kapubanner for mobile
Megjelent: 15 éve

Hogyan toborozzunk munkaerőt a szolgáltató központoknak?

Mezei Viktória, a TESK Tanácsadó Kft. SSC-IT tanácsadói csoportjának koordinátora a szolgáltató központok (Shared Service Center - SSC) álláskínálatáról és a megfelelő jelöltek felkutatásának naprakész módszereiről mesélt portálunknak. A szakemberrel készült interjúból az is kiderül, hogyan érhetőek el a Magyarországon élő külföldi jelöltek.

images

- Pozícionálná az olvasók számára az SSC-IT tanácsadói csoportját?

- Ahogy azt a csoport elnevezése is tükrözi, két igen jelentős megbízói réteg igényeinek kielégítése a feladatunk. Egyrészt az informatikai kereséseket visszük, másrészt pedig a hazai szolgáltatói központoknál adódó nyitott pozíciókat próbáljuk a lehető legrövidebb időn belül betölteni. Természetesen - épp a szolgáltató központ jellegből adódóan - mindenhol alapfeltétel kettő vagy három nyelv szinte anyanyelvi ismerete és némi szakmai háttér, de az esetek többségében ez utóbbi másodlagos a nyelvtudáshoz képest, legalábbis a beosztotti pozícióknál.

- Melyiket találja a legnehezebbnek?

- Ha valamilyen egzotikus nyelvre vagy nyelvpárra kell - szoros határidővel - jelöltet találnunk. Egyre többször merül fel követelményként az angol nyelv perfekt ismerete mellett (!) két további nyelv felsőfokú ismerete. Így például kerestünk angol-német-francia vagy angol-spanyol-portugál nyelvkombinációra, ahol "csupán" azt a jelöltet kellett megtalálnunk, aki az adott nyelveket a lehető legmagasabb szinten beszéli. Ugyanakkor az olyan kombinációknál, mint mondjuk az angol-francia-flamand, az angol-héber vagy az angol-német-holland, már pusztán a jelöltek felkutatása is fáradságos feladat.

- Mi a legkomolyabb kihívás a toborzás-kiválasztás során ezeknél a pozícióknál?

- A nyelvtudás tesztelése. Elvárás a tanácsadók felé, hogy mind szóban, mind pedig írásban teszteljék a jelöltek nyelvtudását. Másodsorban talán a konkurencia. A "shared service" centrumokra jellemző, hogy nem kötnek kizárólagos szerződéseket beszállítóikkal. A lehető legtöbb tanácsadóval, fejvadász céggel leszerződnek, mindegyiküktől várnak jelölteket.

- A szolgáltató központok gyors magyarországi terjedését, és ezzel együttjáró erőforrás-igényt látva felmerül a kérdés: milyen módszerekkel lehet ma eredményesen jelöltet (akár nagy létszámban) "produkálni"?

- Elengedhetetlen az úgynevezett alternatív források igénybe vétele. Hagyományos módszerekkel (hirdetéssel és országos adatbázisban jelöltek felkutatásával) nem lehetünk elég eredményesek. A TESK rendelkezik saját adatbázissal, amelyben közel tízezer interjúzott és azonnal hozzáférhető jelölt található. Szoros kapcsolatban állunk egyetemek, főiskolák, kulturális intézmények (ritka) nyelveket oktató karaival, részlegeivel és hírleveleik révén sok potenciális munkavállalóhoz eljutunk. Természetesen közösségi portálok nyelvi érdeklődésű klubjait is megkeressük és rajtuk keresztül is hirdetünk. Emellett nagy sikerrel zajlik jelöltajánlási rendszerünk.

- Magyar vagy külföldi állampolgárokat keresnek meg inkább? Ki a célközönségük?

- Abszolút lényegtelen a szolgáltató központok számára a jelölt származása. Tekintve, hogy a magyar nyelv sehol sem feltétel, azonos esélyekkel indulnak a hazai és a külföldi jelöltek. Hosszasabb egyeztetés, több odafigyelés és nagyobb meggyőző erő szükséges egy európai fiatal szakember Magyarországra csábításához.

