kapubanner for mobile
Megjelent: 10 éve

Így legyen sikeres online a business coach

Annak ellenére, hogy a business coaching leginkább „szájhagyomány útján" látszik terjedni, több okból is egyre inkább elengedhetetlen, hogy az ember, a COACH megmutassa magát online terepen is. Mondom ezt - nem csupán az informatikus eszemmel, hanem mert úgy látom ez az irány. Somogyi Krisztina üzleti coach és tanácsadó, Tudáskurátor alapító cikkében coachok honlapjait elemzi.

Egyre inkább online keresünk - bármi is hiányzik, online vásárolunk - mert egyszerű, kényelmes és gyors. De ha már ismerjük és többet akarunk tudni valamiről/valakiről, akkor is hova fordulunk? Az internet végtelen adathalmazához. Nyilván nemcsak mi informatikusok, tanácsadók, coachok, hanem az ügyfeleink is.

És ez a coach szakmára is igaz, annak ellenére, hogy itt a bizalom kialakulása és megléte elengedhetetlen a sikeres együttműködéshez, de online legalább fel lehet kelteni a figyelmet és el lehet kezdeni az ismerkedést.

Mint business coach, vezetői tanácsadó és informatikai cég tulajdonosa - mely több weboldalt is elkészített már - lassan összegyűltek mindazon tapasztalatok, amelyek nélkül egy weboldal elkészítése ablakon kilapátolt pénz. Saját coach weboldalam megújításán dolgozva ismét új dimenzióba helyeződtek az online megjelenés és az online marketing fogalmak.

Az internet világa folyamatosan és rohamosan növekszik, igények, divatok, trendek váltakoznak. Valaha örültünk ha egy kis szöveges tartalom volt kint valamiről, ma már mozgókép nélkül nincs is megjelenés. Ilyen körülmények között ugye...

Készítsünk weboldalt!

Ez már nem újdonság szerencsére a coachok számára sem. Szinte minden ma Magyarországon dolgozó üzleti, business vagy executive coachnak van már weboldala. Amiből automatikusan következik, hogy meglehetős túlkínálat van. Mint ugye mindenből a neten - de csak elvileg igaz ez. Gyakorlatilag azonban ha az ember coachot keres, nem könnyű megtalálni a megfelelőt. Meglepő módon még találni sem könnyű! Mert nem mindegy - sem a Google-nek, sem az ügyfeleinknek, hogy milyen oldalt készítünk. Amikor nekiugrottam a saját oldalamnak, a marketinges partnerem azzal kezdte, hogy "Állj! Először is tudd, mit csinálnak a versenytársaid, mert pont elég, ha őket megelőzöd, de legalábbis hozzájuk képest tudsz olyat nyújtani, ami te vagy, amiben jobb vagy."

A versenytárs, avagy a Magyar Coachtársadalom online

Egyetértettem vele és készíttettem egy versenytárselemzést. Rá kellett jönnöm, hogy bizony marketinges szemmel - és bizonyosan vevői szemmel is - másképp néz ki az online kínálat mint coach szemmel. Engem is meglepett ugyan, hogy ha beírom a Google-ba, hogy coach, a magyar oldalak közül elsősorban coachképzéseket kapok, és a második oldalon talán találok néhány coachot is, de a marketinges ennél többet is tapasztalt. Egyenesen azzal a kérdéssel jött vissza hozzám, hogy "Te Kriszta, ezek a magyar coachok nem akarnak eladni semmit?" - Mondtam, hogy de, gondolom igen, bár azért elbizonytalanodtam.
A weboldalak többsége informatív, DE:
  • Nem arról szól, amit a vevő keres
  • Nem világos mit is akar bemutatni
  • Sok az olvasnivaló, de nem vezeti a vevőt
  • Szinte sehol nincs lehetőség ajánlatkérésre, vagy direkt kapcsolatfelvételre - ami az online vásárlási folyamat egyik csúcspontja
  • Nem megtalálhatóak az oldalak, nincsenek optimalizálva a keresőmotor igényei szerint, mi több tele vannak olyan hibákkal, amit a Google büntet
  • Nincsenek karbantartva az oldalak, sok az érvénytelen link, elavult tartalom
  • Tartalmilag nem letisztultak, gyakran túl általánosak, vagy túl sok mindent zsúfolnak bele és ettől zavarosak, átláthatatlanok

    Hogy csak egy párat emeljek ki az elemzés eredményeiből.

