kapubanner for mobile
Szerző: Kertész Dalma
Megjelent: 13 éve

HR-es kihívások a szolgáltató szektorban

A fejlesztő, a munkavállaló motivációját folyamatosan figyelemmel tartó szemlélet és gyakorlat teheti sikeressé az SSC-k HR stratégiáját. Emellett a munkakörökhöz szükséges végzettségek újragondolására van szükség, hogy a fluktuáció csökkenjen – hangsúlyozta a HR Portálnak Máthé Judit. A Szolgáltatástudományi Módszertani Központ Alapítvány (SZMTK) ügyvezető igazgatója szerint a felnőttképzés, és a szakképzési rendszer átalakítása nem segíti a szektor megerősödését, pedig a szolgáltató szféra még a válság idején is nagy mennyiségű munkaerőt szívna fel, ha lenne honnan.

images

- Mennyiben változtak vagy bővültek az utóbbi időben azok a készségek, kompetenciák, amelyekkel egy SSC munkavállalónak rendelkeznie kell? Milyen hatása volt ennek, illetve az álláspiac egyéb változásainak a szolgáltató központok toborzási stratégiájának alakulására? Milyen új eszközökkel, ötletekkel kell élni egy sikeres HR menedzsment során?

- Lényegében nem változtak azok az alapkompetenciák, melyek egy SSC-ben történő sikeres munkavégzéshez, munkakörönként némileg változó súllyal, mindenképpen szükségesek. Fontos a jó problémamegoldó-, és kommunikációs készség, szervezőkészség, azaz a priorizáció képessége, az ügyfélorientált szemléletmód, valamint - munkakörtől függő mértékben - a stressz tűrő készség. A változások rugalmas kezelése, követése is lényeges, bár hozzáteszem, hogy a mai világban ez nem csupán az SSC-ket érinti. A csapatmunkán belül a virtuális csapatmunka kap egyre jelentősebb szerepet, szerencsére ezt a technika is segíti. A kitartás és az eredményorientáció szintén alapelvárás, beleértve ebbe a minőséget folyamatosan szem előtt tartó munkavégzést. A nyelvtudás és az ügyviteli készség, az informatikai rendszerek használatával együtt szintén alapnak tekinthető. Emellett SSC specifikus a monotónia tűrés is. A HR részéről mindez speciális kiválasztási eszközöket igényel, és erre a HR szakemberek jól felkészültek.

Máthé Judit
A hangsúly inkább azon van, hogy mit kezdünk azzal az emberrel, aki egy ideig jól teljesít, de idővel az egyhangúság miatt elveszti a motivációját. Fontos tudni, nem mindenki jelzi, hogy elege van abból, amit csinál, felmondás után pedig már túl késő visszafordítani a folyamatot. Sok jó példa van azonban arra, hogy cégen belül megfelelő nyitottsággal, odafigyeléssel, továbbképzéssel hogyan lehet ezeket a munkavállalókat más irányba terelni, és fejlődési igényeiket biztosítva lojálissá tenni. Persze nem könnyű ezt megvalósítani, hiszen vállalati oldalról az a legjobb, ha valakit megtaláltunk, betanítottunk, és végre teljesít.

- Úgy tűnik, a kormány minden intézkedést hajlandó bevetni annak érdekében, hogy itthon tartsa a diplomásokat: ha bevezetik a diplomaadót, a külföldre távozó pályakezdőknek ki kellene fizetnie a képzési költségeket, így kevesebb diák választhatja a felsőoktatást. Mit gondol, milyen hatása lehet ennek a szolgáltató központokra nézve?

- Ez nem egyszerű kérdés. Számos kiválasztás során előfordul, hogy magasabb követelményeket támasztanak a végzettség terén a jelöltekkel szemben, mint amit az egyébként egyszerű munkakör megkíván. Tény, hogy bizonyos SSC-s munkakörök egyáltalán nem igénylik a diplomát, viszont a nyelvtudást nagyon. Ez az oka annak, hogy diplomásokat vesznek fel alacsonyabb munkakörökbe, ugyanis csak a felsőfokú oktatásban végzettek többsége felel meg a nyelvi feltételeknek. Másik oldalról nézve a dolgot viszont sok esetben sikeresen bekerülnek a vállalathoz azok, akik külföldi tapasztalatok miatt jól beszélik a nyelvet.

