HR vezetők rendkívüli helyzetben (5.) - Bauer Dávid, MOL Nyrt.
Bő egy hónapja felvidéki otthonából dolgozik Bauer Dávid, a MOL HR igazgatója. Napi három órát nyer ezzel, ám még szokja a virtuális meetingeket, hiányoznak a személyes beszélgetések. A MOL-nál a munkahelyek megőrzésén és a működés zavartalanságán dolgoznak. Mennyi kollégájuk van home office-ban? Van most toborzás? Hogyan zajlik a belső kommunikáció egy 9000 fős szervezetben?
Több mint egy hónapja már otthonról dolgozok. Március 16-tól ugyanis a MOL-csoportnál, minden országban, telephelyen és irodában csak az a fizikai és szellemi dolgozó tartózkodhat, akinek ez feltétlenül szükséges a termelés, értékesítés és az üzleti működés fenntartása szempontjából. A vállalat által hozott egészségügyi intézkedésekkel az volt a célunk, hogy minimálisra szorítsuk a házon belüli személyes és fizikai kapcsolattartást, és ilyen formán hozzájáruljunk az össztársadalmi védekezéshez.
Hiányzik a személyes találkozás, szokni kell az online meetingek sorát
Hogyan működnek együtt a csapatával? Milyen eszközöket használnak?
Minden megbeszélést, találkozót, digitális eszközön, esetleg telefonon bonyolítunk le a kollégákkal és a külsős partnereinkkel egyaránt. A MS Teams alkalmazást már hónapok óta használjuk, és most kiderült, hogy konferenciabeszélgetésekre is kiválóan alkalmas. Az IT szervezetünknek hála technikailag teljesen zökkenőmentes volt az átállás, e tekintetben is felkészültek voltunk.
Mit volt a legnehezebb megszokni, megoldani a járványhelyzetben? Mihez volt a legkönnyebb alkalmazkodni?
A legkönnyebb tulajdonképpen az volt, hogy kiesett az utazási idő, felvidéki magyarként naponta 2-3 órát ingázok a MOL budapesti székháza és az otthonom között. Ugyan ezt az időt is hatékonyan töltöttem, most ez is otthonról történő munkával telik. A kezdeti „mézeshetek” effektus után, - ami csak pár napig tartott - én is magamon érzem a megváltozott munkakörülmények negatív hatását. Ilyenek például a fél- vagy egy óránként folyamatosan egymást követő megbeszélések, amik között nincs az az 5-10 perc „átsétálok, átgondolom” hatásszünet. Ezeket a periódusokat, hatásszüneteket - ami lehet akár egy rövid séta az udvaron - tudatosan ki kell alakítani, hogy ne égjünk el a rohanásban sem a csapatom, sem én.
Amit leginkább hiányolok, HR vezetőként az a mindennapi személyes kapcsolattartás a kollégákkal. Mindennap tartunk státuszokat, összefoglalva az eddigi történéseket, teendőket, de most sokkal nagyobb a felelősségünk. A koronavírus árnyékában kollégáink egészségének és biztonságának garantálása a legfontosabb számunkra. Az egészségügyi intézkedések bevezetése csak az első lépcső volt, most azon dolgozunk, hogy a lehető legtöbb munkahelyet tudjuk megőrizni hosszú távon és továbbra is zavartalan legyen az üzleti működés.
Válsággazdasági üzemmódra kapcsoltak
Milyen intézkedéseket kellett meghozni a munkavállalókra vonatkozóan ebben a helyzetben?
Az első három héten bevezettük a biztonsági és higiéniai intézkedéseket. Home office és minimális telephelyi jelenlét van a MOL-csoport összes országában. E bevezető, védekezési szakaszt követően megkezdtük működésünket az új környezetnek megfelelően. Válsággazdasági üzemmódra kapcsoltunk. Ezt az új működést alapvetően négy szempont határozza meg; elsőként az, hogy kollégáink egészségesek maradjanak, másodsorban az, hogy megóvjuk munkahelyeinket, harmadrészt, hogy biztosítsuk Magyarország és a régió energiaellátását, negyedikként pedig az, hogy üzleti folyamataink továbbra is működjenek. Ez a négy dolog garantálja, hogy a MOL a jövőben is megőrizze erejét, régiós pozícióját.
A MOL több országban, számos telephelyen dolgozik, így a munkavállalók összetétele is más és más, jelentős differenciálásra lehetett szükség az intézkedésekben, ez hogyan működött? Mik a különbségek egyes területeken?
Abszolút, csaknem 9000 kolléga kezdett egyik-napról a másikra az új munkarend szerint dolgozni, de felvettük a ritmust és alkalmazkodtunk. Hozzávetőlegesen 3000 munkatársunk dolgozik Magyarországon immár negyedik hete home office-ban, és hatékonyságuk nem, inkább a területi terhelésük csökken. Itt folyamatosan igény van az elemzésre, vezetői beavatkozásra, ahol szükséges.