    A saját oldalam máig is készül - mert mindez nem egyszerű. Sok szempont van. Egészen másként kell megfelelni az olvasók, szörfözők, ügyfelek egyes csoportjai igényeinek, mint a Google (mert Magyarország több mint 95 százaléka itt keres) keresőmotorjának. Más a helyzet, ha "csak" coach vagy és ha vannak a coachinghoz kapcsolódó termékeid, programjaid is. Rengeteg időt, folyamatos figyelmet, karbantartást és szakértelmet igényel. Nem gondolom, hogy mindenkinek tökéletes oldalt kell készítenie, mert ilyen nem hinném, hogy létezik, de itt és most ösztönzök mindenkit legalább a fenti szempontok vizsgálatára, és az ezekkel kapcsolatos tudatos választásra, előzőleg megismerve döntésünk lehetséges következményeit.

    Egy népszerű, sokat látogatott és tudatosan felépített honlap a Coaching Határok Nélkül (CHN) honlapja. Ez nemcsak egy coachról szól, hanem gazdag, sokrétű coaching termékekről is. Ábri Juditnak és a CHN-nek 3 év alatt ez a harmadik honlapja. Judit így festette le álláspontját a saját Coaching Határok Nélkül honlapját illetően.

    "Egy éve kezdtem új weboldal készíttetésébe, immár a harmadikba. Az volt a legfőbb szempontom, hogy egyszerűsítsek és átláthatóbbá tegyem a tevékenységem. El kell ismerni, hogy a honlapoknak is megvan a maguk divatja, és valahol ezt követem, amikor rendszeresen változtatom a honlapjaim megjelenését. Amikor 2013 végére elkészült, nagyon sok minden került rá: összevontam a blogoldalam a honlappal, videók, cikkek, fényképek, ajánlások, partnereim mind felkerültek. Talán kicsit túl sok minden is - mondaná a szakember -, ha értékesítés szempontjából vizsgáljuk, de semmit nem akartam és tudtam volna kihagyni. Azt hiszem ez természetes is, ha ilyen sokrétű a coachinghoz kapcsolódó tevékenységeim köre, és hosszú már a pályafutásom is. Kaptam olyan tanácsot, hogy tevékenységenként legyen külön oldalam, mert ez így fókuszáltabb és könnyebben megtalálnak a keresőmotorok, de én akkor eldöntöttem és tudatosan felvállaltam, hogy az én honlapom az olyan, mint egy névjegy, ami bemutatja mind azokat területeket, amelyeket coach- és vállakozói tevékenységem felölel. Az egyszerűséget a színvilág és a forma jeleníti meg. Amikor üzleti tárgyalásra megyek, egyszerűen csak előhívom a honlapom, hisz minden ott van fent egy helyen. Hírleveleimhez alkalmanként egy-egy almenü pontot belinkelek, és így tudom fókuszáltan bemutatni egy-egy témámat, mindig valamelyik másikat, ami éppen aktuális. Számomra fontos a széles kínálat, hogy mindenki kedvére válogasson és választhasson és nem egy területet szeretnék csak fókuszáltan értékesíteni. Nekem inkább a szakmai bemutatkozás a cél a honlapommal, a kedvcsinálás ahhoz, hogy megkeressen a látogató. Ebből a gazdag tartalomból kiindulva a látogatóim rendszerint átlagosan minimum 1-2 percet elidőznek az oldalamon és nem ritka az 5-10 perc vagy az afölötti nézelődés és olvasgatás sem."

    Az ügyfél - avagy kinek mit üzenek?

    Át kell tudni helyezkedni a "másik oldalra", a vevőink szemszögéből megnézni, hogy melyek az ő igényeik? Milyen helyzetekben keres? Egyáltalán ki is az ügyfelem? És ki vagyok én?

    Mindjárt itt fontos döntési szempont a honlap készítésnél a fénykép. Ha nem teszem ki a saját fotómat a weboldalamra, akkor egy ilyen személyes műfajban, mint a coaching aligha tudok a mai igényeknek megfelelni, sőt, ha egyáltalán nem teszek ki képeket, akkor a Google sem fogja felhasználóbarátnak minősíteni az oldalamat és hátrébb rangsorolja.

    Mit tudok én igazán jól nyújtani? kontra Mit keres az ügyfelem?

