kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 3 éve

Így maradjunk motiváltak home office-ban

Az értelmes munka és az abban való haladás, nagyon fontos motiváció, különösen a szellemi munkát végző munkavállalók körében. Amikor a személyes támogatást, elismerést megadni a járványhelyzet miatt sokkal nehezebb, mint egyébként, a haladás elve még nagyobb szerepet kap. Ezt próbáltuk ki egy online workshop keretében Bincze Beával, a Business Coach Kft. executive coachával.

A progress principle vagyis a haladás elvének lényege, hogy a munkavállalók haladást érjenek el, értelmes munkavégzés során. Az elv elméletét, és az azt meghatározó tényezőket a Harvard Egyetemen dolgozta ki Teresa Amabile és Steven Kramer. Ha sikeresen haladunk egy kitűzött feladat megvalósításában, és ezt a haladást érzékeljük, követni tudjuk, az komoly motivációt jelent a munkában. Ez nem jelenti azt, hogy minden nap hatalmas áttörést kell elérni, elég, ha akár csak kicsiket lépünk előre. Ezen lépések felismerésének, megünneplésének nagyon fontos szerepe van a folyamat során, hiszen különösen az otthoni „magányban”, bezártságban könnyű elveszíteni a viszonyítási pontokat, demotiválttá válni.

Ha pedig egy vezető kerül ebbe a helyzetbe az azért is komoly probléma, mert ebben a hiányállapotban az vezető a környezetét sem tudja motiválni. A hosszútávú bizonytalanság az egyik legsúlyosabb tényező, ami a motiváció ellen hat, ezt az utóbbi időszakban sokan megélhettük.

Katalizátorok és gátló tényezők


Számos tényező határozza meg, hogy hogy érezzük magunkat a munkahelyünkön. Ráadásul ezek jelentős része, mint a jéghegy víz alatti része nem is tudatosul. A történések belső megélése, a hozzá kötődő percepciók, érzések, motivátorok meghatározók. Ráadásul ugyanazt a történést az egyének másként és másként értelmezik saját korábbi élményeik, tapasztalásaik alapján. Ezért egy-egy esemény különböző érzéseket vált ki, ami eltérő cselekvésre sarkalhat. Már az is kérdés, egyálalán teszünk-e valamit, ha igen, mit és mikor… Ha például egy alkalmazott úgy érzi, hogy a vezetők csak leszólnak a „váraikból” a dolgozóknak, a felső üzenet folyamatosan a bizonytalanságról, az elbocsájtásokról, teljesen átalakuló stratégiáról szól, krízismeetingekkel egymás hegyén-hátán, az biztosan nem segíti a helyzet előremutató megélését.

Haladást akkor lehet megélni, ha a katalizátorok és a tápláló tényezők rendben vannak. Míg a katalizátorok a feladatvégzés tárgyi feltételeire, a tápláló tényezők az emberi támogatásra vonatkoznak. Ezek rövid és hosszú távon egyaránt működnek. Minél több ezzel szemben a gátló illetve mérgező tényező annál kevésbé tudunk haladni, akár egy nap, akár hetek alatt, és annál könnyebben veszítjük el a motivációnkat.

Ilyen katalizátorok például a tiszta rövid- és hosszútávú célok az értelmes munkához, a munka végzéséhez szükséges autonómia, hogy a munkavállaló felelősséget is tudjon vállalni a munkájáért. Elengedhetetlen, hogy a szükséges erőforrások a hatékony munkavégzéshez rendelkezésre álljanak, legyen elegendő idő a feladatra fókuszálni. Az idő egyébként is érzékeny tényező, hiszen, ha túl kevés van belőle, az erőteljes stresszel járhat, és ezért demotiváló, míg a túl sok idő is hasonló hatást érhet el, vagyis a teljesítményt és a hatékonyságot negatívan befolyásolja. Ezekre a tényezőkre a vezetőnek jelentős ráhatása van, ahogy arra is, hogy hogyan segíti a kollégákat, ha arra szükségük van, illetve van-e lehetőség a problémák, sikerek tapasztalatainak megosztására a csapatban.

