Az interim menedzserek kulisszatitkai
Hogyan készül fel az interim menedzser a megbízásokra? Milyen technikákkal fogadtatja el magát? Hogyan zárja projektjeit, majd mi történik a megbízások közötti időszakokban? Ezekre a kevésbé ismert részletekre világít rá cikkében Fetter Valéria, interim menedzser, stratégiai HR tanácsadó.
Felkészülni a legváratlanabb fordulatokra (is)
A projekt előkészítő szakaszában, bármilyen rövid idő is áll rendelkezésre, az interim menedzser tájékozódik a rendelkezésre álló forrásokból: a cégről, a várható feladatról, így a vállalathoz érkezését követően azonnal el tudja kezdeni az érdemi munkát.
Az interim menedzserrel szemben elvárás, hogy pár munkanap alatt tömör, a lényeges pontokat összefoglaló diagnózist adjon, illetve 2-3 hét alatt olyan mélységében felmérje a helyzetet, amellyel akár már a megbízóval szükséges egyeztetéseket is el tudja végezni és a stratégiát véglegesíteni.
Krízishelyzetekben az interim menedzsernek rendkívül rövid idő alatt kell átlátnia a szituációt és konkrét megoldásokkal előállnia, mert az idő kulcsfontosságú.
A megbízások kisebb hányadát képező, előre eltervezett projekteknél előfordul, hogy a szerződéskötést követően a megrendelő - rendkívül szigorú titoktartási feltételek mellett - a feladat megkezdését megelőző pár héttel az interim menedzser rendelkezésére bocsát lényeges dokumentumokat, információkat, ezzel gyorsítva a feladatok tervezését, kivitelezését.
Az alapos előkészületek és a kölcsönösen elfogadott stratégia ellenére, szinte minden megbízásnál maradnak rejtett tényezők, amelyek az interim menedzser „belépését” követően bukkannak fel és még a megbízó által sem ismertek. Mivel a projektet sikerre vinni az interim menedzsernek kell: nincs más megoldás, mint megpróbálni felkészülni a legváratlanabb fordulatokra (is). Hogyan? Az interim menedzserek a megbízások közötti időszakokban és nem ritkán a projektidőszak alatt rendelkezésre álló pihenő idejükben is, folyamatosan tájékozódnak a szakma aktualitásairól, képzik magukat, szélesítik látókörüket, hogy a magasszintű hozzáértést, eredményességet fenn tudják tartani.
Amikor az interim menedzser „akcióba” lendül
Az interim menedzser céghez való érkezését a megváltóvárás és a kételkedés egyszerre övezi. Egyrészt az interim menedzserben látják azt a személyt, aki megoldja az összegyűlt problémákat, másrészt bizalmatlanul figyelik a tevékenységét, hiszen egy idegen ember került a szervezethez.
A fenti helyzetben, egy interim menedzser milyen eszközök alkalmazásával fogadtatja el magát?
- Hitelesség, gyakorlatias szemlélet: a jó interim menedzser csak olyan megbízást vállal, amelyben hozzáértő, mivel ez alapvető tényezője elfogadottságának. A gyakorló interim menedzser tudatában van annak, az első néhány munkanapon, hétben általában „tesztelik”, hogy megbizonyosodjanak a hozzáértéséről. Így az interim menedzsernek már ebben az időszakban meg kell győznie környezetet saját felkészültségéről.
- Négyszemközti megbeszélések a cég kulcsembereivel: a minél széleskörűbb diagnózis érdekében, sok interim menedzser helyzetfelmérő beszélgetésekkel igyekszik elemezni, feltárni olyan részleteket, amelyek a megbízás sikeres teljesítése szempontjából kulcsfontosságúak lehetnek.
- Magas szintű alkalmazkodás tanúsítása: az interim menedzsernek jelentős tapasztalata van különböző szervezeti struktúrákban, vállalati kultúrákba történő beilleszkedésben, ezért gyorsan átlátja a helyzetet és képes a környezethez való hatékony alkalmazkodásra.
- Erős megoldás fókusz: mindig azt keresi, hogyan lehet áthidalni a nehézséget, eredményt hozni, majd továbblépni. Ezt a mind a megbízó, mind pedig a cégnél dolgozók értékelik.
- Jó kommunikáció és empátia: az interim menedzser könnyen szót ért a vezetőkkel és a kollegákkal, sőt státusza folytán egyfajta kiegyensúlyozó szerepet is betölt. Ahhoz, hogy az interim menedzser eredményes munkakapcsolatot tudjon létrehozni azokkal, akikkel együtt fog dolgozni és el tudja fogadtatni magát, empátia is szükséges. Érdemes időt, energiát befektetni az emberi kapcsolatokba, mert később ezáltal gyorsabban, eredményesebben lehet haladni.
„After party” - avagy a megbízás lezárása
A megbízás befejezésekor az interim menedzser általában összefoglalót készít a megbízó részére, majd kilép. Ha cég és az interim menedzser között jó összhangban zajlott le a projekt, nem ritka, hogy az interim menedzsert munkahelyi összejövetellel búcsúztatják.
