kapubanner for mobile
Megjelent: 5 éve

Globális vagy interkulturális? Adaptív!

Vannak sáskák, akiket a rejtőszínük már-már láthatatlanná tesz a dolomitsziklán, amin megpihennek. A bálnák ősei pedig, amikor eljött az ideje, zokszó nélkül fejlesztettek - persze nem egyik napról a másikra - a lábcsontjaikból uszonyt.

A folyamat alkalmazkodáshoz vezet: az adott környezetnek leginkább megfelelő változat terjed el. Az adaptáció - hagyományosan - nem egycsapásra megy végbe: adaptív jellegek folyamatosan jönnek létre a kicsiny, véletlenszerű változások megjelenésével. Néha kialakul egy új tulajdonság, néha eltűnik egy ősrégi jellegzetesség.

Mi magunk is, emberként, csoportként vagy kapcsolatban: viselkedünk. Egyénként, cégként, állampolgárként, otthon, a munkahelyen - illetve… Mostantól egy ideig kicsit másképp. Vállalati magatartásunk az elmúlt hetekben (cégenként ugyan változó, de azért kimondottan számottevő arányban) áthelyezkedett az online térbe, vezetői viselkedésünk minimális személyes jelenléttel produkál eredményt. Hogy milyet, az tőlünk is függ.

Egyfelől tippek garmada ömlik ránk az elmúlt hetekben, jó tanácsok a home office és az online munkavégzés kapcsán. Másfelől, sosem hallott rendeletek vasmarkában lavíroz a cég, a nagyvállalat, a kkv, a projektcsapat. Most is tartozik mindenki egy szektorhoz: a mérnökből nem lesz jogász, az energetika területéről nem sétálnak át tömegek a pénzintézeti szektorba.

Az interim menedzserek mindig egy szélesebb horizontra láthatnak rá, mert ahogy projektről projektről kerülnek, úgy váltanak akár az egyik kultúrából a másikba. Látják, hogy a vállalat eközben ugyanúgy német vagy amerikai, norvég, dán, finn, olasz, francia vagy holland, és ennek megfelelően: viselkedik. Pontos, késik vagy akár előre is rohan, tervez vagy tüzet olt, barátságos vagy távolságtartó. Miközben, és ez kétségtelen, az elmúlt hetekben sok minden történt, ami miatt megnőtt a hasonlóság a korábban szöges ellentétként számon tartott - társadalmi és vállalati - kultúrák között.

Sokan még mozdulatlanul várják, hogy eljöjjön az idő, amikor beállhatnak valamilyen (akár új, de legalább folytonos) működésmódra. Mások csapkodva keresik az üdvözítő megoldást, aminek birtokában úgy lehet tenni, mintha a jelenlegi kritikus helyzettől függetleníthetnék magukat. Most, amikor a globális médiát egyetlen téma uralja - és kivételes módon az emberek is túlnyomórészt ugyanerről a témáról beszélgetnek -, felerősödik az interkulturális reakciók megfigyelése és megítélése. Későn léptek, időben léptek, engedékenyek voltak, túl szigorúak voltak, felelőtlenek voltak, előrerohantak - megannyi címke, amit hallhatunk a napokban országokról, cégekről, vállalatokról, kormányokról.

Feszülten figyelik egymást multik és nemzetek, küldik tovább a jó gyakorlatokat, osztják a tapasztalatokat, keresik a megoldásokat. Mire véget ér a járvány, ki fog derülni, ki lépett időben, milyen protokoll milyen eredményt hozott, melyik reakció vagy döntés volt teljesen hatástalan (viszont például drága), mivel lehet elérni az engedelmességet, az együttműködést, vagy akár az elköteleződést a nagy, közös cél mellett.

És amikor majd lecseng, bizony elképzelhető, hogy másban fogunk hasonlítani, és másban különbözni, mint előtte. Az egészség az nagy közös nevező Tokiótól Madridig, a CEO-tól a portásig: olyan szabályokat diktál, amihez szektortól és iparágtól függő lehetőségek szerint ugyan, de igazodni, alkalmazkodni kell.

Vagyis: adaptálódni. A jelenlegi helyzetnek ez az egyik nagy lehetősége is: régi, talán már le is járt hozzáállások sora tűnhet el, és újak, jobbak tömege keletkezhet.

Figyelem! Nem kell és nem is szabad erőltetni régen jól bevált megoldásokat, mert könnyen kiderülhet, hogy nem az lesz a befutó, egyben azonban biztosak lehetünk, bármi is lesz a jövőben: vezetőkre, jó vezetőkre, képzett vezetőkre szükség lesz és az online kommunikációra is! Vezetőfejlesztéssel és online marketinggel egész biztosan nem lehet mellé lőni!

Kristóf Györgyi
Ügyvezető
Hammel&Hochreiter
Business & Management Consulting

  • 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.02Projektmenedzsment képzés A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
"Szép munka! Túlteljesítettük a célt! Itt van egy szelet pizza"

Ha bizonyos tényezők teljesülnek, a munkavállalók hajlandóbbak nagyobb erőfeszítést tenni a célok elérése érdekében, ha viszont valamelyik elem... Teljes cikk

A HR-es nem a barátod, de ettől még lehet barátságos

Nincs könnyű feladata a HR-nek egy nagy szervezeten belül, ha arra gondolunk, hogy egyfajta közvetítői szerepet kell betöltenie a munkavállalók és a... Teljes cikk

Ezek a családi vállalkozások nehézségei

A ma Magyarországon működő 515 ezer társas vállalkozás több, mint 20 százaléka, azaz 130 ezer családi vállalkozásnak számít, ahol a... Teljes cikk