Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 1 éve

HR vezetők rendkívüli helyzetben (5.) - Bauer Dávid, MOL Nyrt.

Bő egy hónapja felvidéki otthonából dolgozik Bauer Dávid, a MOL HR igazgatója. Napi három órát nyer ezzel, ám még szokja a virtuális meetingeket, hiányoznak a személyes beszélgetések. A MOL-nál a munkahelyek megőrzésén és a működés zavartalanságán dolgoznak. Mennyi kollégájuk van home office-ban? Van most toborzás? Hogyan zajlik a belső kommunikáció egy 9000 fős szervezetben?

Hogyan változott meg a munkarendje? Csak otthonról dolgozik vagy bejár az irodába?

Több mint egy hónapja már otthonról dolgozok. Március 16-tól ugyanis a MOL-csoportnál, minden országban, telephelyen és irodában csak az a fizikai és szellemi dolgozó tartózkodhat, akinek ez feltétlenül szükséges a termelés, értékesítés és az üzleti működés fenntartása szempontjából. A vállalat által hozott egészségügyi intézkedésekkel az volt a célunk, hogy minimálisra szorítsuk a házon belüli személyes és fizikai kapcsolattartást, és ilyen formán hozzájáruljunk az össztársadalmi védekezéshez.

Hiányzik a személyes találkozás, szokni kell az online meetingek sorát

Hogyan működnek együtt a csapatával? Milyen eszközöket használnak?

Minden megbeszélést, találkozót, digitális eszközön, esetleg telefonon bonyolítunk le a kollégákkal és a külsős partnereinkkel egyaránt. A MS Teams alkalmazást már hónapok óta használjuk, és most kiderült, hogy konferenciabeszélgetésekre is kiválóan alkalmas. Az IT szervezetünknek hála technikailag teljesen zökkenőmentes volt az átállás, e tekintetben is felkészültek voltunk.

Mit volt a legnehezebb megszokni, megoldani a járványhelyzetben? Mihez volt a legkönnyebb alkalmazkodni?

A legkönnyebb tulajdonképpen az volt, hogy kiesett az utazási idő, felvidéki magyarként naponta 2-3 órát ingázok a MOL budapesti székháza és az otthonom között. Ugyan ezt az időt is hatékonyan töltöttem, most ez is otthonról történő munkával telik. A kezdeti „mézeshetek” effektus után, - ami csak pár napig tartott - én is magamon érzem a megváltozott munkakörülmények negatív hatását. Ilyenek például a fél- vagy egy óránként folyamatosan egymást követő megbeszélések, amik között nincs az az 5-10 perc „átsétálok, átgondolom” hatásszünet. Ezeket a periódusokat, hatásszüneteket - ami lehet akár egy rövid séta az udvaron - tudatosan ki kell alakítani, hogy ne égjünk el a rohanásban sem a csapatom, sem én.

Amit leginkább hiányolok, HR vezetőként az a mindennapi személyes kapcsolattartás a kollégákkal. Mindennap tartunk státuszokat, összefoglalva az eddigi történéseket, teendőket, de most sokkal nagyobb a felelősségünk. A koronavírus árnyékában kollégáink egészségének és biztonságának garantálása a legfontosabb számunkra. Az egészségügyi intézkedések bevezetése csak az első lépcső volt, most azon dolgozunk, hogy a lehető legtöbb munkahelyet tudjuk megőrizni hosszú távon és továbbra is zavartalan legyen az üzleti működés.

Válsággazdasági üzemmódra kapcsoltak

Milyen intézkedéseket kellett meghozni a munkavállalókra vonatkozóan ebben a helyzetben?

Az első három héten bevezettük a biztonsági és higiéniai intézkedéseket. Home office és minimális telephelyi jelenlét van a MOL-csoport összes országában. E bevezető, védekezési szakaszt követően megkezdtük működésünket az új környezetnek megfelelően. Válsággazdasági üzemmódra kapcsoltunk. Ezt az új működést alapvetően négy szempont határozza meg; elsőként az, hogy kollégáink egészségesek maradjanak, másodsorban az, hogy megóvjuk munkahelyeinket, harmadrészt, hogy biztosítsuk Magyarország és a régió energiaellátását, negyedikként pedig az, hogy üzleti folyamataink továbbra is működjenek. Ez a négy dolog garantálja, hogy a MOL a jövőben is megőrizze erejét, régiós pozícióját.

A MOL több országban, számos telephelyen dolgozik, így a munkavállalók összetétele is más és más, jelentős differenciálásra lehetett szükség az intézkedésekben, ez hogyan működött? Mik a különbségek egyes területeken?

Abszolút, csaknem 9000 kolléga kezdett egyik-napról a másikra az új munkarend szerint dolgozni, de felvettük a ritmust és alkalmazkodtunk. Hozzávetőlegesen 3000 munkatársunk dolgozik Magyarországon immár negyedik hete home office-ban, és hatékonyságuk nem, inkább a területi terhelésük csökken. Itt folyamatosan igény van az elemzésre, vezetői beavatkozásra, ahol szükséges.

Stratégiai vállalatként azonban nem állhatunk meg, mert az energiaellátásnak zavartalannak kell lennie, a töltőállomások nyitva vannak, finomítóink, üzemeink működnek. A telephelyeinken minimálisra csökkentettük a jelenlétet, és kollégáinkat minden erőnkkel védjük, rendkívül szigorú biztonsági és higiéniai előírásokat vezettünk be. Az üzemi területeken ill. irodákban munkát végzők munkáját külön díjazzuk. Sőt múlt héttől a folyamatos üzemmenetet biztosító munkavállalóinknak rendszeres koronavírus-szűrést biztosítunk PCR és antitestes tesztek segítségével.

Kulcsembereket toboroznak, a frissdiplomás program áll

Néhány hete még munkaerőhiányról szóltak a hírek, mostanra jelentős mértékű munkanélküliség előrevetítéséről hosszabb távra is. A MOL-nál szükség volt esetleg átstrukturálásra, létszámstoppra vagy leépítésre az olajár esése és a fogyasztás csökkenés miatt? Vagy épp ellenkezőleg továbbra is toboroznak?

Ami a csökkenő olajárakat illeti a MOL-t gyakran érték sokkhatások a múltban, de többször bizonyítottuk, hogy be vagyunk arra rendezkedve, hogy extrém környezetben is biztosítani tudjuk az energia- és szolgáltatás-ellátást. Ugyanakkor fel kell készülnünk arra, hogy a koronavírussal érkező gazdasági és társadalmi válság sokáig elkísér bennünket.

Ebben a helyzetben elsődleges célunk, a lehető legtöbb munkahely megtartása hosszú távon. A válsággazdasági üzemmód bevezetése természetesen HR szempontból is éreztette hatását a mindennapokban, átcsoportosítottuk tevékenységeinket: megkülönböztetünk működési szempontból a folyamatos üzemmenet biztosításához szükséges tevékenységeket, amelyek megkövetelik a teljes fizikai jelenlétét a telephelyeinken. Ezen kívül vannak olyan tevékenységek, amelyek a működésünk szempontjából szintén elengedhetetlenek, de részben vagy egészben is végezhetők otthonról. És megint más csoportba tartoznak azok a feladatok, tevékenységek, amik a veszélyhelyzeti operatív működés szempontjából nem élveznek prioritást.

A munkarendeket és a napi operatív üzemi működést átalakítottuk és elkezdtük kiadni a szabadságokat időarányosan. A frissdiplomás programunkat felfüggesztettük egy időre, ahol viszont kulcsmunkakörökbe keresünk munkavállalókat, ott a felvételi eljárásokat vezetői egyeztetések után folytattuk. Hiszem, hogy amint vége a járványnak, a gazdasági folyamatok beindításához elengedhetetlenül fontos lesz újra, hogy a fiatal tehetségeket, a piac legjobb szakembereit megtaláljuk. Ezért folyamatosan figyelemmel kísérjük a munkaerő-piaci történéseket. Ugyanakkor fontos a szervezetben meglévő tudás megtartása és szükség van minden szakértelemre a termelés felfuttatásához, amint túljutunk a válságon.

Élő stream az ügyvezetővel, 2000-en csatlakoztak

Hogyan zajlik a belső kommunikáció?

Ahogy korábban, úgy most is több csatornán keresztül tájékoztatjuk a munkavállalóinkat a vállalat életével kapcsolatos legfontosabb hírekről. A járvány hazai betörését és a home office elrendelését követően rögtön elindítottunk egy napi hírlevelet, amelyet a kollégák e-mailben kapnak meg minden reggel, de tartalmát az intranet felületeken és Yammeren is olvashatják. A telephelyeken továbbra is elérhető a nyomtatott belső újságunk, a Panoráma, és plakátokon keresztül is folyamatosan tájékoztatjuk a munkavállalókat. A vezetőket, illetve munkavállalókat érintő legfontosabb HR-es témákról rendszeresen küldünk HR infot. Emellett az elmúlt héten egy rendhagyó virtuális tájékoztatót tartottunk Ratatics Péterrel, a MOL Magyarország ügyvezetőjével, aki a munkavállalókat leginkább foglalkoztató kérdésekre is válaszolt. Az élő streamet több mint 2000 munkavállalónk nézte. Ezeket a kommunikációs intézkedéseket a többi országban, csoportszinten is biztosítjuk.

A MOL rendkívüli átállást is végrehajtott, egyik üzemében fertőtlenítőszereket is elkezdett gyártani, ehhez a munkavállalók szempontjából mire volt szükség?

Ebben a világméretű járványhelyzetben pedig a fertőtlenítőszer a védekezés egyik legfontosabb eszköze. A járványhelyzet fokozódásával döntöttünk úgy, hogy almásfüzitői üzemünk egyik gyártósorát a vírus elleni védekezés szolgálatába állítjuk.

Megvizsgáltuk a gyártási lehetőségeinket, és már kezdetben biztosak voltunk abban, hogy a téli szélvédőmosó gyártó-, valamint kiszerelő sorunk 100%-ban alkalmas a termék előállítására. Termékfejlesztő munkatársaink intenzív kutatómunkával a WHO ajánlására alapozva előkészítették a receptúrát. Ismerjük a termék tulajdonságait, valamint a keveréstechnológia, töltés, csomagolás folyamata változatlanul történik, ezért a munkatársak képzésére nem volt szükség. Szeretném azonban mindenképpen kiemelni munkatársaink példaértékű elhivatottságát, ahogyan ezt a változási helyzetet kezelték.

A fertőtlenítőszer most az egyik legkeresettebb termék az egész világon. A MOL ezt a terméket állítja elő itthon, magyar forrásból. Napi 50 000 litert gyártunk a MOL Hygiből, és már kiszállítottuk azokba az intézményekbe, amelyeket az Operatív Törzs jelölt ki. Az elmúlt hetekben a gyártás megkezdését követően már félmillió litert szállítottunk ki az ország különböző pontjaira. Kapott többek között a Volánbusz, a napokban jut el a fertőtlenítő szállítmány a pécsi Baptista Szeretetotthonhoz, a Békés Megyei Rendőr Főkapitánysághoz, a gyulai Békés Megyei Központi Kórházhoz, és a MVK Miskolc Városi Közlekedési Zrt-hez. Egész biztos vagyok benne, hogy ezzel a termékkel életeket tudunk megmenteni. Nagy tömegben gyártjuk, és hatékony védelmet nyújt.

A ‘HR vezetők rendkívüli helyzetben' című sorozatunk eddigi válaszadói:

Széll Hajnalka - Auchan Magyarország
Bessenyei Zsolt - Pick Szeged
Kreiter Éva - Dreher Sörgyárak
Szeleczky Noémi - Libri Bookline

  • 2021.08.28Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
  • 2021.09.23HR Basic Sajátítsd el évek helyett 12 napban az operatív HR munka legfontosabb eszközeit! HR gondolkodás e-learning videókkal, esettanulmányokkal, testre szabva gyakorlatorientáltan. Részletek Jegyek
  • 2021.09.28Kötelező visszaélés-bejelentési rendszer bevezetése, alkalmazása Az EU 2019/1937 sz. irányelve új kötelezettséget ír elő. Visszaélés-bejelentési rendszert kell alkalmazni. Minden 50 fő feletti munkavállalót foglalkoztató vállalkozásnak, továbbá a közszférában működő szervezetnek kötelező lesz visszaélés bejelentési rendszert kialakítania és működtetnie. Részletek Jegyek
  • 2021.10.05Tréning Kerekasztal 2021 Komoly kihívások érték és érik a szervezeteket az utóbbi időszakban. Először a járvány okozta sokk, a vele érkező gazdasági megtorpanás, a home office, hogy szinte minden átkerült a digitális térbe. A helyzet továbbra is konstans változásban van, így szükség van folyamatos, rugalmas alkalmazkodásra. A szervezetek VUCA-környezethez való illeszkedésére, a mostanában egyre inkább teret nyerő hibrid működés kialakítására. Mindehhez a képzéseknek, a tréningpiacnak is alkalmazkodnia kell. Ezért is ül össze újra, egy év kihagyás után a Tréning Kerekasztal Konferencia 2021. október 5-én, a New York Palotában. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Havi 4 nap home office a MOL-nál a Covid után - interjú Bauer Dávid HR vezetővel

Május 31-én kezdődött a visszatérés az irodába a MOL-nál. Havi 4 napot lehet otthonról dolgozni - tudtuk meg Bauer Dávidtól. A HR vezető a szakma... Teljes cikk

Ezek a vezetők veszíthetik el idén munkatársaikat, ha nem vigyáznak

Idén a privátbanki szolgáltatók 80 százaléka több forrást fordít majd IT-fejlesztésekre, mint az elmúlt 20 évben bármikor, és a vezetők 47... Teljes cikk

Jó szakember vs. jó vezető: erre figyelj az előléptetésnél

Bevált gyakorlat a szervezeteknél, hogy a kiemelkedő teljesítményt nyújtó szakemberek kapnak vezetői kinevezést. Nem biztos azonban, hogy a jó... Teljes cikk