fog megcsörrenni a telefon. Így nem várható, hogy valaki sikeres legyen új szakmájában.


1.) Találd ki magadat!

Mindenekelőtt ki kell találni, pontosan mit akarunk. Az előbb felsorolt szakmák közül választani kell, melyik a testhez álló. Szintén dönteni kell arról, hogy magányos harcosként megyünk a piac harcmezejére, avagy egy cég kötelékében, alkalmazottként gyakoroljuk új szakmánkat. (Ez utóbbi esetben az ezt követő szakaszokat másképpen kell értelmezni, bizonyos szakaszok egyéni szinten kimaradhatnak.)


2.) Brandeld magadat!

A márkázás, a címkézés nélkülözhetetlen. Enélkül nem tudunk kitűnni. Erős önbizalommal ki kell alakítani a márkát, és utána azt gondozni, karbantartani. Publikációk közreadása, előadások tartása, tanácsadás és szakmai rendezvények látogatása elengedhetetlen!


3.) Add el magadat!

Könnyűnek tűnhet, de a valóságban kivitelezni mégsem az. Miközben alkalmazott vezetőként mindenki "eladta magát" szervezeten belül, megharcolt a saját szakmai érdekeiért, eladta a saját ötleteit, addig egyedül, self-employed professionalként saját maga eladása nem, vagy nehezen megy. Pedig ha megértjük, hogy akkor is eladtuk magunkat, akkor is sikerült, ez kellő bátorságot, önbizalmat adhat, hogy az új szakmában is el tudjuk adni magunkat, csupán a forma más.


4.) Csinálj sikeres projekteket!

Bár azt lehetne hinni, hogy ha az előző akadályokat (szakaszokat) sikeresen leküzdöttük, akkor ez már nem okozhat gondot. De ez nem így van! Sikeres projekthez jól kell ismerni az adott szakma játékszabályait és kereteit, másrészt pedig nem szabad "belecsúszni" az alkalmazott vezetői szerepkörbe. Kezdőként mindkét téren vannak hiányosságok. A szolgáltatás értékesítése és vásárlása is kihívás, így mindkét fél számára fontos, hogy tisztában legyünk azzal, hogy B2B szolgáltatásról beszélünk akkor is, ha egy egyszemélyes Kft szolgáltat egy multinacionális óriás részére.

Az interim menedzser és minden self employed professional speciális időbeosztásban dolgozik: projektmentes és projekt fázisok váltogatják egymást. Amikor projekten dolgozik, akkor egyértelmű, mi a dolga, a feladat adott, napjai strukturálva vannak. Mindeközben nem felejtheti, hogy interim menedzserként akkor tudja legjobban az ügyfelet és a projekt kihívásait szolgálni, akkor tudja jól megbízását teljesíteni, ha proaktív. A projekt folyamán sem szabad szunnyadnia a figyelemnek, mert ha csak azt végezzük el, amit az ügyfél konkrétan megrendel, és nem vagyunk résen projekt közben, könnyen lesz sikertelen a projekt és elégedetlen az ügyfél.
Projektmentes szakaszban is különösen kritikus elvárás a proaktivitás. Ilyenkor a megérdemelt pihenés után és közben nem sóvárogni kell, hogy "bárcsak lenne már projektem", hanem tudatosan, proaktívan kell működni, cselekedni, végezni az erre a szakaszra jellemző feladatokat.

Mik ezek a feladatok? Először is építeni és ápolni kell a személyes márkáját különböző eszközökkel. Továbbá aktívan kell ápolni a kapcsolatait, azaz találkozókat kell szervezni és szakmai rendezvényekre, konferenciákra kell járni. Végül, de nem utolsó sorban folyamatosan képezni kell magát.


Egyedül nem megy



Különös nehézség az interim menedzser számára, hogy egyedül van, ugyanúgy, mint az elsőszámú vezető. Pedig neki is kell valaki, aki támogatja, aki tükröt tart, akivel meg tudja konzultálni a dilemmáit. Legnagyobb támogatás abban szükségeltetik, hogy az interim menedzser rutinszerűen képes legyen arra, hogy partnershipként kezelje saját maga és az ügyfél kapcsolatát. Ennek a megvalósításában is a proaktivitás kulcs fontosságú.
Mikor vannak ilyen helyzetek egy interim projektek során? Az első, és egyben a legkritikusabb momentum a bemutatkozás. Ekkor dől el, hogy az ügyfél elhiszi a bemutatott interim menedzserről, hogy valóban képes arra, hogy az ő problémáját megoldja. Az első benyomás meghatározó: ekkor születhet meg, pontosabban elkezdődik kialakulni a bizalom.

Ha az interim menedzser ebben a meghatározó pillanatban nem jól kezeli a helyzetet, vagyis nem mellérendelt félként viselkedik, hanem "belecsúszik" alkalmazotti interjú helyzetbe, annak komoly következményei lehetnek. A másik, hasonlóan fontos helyzet, amikor a proaktivitás főszerephez jut, az interim projektek folyamán történő ügyfél-interim menedzser találkozók, megbeszélések.

Kell a támogató! Mind a fent leírt szakaszok megvalósításában, kivitelezésében, mind pedig az ügyfél- interim menedzser kapcsolat sikeres kezelésében szüksége van támogatóra, nem beszélve arról, hogy az interim menedzser munkája a legkomplexebb self employed professional szakma. Ki tudja támogatni az interim menedzsert? Amennyiben szolgáltatóval dolgozik együtt, akkor a szolgáltató. Amennyiben egyedül dolgozik, akkor például egy interim menedzsmenthez értő coach.
Összegzésképpen elmondhatjuk: proaktív menedzserből, vezetőből lesz jó interim menedzser, és a jó interim menedzser proaktív. Az interim menedzser proaktivitását és munkáját fontos professzionális támogatóval segíteni.

Kristóf Györgyi
Hammel&Hochreiter
Interim Management Partnership
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Kevesebben lettek a postások, dinamikusan bővül két gyártó cég: létszámtrendek

2023. novemberről decemberre 300 fő felett csökkent a Magyar Posta alkalmazottainak száma, kevesebben lettek a B + N Referencia takarítócégnél is.... Teljes cikk

Most érdemes dönteni, ki vegye át a családi vállalkozást

Az év eleje az újrakezdés ideje a generációváltásban is. A rendszerváltás idején alakult vállalkozások vezetői lassan nyugdíjba vonulnak, és... Teljes cikk

A generációváltás kérdése feszültséget generálhat a családi vállalkozásokban

Az Opten adatai szerint jelenleg mintegy 153 ezer családi vállalkozás működik Magyarországon, mely a hazai cégek mintegy 40 százaléka. A családi... Teljes cikk