Megjelent: 6 éve

Globális vagy interkulturális? Adaptív!

Vannak sáskák, akiket a rejtőszínük már-már láthatatlanná tesz a dolomitsziklán, amin megpihennek. A bálnák ősei pedig, amikor eljött az ideje, zokszó nélkül fejlesztettek - persze nem egyik napról a másikra - a lábcsontjaikból uszonyt.

A folyamat alkalmazkodáshoz vezet: az adott környezetnek leginkább megfelelő változat terjed el. Az adaptáció - hagyományosan - nem egycsapásra megy végbe: adaptív jellegek folyamatosan jönnek létre a kicsiny, véletlenszerű változások megjelenésével. Néha kialakul egy új tulajdonság, néha eltűnik egy ősrégi jellegzetesség.

Mi magunk is, emberként, csoportként vagy kapcsolatban: viselkedünk. Egyénként, cégként, állampolgárként, otthon, a munkahelyen - illetve… Mostantól egy ideig kicsit másképp. Vállalati magatartásunk az elmúlt hetekben (cégenként ugyan változó, de azért kimondottan számottevő arányban) áthelyezkedett az online térbe, vezetői viselkedésünk minimális személyes jelenléttel produkál eredményt. Hogy milyet, az tőlünk is függ.

Egyfelől tippek garmada ömlik ránk az elmúlt hetekben, jó tanácsok a home office és az online munkavégzés kapcsán. Másfelől, sosem hallott rendeletek vasmarkában lavíroz a cég, a nagyvállalat, a kkv, a projektcsapat. Most is tartozik mindenki egy szektorhoz: a mérnökből nem lesz jogász, az energetika területéről nem sétálnak át tömegek a pénzintézeti szektorba.

Az interim menedzserek mindig egy szélesebb horizontra láthatnak rá, mert ahogy projektről projektről kerülnek, úgy váltanak akár az egyik kultúrából a másikba. Látják, hogy a vállalat eközben ugyanúgy német vagy amerikai, norvég, dán, finn, olasz, francia vagy holland, és ennek megfelelően: viselkedik. Pontos, késik vagy akár előre is rohan, tervez vagy tüzet olt, barátságos vagy távolságtartó. Miközben, és ez kétségtelen, az elmúlt hetekben sok minden történt, ami miatt megnőtt a hasonlóság a korábban szöges ellentétként számon tartott - társadalmi és vállalati - kultúrák között.

Sokan még mozdulatlanul várják, hogy eljöjjön az idő, amikor beállhatnak valamilyen (akár új, de legalább folytonos) működésmódra. Mások csapkodva keresik az üdvözítő megoldást, aminek birtokában úgy lehet tenni, mintha a jelenlegi kritikus helyzettől függetleníthetnék magukat. Most, amikor a globális médiát egyetlen téma uralja - és kivételes módon az emberek is túlnyomórészt ugyanerről a témáról beszélgetnek -, felerősödik az interkulturális reakciók megfigyelése és megítélése. Későn léptek, időben léptek, engedékenyek voltak, túl szigorúak voltak, felelőtlenek voltak, előrerohantak - megannyi címke, amit hallhatunk a napokban országokról, cégekről, vállalatokról, kormányokról.

Feszülten figyelik egymást multik és nemzetek, küldik tovább a jó gyakorlatokat, osztják a tapasztalatokat, keresik a megoldásokat. Mire véget ér a járvány, ki fog derülni, ki lépett időben, milyen protokoll milyen eredményt hozott, melyik reakció vagy döntés volt teljesen hatástalan (viszont például drága), mivel lehet elérni az engedelmességet, az együttműködést, vagy akár az elköteleződést a nagy, közös cél mellett.

És amikor majd lecseng, bizony elképzelhető, hogy másban fogunk hasonlítani, és másban különbözni, mint előtte. Az egészség az nagy közös nevező Tokiótól Madridig, a CEO-tól a portásig: olyan szabályokat diktál, amihez szektortól és iparágtól függő lehetőségek szerint ugyan, de igazodni, alkalmazkodni kell.

Vagyis: adaptálódni. A jelenlegi helyzetnek ez az egyik nagy lehetősége is: régi, talán már le is járt hozzáállások sora tűnhet el, és újak, jobbak tömege keletkezhet.

Figyelem! Nem kell és nem is szabad erőltetni régen jól bevált megoldásokat, mert könnyen kiderülhet, hogy nem az lesz a befutó, egyben azonban biztosak lehetünk, bármi is lesz a jövőben: vezetőkre, jó vezetőkre, képzett vezetőkre szükség lesz és az online kommunikációra is! Vezetőfejlesztéssel és online marketinggel egész biztosan nem lehet mellé lőni!

Kristóf Györgyi
Ügyvezető
Hammel&Hochreiter
Business & Management Consulting

  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Nincs szánalmasabb közhely annál, hogy "ezek a mai fiatalok"

A fenti mondat Orbán Gábortól, a Richter Gedeon CEO-jától származik, aki a Mathias Corvinus Collegium vezetői konferenciáján beszélt Csányi Attila... Teljes cikk

Betanítás vagy pénzégetés? A próbaidő alatt dől el a jövő

Ősszel a hazai vállalatoknál megugrik az új munkatársak száma, és ezzel együtt a betanítási terhek is. A rosszul szervezett munkakezdés akár 50... Teljes cikk

Már a másodiknál jön a harmadik generációs átok?

Magyarországon már a második generációval érkezik a családi vállalkozásokkal kapcsolatban, a nemzetközi szóhasználatban élő "harmadik... Teljes cikk