kapubanner for mobile
Szerző: Bánosi Eszter
Megjelent: 5 éve

Így maradj fókuszált egy zajos munkahelyen

Az irodák, különösen az open office maga lehet a rémálom, különösen akkor, ha olyan feladaton kell dolgoznunk, amely megkülönböztetett figyelmet igényel. A kollégák jelenléte zavaró lehet, ha hangosan beszélgetnek egymással, vagy folyamatosan cseng a mobiltelefonjuk. Hogyan tudunk tehát békét teremteni egy open office-ban? Hogyan kezeljük a hangos munkatársakat, akik zavarják a munkánkat? Mi a legjobb módja annak, hogy megbirkózzunk a zajjal és egyéb zavaró dolgokkal az irodában anélkül, hogy antiszociálissá, netán durvává válnánk?

Amit a szakértők mondanak

Az open office előnyeiről és hátrányairól folyamatos vita folyik. Egyes kutatások azt mutatják, hogy a nyitott irodák kreativitást és bajtársiasságot váltanak ki a dolgozókból, míg újabb tanulmányok szerint az open office-ok arra ösztönzik a munkavállalókat, hogy elkerüljék egymást. Ha jól tervezik meg ezeket a tereket, akkor segíthetik az együttműködést azzal, hogy „lehetőséget kínálnak más munkakörű emberekkel való interakciókra az egész szervezeten belül” - véli David Burkus, az Oral Roberts Egyetem docense, azonban ezek az interakciók nagyon zavaróak lehetnek a munkavégzés közben. Ám mivel a vállalatok egyre inkább előnyben részesítik a nyitott közösségi tereket, nagyon fontos, hogy az alkalmazottak megtanulják a nemkívánatos zajt megfelelően kezelni. Szükségünk van tehát saját „túlélési stratégiára”, valamint olyan szabályokra, amelyeket mi és a csapatunk is el tud fogadni.

Lássuk a pozitívumokat is

Mindannyian vágyunk egy kis magányra a munkahelyen. Karen Dillon a Harvard Business Review irodai politikákról szóló útmutatójának szerzője szerint bizonyos szintű pszichológiai biztonságot nyújt az, ha az irodának ajtaja is van. A magánélet ilyesfajta védelme biztosítja, hogy a kollégák ne hallják egymás telefonhívásait, vagy ne lássák, milyen weboldalakat böngészik a másik. A szerző mégis azt mondja, hogy nagyon sok előny is származhat a kollégák ilyen fokú „intim” megismeréséből. A közös térben való munka lehetőséget ad a humorra, a nevetésre, a másik munkaritmusának megismerésére. Dillon azt javasolja, hogy próbáljuk meg elfogadni a nyitott irodák koncepcióját úgy, hogy annak pozitívumaira koncentrálunk, és lecsillapítjuk negatív érzéseinket. Szerinte az is elég, ha ellenállunk az impulzusnak, hogy folyamatosan a zaj miatt morogjunk, hiszen mi sem akarhatjuk, hogy kollégáink finnyásnak tartsanak minket.

Igazodjunk a csapat elvárásaihoz

Burkus azt javasolja, hogy beszélgessünk a csapatunkkal arról, hogyan tudnánk mindannyian optimálisan együtt dolgozni a nyitott irodában. „Először beszéljünk a menedzserrel, mivel az a legjobb, ha ezt a „vitát” a vezetés kezdeményezi” - mondja Burkus. Csapatként a célunk olyan elfogadott normák kialakítása kell, hogy legyen, amelyek mindannyiunk számára működőképesek. Azt javasolja, hogy kérjünk explicit és implicit támogatást, illetve válasszunk egy szövetségest, aki például udvariasan megkérheti a többieket arra, hogy legyenek csendesebbek, ha épp fontos telefonhívásban vagyunk, és természetesen ez legyen kölcsönösen is igaz.

Invesztáljunk fejhallgatókba

Dillon azt ajánlja, hogy vásároljunk zajcsökkentő fejhallgatókat, ha olyan feladatokon dolgozunk, amelyek intenzív koncentrációt igényelnek. A klasszikus zene növeli a teljesítményt is. A fejhallgatók egyben vizuális jelzést is adnak a többieknek arra, hogy most ne zavarjanak. „Mérlegeljük, milyen gyakran használjuk a fejhallgatót” - figyelmeztet Dillon, és hozzáteszi, akár különféle közös kódokat is kitalálhatunk, amelyek jelzik fókuszunk szintjét. „Két fülhallgató például jelezheti azt, hogy hagyj egyedül, koncentrálok, egy fülhallgató pedig azt, kérdezz rá, megszakíthatsz-e” - javasolja.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Így maradj fókuszált egy zajos munkahelyen
2. oldal - Mozogjunk az irodában
  • 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Íme néhány meglepő trend a munkahelyi étkezéssel kapcsolatban

A magyarok többsége tisztában van vele, hogy a napközbeni étkezés jelentősen javíthatja vagy épp ronthatja munkahelyi teljesítményünket, a... Teljes cikk

Hogyan hat az ingázás a dolgozók mentális egészségére?

A reggeli csúcsforgalom okozta bosszankodás mellett számos tényező nehezíti meg a mindennapjait azoknak, akik ingáznak a munkahelyükre. A szakértő... Teljes cikk

Kihirdették Az Év Irodája verseny győzteseit - mutatjuk a legtrendibb munkatereket

Folyamatos az innováció az irodapiacon, amely az elmúlt évek változásaira új megoldásokat és alternatívákat kínál. A legfontosabb trendek... Teljes cikk