Napjainkban generációs jelenség, hogy a fiatalok elindulnak "szerencsét próbálni" és világot látni, de tapasztalataim szerint többségük haza is jön, és a megszerzett tudás gyorsan hozzásegíti őket egy multis álláshoz. Ha ezt a kitérőt nem egyetem után, hanem mihamarabb megteszik, a nyelvtudás ugyanúgy az övék. Külföldön a magyarok által betöltött munkakörök többsége pedig nem diplomához kötött. A kérdés az, hogy pontosan mely munkakörökhöz szükséges valóban a diploma, és melyek láthatóak el sikeresen nélküle is, kiváló nyelvtudással, és egyéb szükséges készségekkel, melyeket a munkahelyi képzés - a munkaadó igényei szerint - bővíthet majd. A szolgáltató központoknak a jövőben fontos lesz ezt az eddigieknél még markánsabban szétválasztani, és azoknak, akiket diploma nélkül vesznek fel, további, mind szakmai-, mind kompetencia alapú fejlesztést kell kínálniuk, ha hosszabb távon meg akarják őket tartani.
A témáról bővebben Máthé Judit az V. Nemzetközi Szolgáltatóipari és Outsourcing Konferencián tart előadást 2011. november 15-én.


Ugyanakkor az is igaz, hogy a fejlett országokban egyre növekszik a diplomások száma. Ez egyfajta elvárás is a "life-long learning" jegyében. Egyre hangsúlyosabbá válik viszont az a kérdés is, hogy milyen az a diploma? A fejvadászként bonyolított - ezres nagyságrendű - interjúimon arra a kérdésemre, hogy mi alapján választott egyetemet, főiskolát a jelölt, nagyon gyakran azt a választ kaptam, hogy "mert oda vettek fel", vagy "mert kellett egy diploma." Kevesen tudatosak és elhivatottak tizennyolc évesen, de azt kell mondanom, hogy ők a szerencsések. Pozitív példa az is, ha a fiatalok érettségi után dolgozni kezdenek, és többféle területet kipróbálva eldöntik, mi érdekli őket valójában. A felsőoktatásnak pontosan meghatározott célokkal kell kezdődnie, így lesz magas a teljesítőképesség. Ennek ellentmond, hogy a vállalatok (nem csupán SSC-k) jó része még mindig a forma kedvéért ragaszkodik a diplomához, és kevéssé a jelöltet nézi. Ebből a szempontból lenne nagyon lényeges a szemléletváltás.

Mindehhez hozzá tartozik, hogy egyre szélesebb merítésre lesz lehetőség a pályaelhagyók körében. Különösen vidéken látni erre pozitív példákat: a nyelveket jól beszélő pedagógusok trénerként, oktatóként folytathatják karrierjüket szolgáltató központokban. Ami pedig a diplomát igénylő munkaköröket illeti: bizonyosra veszem, hogy egyes területeken nagyobb fizetést kell majd biztosítani az itt maradó diplomásoknak, és ez esetben nem a pályakezdő pozíciókra gondolok.

- Hogyan látják a szolgáltató szektor vállalatai a felnőttképzés jelenlegi helyzetét, a szakképzési rendszer átalakítását? Milyen rendszerre lenne szükség ahhoz, hogy az iparág elvárásai teljesüljenek?

- A felnőttképzés nem azt nyújtja, amire szüksége lenne a versenyszférának, különösen a szolgáltató szektornak, és a tervezett szakképzési rendszer sem erre fókuszál. Amikor a fejlett országokban a szolgáltatóipar a GDP 70-80 százalékát adja, (nálunk is 60 százalék felett), akkor nincs megoldva a dolog azzal, hogy elővesszük - az egyébként tényleg fontos - kétkezi szakmákat, és kizárólag azok képzését támogatjuk. Ráadásul ezekből a szakmákból valóban sokan mennek majd külföldre, akár nyelvtudás nélkül is, ugyanis a kétkezi, minőségi szakmunkának nagy a keletje odakint. Elismerem, hogy erre szükség van, de mi lesz azokkal a szakmákkal, amelyek ismerete itthon biztosítana elhelyezkedést? A szolgáltató szféra még a válság idején is nagymennyiségű munkaerőt szívna fel, - ha lenne honnan. A termelés azonban keveset tud, vagyis annyit semmiképpen nem, amennyit képezni akarnak a tervezett rendszerben.