Stratégiai vállalatként azonban nem állhatunk meg, mert az energiaellátásnak zavartalannak kell lennie, a töltőállomások nyitva vannak, finomítóink, üzemeink működnek. A telephelyeinken minimálisra csökkentettük a jelenlétet, és kollégáinkat minden erőnkkel védjük, rendkívül szigorú biztonsági és higiéniai előírásokat vezettünk be. Az üzemi területeken ill. irodákban munkát végzők munkáját külön díjazzuk. Sőt múlt héttől a folyamatos üzemmenetet biztosító munkavállalóinknak rendszeres koronavírus-szűrést biztosítunk PCR és antitestes tesztek segítségével.
Kulcsembereket toboroznak, a frissdiplomás program áll
Néhány hete még munkaerőhiányról szóltak a hírek, mostanra jelentős mértékű munkanélküliség előrevetítéséről hosszabb távra is. A MOL-nál szükség volt esetleg átstrukturálásra, létszámstoppra vagy leépítésre az olajár esése és a fogyasztás csökkenés miatt? Vagy épp ellenkezőleg továbbra is toboroznak?
Ami a csökkenő olajárakat illeti a MOL-t gyakran érték sokkhatások a múltban, de többször bizonyítottuk, hogy be vagyunk arra rendezkedve, hogy extrém környezetben is biztosítani tudjuk az energia- és szolgáltatás-ellátást. Ugyanakkor fel kell készülnünk arra, hogy a koronavírussal érkező gazdasági és társadalmi válság sokáig elkísér bennünket.
Ebben a helyzetben elsődleges célunk, a lehető legtöbb munkahely megtartása hosszú távon. A válsággazdasági üzemmód bevezetése természetesen HR szempontból is éreztette hatását a mindennapokban, átcsoportosítottuk tevékenységeinket: megkülönböztetünk működési szempontból a folyamatos üzemmenet biztosításához szükséges tevékenységeket, amelyek megkövetelik a teljes fizikai jelenlétét a telephelyeinken. Ezen kívül vannak olyan tevékenységek, amelyek a működésünk szempontjából szintén elengedhetetlenek, de részben vagy egészben is végezhetők otthonról. És megint más csoportba tartoznak azok a feladatok, tevékenységek, amik a veszélyhelyzeti operatív működés szempontjából nem élveznek prioritást.
A munkarendeket és a napi operatív üzemi működést átalakítottuk és elkezdtük kiadni a szabadságokat időarányosan. A frissdiplomás programunkat felfüggesztettük egy időre, ahol viszont kulcsmunkakörökbe keresünk munkavállalókat, ott a felvételi eljárásokat vezetői egyeztetések után folytattuk. Hiszem, hogy amint vége a járványnak, a gazdasági folyamatok beindításához elengedhetetlenül fontos lesz újra, hogy a fiatal tehetségeket, a piac legjobb szakembereit megtaláljuk. Ezért folyamatosan figyelemmel kísérjük a munkaerő-piaci történéseket. Ugyanakkor fontos a szervezetben meglévő tudás megtartása és szükség van minden szakértelemre a termelés felfuttatásához, amint túljutunk a válságon.
Élő stream az ügyvezetővel, 2000-en csatlakoztak
Hogyan zajlik a belső kommunikáció?
Ahogy korábban, úgy most is több csatornán keresztül tájékoztatjuk a munkavállalóinkat a vállalat életével kapcsolatos legfontosabb hírekről. A járvány hazai betörését és a home office elrendelését követően rögtön elindítottunk egy napi hírlevelet, amelyet a kollégák e-mailben kapnak meg minden reggel, de tartalmát az intranet felületeken és Yammeren is olvashatják. A telephelyeken továbbra is elérhető a nyomtatott belső újságunk, a Panoráma, és plakátokon keresztül is folyamatosan tájékoztatjuk a munkavállalókat. A vezetőket, illetve munkavállalókat érintő legfontosabb HR-es témákról rendszeresen küldünk HR infot. Emellett az elmúlt héten egy rendhagyó virtuális tájékoztatót tartottunk Ratatics Péterrel, a MOL Magyarország ügyvezetőjével, aki a munkavállalókat leginkább foglalkoztató kérdésekre is válaszolt. Az élő streamet több mint 2000 munkavállalónk nézte. Ezeket a kommunikációs intézkedéseket a többi országban, csoportszinten is biztosítjuk.
A MOL rendkívüli átállást is végrehajtott, egyik üzemében fertőtlenítőszereket is elkezdett gyártani, ehhez a munkavállalók szempontjából mire volt szükség?
Ebben a világméretű járványhelyzetben pedig a fertőtlenítőszer a védekezés egyik legfontosabb eszköze. A járványhelyzet fokozódásával döntöttünk úgy, hogy almásfüzitői üzemünk egyik gyártósorát a vírus elleni védekezés szolgálatába állítjuk.
Megvizsgáltuk a gyártási lehetőségeinket, és már kezdetben biztosak voltunk abban, hogy a téli szélvédőmosó gyártó-, valamint kiszerelő sorunk 100%-ban alkalmas a termék előállítására. Termékfejlesztő munkatársaink intenzív kutatómunkával a WHO ajánlására alapozva előkészítették a receptúrát. Ismerjük a termék tulajdonságait, valamint a keveréstechnológia, töltés, csomagolás folyamata változatlanul történik, ezért a munkatársak képzésére nem volt szükség. Szeretném azonban mindenképpen kiemelni munkatársaink példaértékű elhivatottságát, ahogyan ezt a változási helyzetet kezelték.