- Hogyan lehet felkelteni a potenciális jelöltek érdeklődését? Lehet-e valamit kezdeni azzal, ha valaki első megkeresésre nem érdeklőik az állásajánlat iránt?

- A jelöltek számára elsősorban maga a lehetőség vonzó, hogy az évek hosszú munkájával elsajátított nyelvismeretüket az új pozícióban kamatoztathatják. Aki igazán szeret idegen nyelven kommunikálni, annak ez az érv rendszerint mindennél többet ér. Azoknak, akik nem érdeklődnek első megkeresésre, általában információt küldünk a cégről és a pozícióról, majd néhány napon belül ismét megkeressük őket. Az ismételt megkeresések alkalmával egyre inkább ráébrednek, hogy tudásuk mekkora értéket képvisel és fokozatosan nyitottá válnak.

- Átlagosan hány megkeresést végeznek egy sikeres beléptetéshez?

- Ez erősen függ a pozíciók jellegétől és a verseny kiélezettségétől is. Volt már olyan pozíciónk, melyet mindössze három jelölt interjúztatásával sikerült betöltenünk, ez hozzávetőlegesen 10 fő telefonos megkeresését jelentette. Ugyanakkor olyan is előfordul, hogy 10-12 interjúzott jelölt szükséges ahhoz, hogy a megbízó ki tudja választani a számára megfelelő kollégát, ez 35-50 előzetes, telefonos megkeresését feltételez a mi oldalunkról.

- Hányféle idegen nyelvtudásra mutatkozott igény eddig az ügyfelek részéről?

- Egész pontosan 24 nyelvre! Ezeknek tesztelését (szóban és írásban) szerződésben is vállalnunk kellett. A tesztek összeállítására és kiértékelésére igen jelentős külsős erőforrásokat vontunk be.

Szolgáltatásotok mely elemeivel nyújtjátok a legnagyobb segítséget megbízóitok számára?

- A mennyiségi és egyben minőségi jelöltállítással. Olyan létszámigények merülnek fel ezeknél a megbízóknál (pédául 66 fő egy hullámban), amelyet nem tudnak saját erőforrásból lefedni, ehhez tanácsadók bevonására van szükség. Emellett az időigényesebb feladatokban, nehezen hozzáférhető jelöltek fejvadászatában tudunk nagy segítséget nyújtani.

- Mit szeret ebben a munkában a legjobban?

- Nyelvtanári múltamból adódóan egyértelműen vonzó számomra a nyelvhasználat lehetősége, mind a megbízókkal való kapcsolattartás, mind pedig a jelöltek interjúztatása, nyelvi tesztje során. Emellett természetesen az is sikerélmény, amikor egy-egy hetekig tartó toborzási projekt végén megérkeznek az első visszajelzések felvételt nyert jelöltjeinkről. Ez az a pillanat, amikor kolléganőimmel együtt azt érezzük, mégiscsak megérte a befektetett "tengernyi" munka.

Forrás: TESK Tanácsadó Kft.

www.tesk.hu
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Németország kinyitotta álláspiacát a szakképzettek előtt

Tavaly novemberben lépett hatályba - egyes rendelkezései idén fognak - az új német szakképzett bevándorlásról szóló törvény, amely jelentősen... Teljes cikk

"Szellemállásoktól" hemzsegnek az állásportálok - de mi értelme a kamu álláshirdetéseknek?

A munkáltatók olyan látszólag nyitott pozíciókat hirdetnek meg az állásportálokon vagy börzéken, amelyeket soha nem is akartak betölteni. Mi... Teljes cikk

Így áll a munkaerőpiac 2024-ben: hány jelentkezést nyújt be egy átlagos álláskereső?

A jelentkezők többsége legalább kettő, de maximum öt helyre adja be egyszerre az önéletrajzát – többek között ez derült ki az 55. Műegyetemi... Teljes cikk