Az elvárások teljesítéséhez a már említett kompetenciák erőteljes fejlesztése, a gyakorlati képzés elsöprő túlsúlya lenne a megoldás. Sajnos nem ebbe az irányba haladunk. Üdítő kivétel ez alól az SZTMK szolgáltatási munkatárs képzése, ami a szolgáltató szektor igényeinek teljes skáláját figyelembe veszi az oktatás során. Ha 2012-től a szakképzési hozzájárulásról is lemondhatnak a vállalatok, kérdéses, hogyan tovább. A HOA konferencián teszünk erre egy konkrét javaslatot, de nem árulhatom el előre, hogy ez mit takar.

- A szakmai fejlődés, a karrierlehetőségek biztosítása csökkentheti a szektorban viszonylag nagynak mondható fluktuációt. Hogyan lehet biztosítani a munkaerő állomány folyamatos fejlesztését, milyen stratégiára, vagy stratégiaváltásra van szükség ezen a területen egyéni és vállalati szinten?

- Az igazi kihívás valóban a fluktuáció, ahogy erről már volt szó. A megoldás pedig egyértelműen a fejlesztés, és az átirányítás. Az is előfordul, hogy a munkaidő beosztás, és nem a terület a munkavállaló problémája. Itt ismét a munkaadó részéről mutatott nagyobb rugalmasság lehet a megoldás. A fő kérdés persze az anyagiak: mennyibe kerül a folyamatos fejlesztés, a házon belüli átképzés. Látatlanban is a munkavállaló megtartása éri meg jobban, hiszen a stabil és lojális csapat hosszú távon teljesít.

Nincs konkrét adatom arról, hogy a szolgáltató szektorban működő SSC-k milyen visszajelzést kérnek (exit poll /exit riportok formájában) a távozóktól. Vállalat specifikus problémák ugyanúgy szerepelnek ezek között, mint a szolgáltatóipari munkából következő nehézségek. Az azonban biztos, hogy a fluktuáció csökkentése mindenhol ezzel az elemzéssel indul. Nem lehet az összes problémát megoldani, el kell fogadni azt is, hogy nem mindenkinek való a szolgáltató szektor hosszú távon. Nem mindegy azonban, hogy vállalaton belül még milyen lehetőségek lennének új munkakört, közeget, csapatot találni.

Ennek eszközei jóval túlmutatnak a szokásos tréningeken, olykor pofonegyszerű megoldások is eredményt hoznak. Előfordult már például, hogy a munka egy részét távmunkára alakították át, így biztosítva a munka-magánélet egyensúlyt. A tehetségmenedzsment, a vezetői és szakértői utánpótlásprogramok egyszerre növelik a lojalitást, biztosítják a következő évek munkaerő-szükségletének megoldását. Számos csoportos coaching során jelezték felém a résztvevők, hogyan lehetne ütőképesebb mentoring programot üzemeltetni azért, hogy ne érezzék minden nap frusztráltnak vagy tanácstalannak magukat. Emellett azt gondolom, hogy nagyobb számban lehetne forgatni a munkaerőt külföld felé is, a vállalaton belül. Az Y és a már feljövőben lévő Z generáció igényeiről pedig még nem is beszéltünk.
  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
"Digitális jogosítvány" nélkül nagyot fog ütni a "digitális üvegplafon"

A mesterséges intelligenciára érdemesebb nem veszélyként, hanem a digitális műveltség részeként tekinteni, aminek a fejlesztése nemcsak a... Teljes cikk

Hogyan hangoljunk össze embereket különböző kultúrákból vállalati közegben?

Rengeteg érzelem, meggyőződés, konfliktus és öröm, egymástól tanulás és összefeszülés övezi az interkulturális szervezetek működését. A... Teljes cikk

A munkavállalók készségfejlesztése elmaradásban van, pedig fenekestül felfordul a munka világa

A generatív mesterséges intelligencia (AI) térnyerésével a munkavégzéshez szükséges készségek 2030-ra várhatóan 68%-kal változnak majd... Teljes cikk