A fertőtlenítőszer most az egyik legkeresettebb termék az egész világon. A MOL ezt a terméket állítja elő itthon, magyar forrásból. Napi 50 000 litert gyártunk a MOL Hygiből, és már kiszállítottuk azokba az intézményekbe, amelyeket az Operatív Törzs jelölt ki. Az elmúlt hetekben a gyártás megkezdését követően már félmillió litert szállítottunk ki az ország különböző pontjaira. Kapott többek között a Volánbusz, a napokban jut el a fertőtlenítő szállítmány a pécsi Baptista Szeretetotthonhoz, a Békés Megyei Rendőr Főkapitánysághoz, a gyulai Békés Megyei Központi Kórházhoz, és a MVK Miskolc Városi Közlekedési Zrt-hez. Egész biztos vagyok benne, hogy ezzel a termékkel életeket tudunk megmenteni. Nagy tömegben gyártjuk, és hatékony védelmet nyújt.
A ‘HR vezetők rendkívüli helyzetben' című sorozatunk eddigi válaszadói:
Széll Hajnalka - Auchan Magyarország
Bessenyei Zsolt - Pick Szeged
Kreiter Éva - Dreher Sörgyárak
Szeleczky Noémi - Libri Bookline
- 2024.11.13A legnagyobb probléma az ember? HR és Bérszámfejtés 2025 | 2024.11.13. Fluktuációcsökkentés, jogi megfelelés, bérstruktúrák optimalizálása – készítse fel vállalatát a jövő HR kihívásaira! Csatlakozzon ingyenes webináriumunkhoz, és ismerje meg a jól működő HR stratégiákat! Részletek Jegyek
- 2024.11.15CSR HUNGARY SUMMIT’24 2024.11.15. Gundel Palota A CSR Hungary konferenciák 2006-tól a CSR Hungary vállalati felelősség és fenntarthatóság döntéshozóinak vezető szakmai rendezvényei. Ahol jó lenni! Ahol jó fejlődni! Elmélet és valóság együtt! ESG, CSRD, CSR, fenntarthatóság... KATTINTSON, REGISZTRÁLJON Részletek Jegyek
- 2024.11.192024.11.19–12.12 Díjmentes Vezetői Egynapos programok Díjmentes Vezetői Egynapos programsorozatunkat a nagy érdeklődésre való tekintettel folytatjuk. Képzéseinken szemléletet, azonnal alkalmazható tudást adunk, módszereket és gyakorlatok próbálhatnak ki a résztvevők, mindezt teljesen díjmentesen. A nyílt programokat olyan vezetőknek, munkavállalóknak ajánljuk, akik szeretnék bővíteni tudásukat és látásmódjukat. A képzések különlegessége, hogy bármelyik téma vállalati képzés formájában is megvalósítható, melyre támogatás igényelhető a GINOP PLUSZ-3.2.1-21 pályázati alapból. Pályázati forródrót: +36 20 338 3808 Részletek Jegyek
- 2024.11.21Pannon HR Konferencia Debrecen Lehetőséget biztosítsunk a HR-es közösségnek, hogy megvitassák az aktuális kihívásokat, trendeket, valamint hogy szakmai újdonságokkal ismerkedhessenek meg. Részletek Jegyek
Idén februárban váltott egy magyar informatikai középvállalattól egy holland hátterű multinacionális céghez Turmezey Luca, akit új munkaadója, az... Teljes cikk
Vasárnap véget értek a paralimpiai játékok is. Hogyan hasznosította a HR a munkavállalói motivációban, csapat- és szervezeti kultúra építése... Teljes cikk
A kollégák átlagban 14 éve dolgoznak a cégnél, a tehetséges munkavállalóknak lehetőségük van rotációra a kínai anyavállalatnál, mini... Teljes cikk
- Hogyan érvényesíthető a coaching szemléletű vezetés multinacionális környezetben? 3 hete
- Hétfőtől péntekig az irodában - mint a "régi szép időkben"? 1 hónapja
- Átadták a Jobb vezetők, jobb világ díjakat 1 hónapja
- Milliókat spórolhatnak a hibrid munkarendben dolgozók 2 hónapja
- KPMG: a vezetők szerint három éven belül visszatérünk az irodába 2 hónapja
- Nem szeretnék olyan munkát, ami nem érdekel délután 5 óra után 2 hónapja
- Vége a home office-nak, ez az óriáscég sem engedi többé a távmunkát 2 hónapja
- Ez dönt igazán sikerről és kudarcról: terítéken a vezetői kultúra 2 hónapja
- Visszacsinálnák, de nem lehet: itt tart a home office Magyarországon 2 hónapja
- Kiderült, ki Európa legjobb bankvezetője 2 hónapja
- Gólyamenedzsment: ezt tanulhatják a vezetők tőlük 2 hónapja