    Ha mindezt tudjuk, még mindig ott vannak az internet démonai, amelyekkel meg kell küzdeni. Akkora ott a "zaj", hogy már csak azt hallják meg a szörfözők, ami pont nekik szól, és abból is csak a leghangosabbat. Nincs már időnk olvasgatni hosszú, unalmas bemutatkozókat, élet és cégtörténeteket - de ha felkeltjük az érdeklődést, akkor már elérhető kell hogy legyen a részletesebb tartalom is. Azt láttuk az elemzés során, hogy akik weboldalt készítenek és üzemeltetnek, azok nem veszik ezt figyelembe. Nem veszik figyelembe a mai ember információs túlterheltségét, időnk szűkösségét, vagy nem azt mutatják, amire az ügyfél kíváncsi, vagy nem a számára gyorsan és könnyen átlátható módon. Pedig az első benyomás mindent jelent. Egy szörföző alig tölt átlagban pár másodpercet egy oldalon - amennyiben egyáltalán odajut, de ez más lapra tartozik - ezalatt fel kell keltenünk az érdeklődését annyira, hogy maradjon, és nálunk lapozzon és nézelődjön tovább.

    Miért jó az ügyfélnek?

    Na ez az, ami végképp hiányzik a coachok oldalairól, és ez alól nem kivételek a sem nagy multik, sem az egyszemélyes magánvállalkozók. Szinte mindenhol megtaláltuk a coaching definícióját, a különféle szakmai módszerek ismertetését vagy a "miért lettem coach?" passzust.

    Ahhoz azonban, hogy a "miért jó az ügyfélnek?" kérdést megoldjuk, jól jön egy segítő, például egy tapasztalt online marketinges. Olyasmi ez, mint amikor a hóhért akasztják. Illetve amikor a coachot coacholják. Kérdések és kérdések, se vége, se hossza az "és még?"-eknek. Mondjuk ilyesmi: "Ok, értem, de miért jó ez az ügyfélnek?" Vagy "Nagyon jól összfoglaltad, de mi az ügyfél haszna mindebből?" esetleg így: "Na jó, de ezt miért vegye meg bárki is, miért fizessen?"

    Így szó szerint bele tudunk helyezkedni ügyfeleink helyzetébe - persze más szempontból. Itt meg kell mondani, hogy miért jó, nincs mese.

    Az üzenet - a 'mit tudok adni' és a 'miért jó' összegyúrva

    Végül a legnehezebb: az öndefiníció. Kimondani röviden, érthetően, hogy mit tudok nyújtani, miben vagyok jó (sőt, a legjobb) mint coach, miért jó és érdemes velem dolgozni, és fizetni ezért nem kis összeget. A mai magyar coachee/ügyfél társadalom (na jó, a potenciális) még azt sem feltétlenül tudja hogy eszik-e vagy isszák a business coachingot. Azon vezetők körében ismert a business vagy üzleti coaching, akik egy multinacionális vállalati kultúra részeként találkoznak vele, vagy akik nemzetközi gazdasági tapasztalatokkal rendelkeznk. Így rengeteg potenciális ügyefelünk abban a róka fogta csuka helyzetben van, hogy ha kipróbálja, hogy mi is a business coaching megérzi és megérti majd, de ehhez először meg kell értenie, hogy miért érdemes kipróbálnia.

    A coachiskolák - tisztelet a kivételnek - azt tanítják, hogy ez személyes műfaj, majd továbbajánlanak, ha jól csinálod a dolgod, így lesz munkád. Igen, ez elképzelhető. De lássuk be, nincs rá túl nagy befolyásunk. Ennél azért sokkal inkább alakítani tudjuk saját üzleti sorsunkat. Egyre több az üzleti coach és egyre nagyobb a verseny nálunk is, és látva a coaching jelentőségét a nyugati gazdasági kultúrában, biztos vagyok benne, hogy az egyik leghatékonyabb, személyreszabott fejlesztőeszköz lévén Magyarországon is egyre jelentősebbé válik a gazdasági kultúrába, mert rohamtempóban fejlődik már most is.

    Én azt gondolom, hogy ettől függetlenül megtalálja a zsák a foltját. Ha coachként nem akarunk mindenkinek jó lenni, ha megtaláljuk a saját "kék óceán"-unkat, ahol mi vagyunk a legjobbak, akkor meg fogjuk találni azokat a coachee-kat, akiknek pont ránk van szükségük.

    Somogyi Krisztina Business Coach - Az egészséges cégek személyi edzője
    • 2024.03.21recruiTECH 2024 A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.03.26Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.03.27Átfogó projektmenedzsment képzés IPMA és PMI alapokon Klasszikus projektmenedzsment képzés - átfogó, gyakorlati program, egyéni mentorálással.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

    Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

    Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

    Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk

    Így lehet sikeres a karrierváltás 40-en túl

    Mely lépések kulcsfontosságúak ahhoz, hogy aki középkorúként karrierváltásra adja a fejét egy biztosan kifizetődő új irányt válasszon? A... Teljes cikk