Azonban, ha a fenti tényezők megvalósulása korlátozott (vagyis nincs értelmes cél, felelősség, kellő erőforrás, támogató segítség stb.), akkor a haladást sem lehet olyan mértékben megélni.

haladás elve


Mit tehet a vezető a haladás érdekében?


Mutassa ki, hogy tiszteli az embereit és az általuk elvégzett munkát. Mivel az elismerés az egyik legmotiválóbb tényező, ezért ismerje el, jutalmazza a teljesítményt. Adjon érzelmi támogatást, ha szükséges, és teremtsen lehetőséget arra, hogy a csapat összetartozása fejlődjön. Vonja be a csapattagokat fontos döntésekbe, lássa el őket információkkal, és küzdjön a csapata ötleteiért. Ugyanis, ha a vezető figyelmetlen, elutasító, nem érdeklik a csapatának tagjai, nem kiszámítható viselkedésében, kapcsolataiban, az megmérgezi az együttműködést. Befolyással lesz az érzelmekre, amelyek meghatározzák, hogy a munkavállalók hogyan viszonyulnak a feladatukhoz, a munkahelyükhöz. Mindez együtt jelenti a pszichológiai biztonságot, amely a bizalom alapja. Ugyanis a bizalmi viszony teszi lehetővé, hogy valaki merjen kérdezni, el merje mondani a problémáit, tudjon visszajelzést adni.

A jó kommunikáció is katalizáló tényező, a szövetségek kialakítása, pedig az információ áramoltatásával szintén a haladást segíti elő. Ráadásul ezek az emberi tényezők lendíthetik át a munkavállalót, ha elakad a folyamatban.

Sok esetben, ha egy munkatárs nem érzi igazán jól magát a munkahelyén, ugyanakkor mégsem mozdul, akkor érdemes ránézni a pozitívumokra, tudatosítani, hogy miért is van még ott, hogy áll a mérleg, aminek a nyelvét gyakran a kollegiális kapcsolatok döntik el pozitív irányba.

Visszatérve a kezdeti kitételhez, egyáltalán nem mindegy, hogy az egyén hogyan értelmezi a helyzetet, amibe belekerült, mi felett van kontrollja, mi felett nincs; mi az, ami őt közvetlenül érinti és mi az, ami a szervezetet. Leginkább a saját hozzáállásunk az, amit befolyásolni tudunk, mit érzünk, hogyan cselekszünk. Ugyanakkor azon nem érdemes túl sokat stresszelni, amire nincs döntő hatásunk.

Az egyik legjobb, ha a munkavégzés során látjuk, hogy haladunk vagy valaki visszajelez, és megmondja, hogy elértünk egy célt, jó munkát végeztünk. Fontos tudatosítani a célhoz vezető állomásokat, mint egy videójátékban, ahol pontot, jutalmat stb. kaphatunk egy-egy fázis teljesítéséért. Ha sikerül teljesíteni a listán lévő „célkitűzéseket”, akkor az pozitív spirált okozhat, ami tovább inspirál. Ugyanakkor gyakran a gátló, mérgező tényezők eltávolítása is hasonló vagy még jobb eredményre vezet. Ebben a vezetőknek szintén lényeges szerep jut, hiszen ők tudják az akadályok elhárításával a haladást elősegíteni.

Gyakorlati tipp: akár a napi haladást is ellenőrizhetjük saját listánkon. Megvoltak-e az értelmes célok, hozzá az erőforrás, a bíztatás. A naplózás szintén a saját jóllétünket segítheti elő.

Nyitókép: Gerd Altmann képe a Pixabay -en.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

Az év eleje a felmondások ideje?

Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk

Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk