kapubanner for mobile
Szilágyi Katalin
Megjelent: 14 éve

Mekkora HR osztály kell a cégeknek?

Minél jobban támogatja a HR a vezetés valós, világos célkitűzéseit, annál több funkcióját lehet kiszervezni a hatékony működés érdekében - véli Tokár Péter, a Tesk Kft. ügyvezető igazgatója. Szerinte a válság nem hozott érdemi változást a humánerőforrás menedzsment szemléletmódjában, a HR ugyanúgy megmaradt végrehajtó, utasításkövető funkciójában, csak kevesebből gazdálkodik.

images

images

- A válság miatt számos változtatásra kényszerült a humánerőforrás menedzsment. Milyen új feladatokat, szerepeket kapott ez a terület? Melyek lesznek a legfontosabb feladatok a fellendülés időszakában?

- Nem leszek nagyon népszerű, de meggyőződésem, hogy a válság még nem igazán, illetve sok vállalkozásnál még nem érte el a HR-t. Persze vannak kivételek. De nem arra gondolok, hogy kevesebb pénz jut a toborzásra, kiválasztásra, a csapatépítő programokra vagy a tréningekre. Arra gondolok, hogy a szemléletváltás tekintetében nem ért el ide a válság. A humánerőforrás menedzsment a legtöbb cégnél megmaradt végrehajtó, utasításkövető funkciójában, és egyszerűen csak kevesebből gazdálkodik. Pedig a termelési erőforrások legfontosabbikával kellene gazdálkodnia. Ez sem minden esetben feltétlenül népszerű tevékenység. Mindent el kellene követnie például azért, hogy meg tudja állapítani, kik járulnak hozzá a cég eredményeihez és mennyivel. Kiket kellene még jobban motiválni, bérezni és jutalmazni ahhoz, hogy még eredményesebb legyen a vállalkozás. Kiket kellene lecserélni. Milyen legyen a belső kommunikáció. Hogyan kerül a szervezethez a vezetői utánpótlás. És egyáltalán, miben lenne szüksége képzésekre, fejlesztésekre a munkavállalóknak.

- Ön szerint hogyan kellene átalakítani a HR osztályokat, hogy hozzá tudjanak járulni a vállalat versenyképességéhez, a hatékony működéshez?

- Első lépésben pontosan definiálni szükséges, hogy mi az az eredmény, és ebből adódóan melyek azok a tevékenységek, amelyeket a cégvezetés elvár a humánerőforrás-menedzsmenttől. Majd fel kell építeni ezeket a tevékenységeket. A lényeg azonban - és ez a HR vezetéstől függ nagyrészt -, hogy mennyire stratégiai a HR gondolkodásmódja. Véleményem szerint akkor lehet jól működő ez a terület, ha teljes mértékben a vállalat célkitűzéseihez van igazítva, és nem csak a látszatok szintjén. Ha stratégiai a gondolkodásmód, akkor el lehet kezdeni kiszervezni a tevékenységeket, mert az úgy jóval hatékonyabban működhet.

- Milyen feladatokat érdemes kiszervezni és miért?

- Az előző gondolatmenet alapján, minél inkább a vezetés valós, világos célkitűzésit támogatja a HR, annál több funkció kiszervezhető. Láttam olyan osztrák autógyárat (közel 10.000 fős cég volt akkor), amelyben minimális létszámú HR osztály tevékenykedett, és csaknem minden HR funkciót kiszervezetten működtettek, vásároltak. Például a munkaerő kölcsönzést nem azért alkalmazták, mert ezzel közvetlen költségeket csökkentettek, hanem mert egy új, 3.000 fős igényű projekthez sem volt szükségük két-három HR-esnél többre, hiszen mindent megoldottak a kölcsönző vállalkozások, beleértve a teljesítmények mérését, értékelését, a kompenzációt is. Minél inkább végrehajtó a HR, annál inkább szimbolikusak a funkciók, és a kiszervezés nem lesz több a bérszámfejtés kiadásánál.

A témáról bővebben: A HR legfontosabb feladatai - Kiszervezhető-e a HR? címmel tart előadást Tokár Péter 2010. szeptember 27-én az I. Virtuális HR Expón délelőtt 10 órai kezdettel. www.hrexpo.hu
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Több az álláshirdetés februárban, közel 32 000 munkakör vár betöltésre

Januárról februárra 29 172-ről 31 665-re nőtt a magyar weben meghirdetett álláshirdetések száma. Ez közel 2500-zal több az előző hónapnál, egy... Teljes cikk

Melyek a legnagyobb üzleti szolgáltatóközpontok? - Itt a lista

A shared service vagy business service iparág az utóbbi tizenöt év jelentős munkahelyteremtője, már mintegy 100 000-en dolgoznak ilyen egységekben,... Teljes cikk

Muszáj feljebb lépni a munkahelyi "táplálékláncban"!

A mesterséges intelligencia óhatatlanul egyre nagyobb teret nyer a szolgáltatóközpontok (BSC) működésében is. Ugyanakkor a legtöbb cégnél még... Teljes cikk