Az eredményes problémamegoldás folytatásának okán gyakorta felmerül, az interim menedzser tanácsadói felkérése a projekt utógondozása céljából, esetleg a megbízó állásajánlatot tesz.
Az interim menedzser tanácsadói minőségében szakmailag és emberileg is igényes szakember, akinek munkája az utánkövetés során kockázatmentes és költségkímélő a cég számára. Az objektivitás, a feladatra fókuszálás, a megbízóval szembeni őszinteség, a hatalmi harcokból való kimaradás továbbra is fennáll. Sokszor az a tapasztalat, a tanácsadóként tovább dolgozó interim menedzserrel nyíltabban mernek beszélni, észrevételeiket elmondani az állandó vezetők, munkavállalók, mert a korábbi interim menedzser, státusza folytán hiteles személy.
Az állásajánlat elfogadása esetén az interim menedzser és a megbízó kapcsolata átalakul: munkavállalóra és munkáltatóra. A korábbi partneri viszony alá-fölé rendeltségi kapcsolattá válik és ilyenkor a munkáltató már nem biztos, hogy ugyanúgy elfogadja, méltányolja a szakember véleményét. A korábbi interim menedzser objektivitása pedig idővel csökken, mert részre lesz a szervezetnek.
Mi történik két megbízás között?
A megbízás lezárását követően, az interim menedzser összegzi magában a tapasztalatokat, tanulságokat és elraktározza az új ismereteket.
Aki interim menedzserként dolgozik tisztában van azzal, mennyire fontos a jó egészségi- és mentális állapot megőrzése, mert vezetőnek lenni - eleve - az átlagosnál magasabb szintű igénybevételt jelent. Életvitel-szerűen interim menedzsernek lenni pedig még fokozottabban igaz ez a kijelentés.
Két megbízás között, ideális esetben jut néhány hét pihenésre, utazásra, amire nagy szükség is van, mert a projektek megfeszített munkatempóban, magas koncentráció fenntartás mellett telnek. Vannak, akiknek a hobbi tevékenység, a jótékonykodás vagy éppen az oktatás, tanulás, a publikálás jelenti a levezetést két megbízás között, és vannak, akik átmenetileg a családi vállalkozásban tevékenykednek a következő projekt megkezdéséig.
Fetter Valéria
interim menedzser,
stratégiai HR tanácsadó,
szakmai mentor
- 2023.05.31Jövő Vezetője Díj - nevezés Keressük a Jövő vezetőit, segíts megtalálni őket! A közép- és felsővezetők elismerését célzó ‘Jövő vezetője’ díj idén is kiosztásra kerül. Nevezd a vezetődet!
Részletek
Jegyek
- 2023.06.06Napi, heti pihenőidő és az új visszaélés-bejelentési törvény A workshop második felében azzal foglalkozunk, hogy az Európai Unió Bírósága 2023. márciusában egy magyar ügy kapcsán kimondta, hogy a heti és a napi pihenőidőt elkülönítve kell kiadni. Ez a magyar „általános munkarend” alapulvételével azt jelenti, hogy a szombati és vasárnapi naptári napokra eső heti két pihenőnap előtt kell kiadni a 11 órás napi pihenőidőt, tehát péntek 13.00 óra után munka már nem végezhető.
Részletek
Jegyek
- 2023.06.27IFRS Halasztott adó képzés Élő, interaktív, online képzés a nemzetközi beszámolókészítési elvek szerint az adózás számviteli kezeléséről. Fő cél: - a halasztott adó fogalmának megismertetése: mitől halasztott? - a halasztott adó elszámolásának célja és jelentősége - a számítás esetei és gyakorlati példákon keresztüli bemutatása.
Részletek
Jegyek
A családi vállalkozások a Covid-19-világjárványt követően talpra álltak: globális szinten 71%-uk realizált növekedést az értékesítésben,... Teljes cikk
A globális gazdaságnál is gyorsabban növekednek a családi vállalkozások – derül ki az EY és a svájci St. Gallen Egyetem friss Global Family... Teljes cikk
Hogy bírod? – teszik fel a kérdést, mikor egy vezető napi 10-14 órát dolgozik. Hogy bírod? – teszik fel a kérdést, mikor egy interim projekt... Teljes cikk
- Egyre fontosabb a profi dokumentum menedzsment: trendek a jövő irodájában 6 hónapja
- Fogyatékossággal élők elhelyezkedését támogatják a vendéglátásban 7 hónapja
- Így működjünk válság idején: avagy mit jelent a krízisreziliencia? 8 hónapja
- Változáskezelés apró lépésekkel: mi is az a mikrováltozás-menedzsment? 8 hónapja
- 5 készség a sakkból, amivel a munkaerőpiacon is lépéselőnybe kerülhetünk 9 hónapja
- A 6 legnagyobb hiba a változásmenedzsmentben 9 hónapja
- Van, hogy kívülről kell segíteni a változást 10 hónapja
- Gazdasági vezető 11 hónapja
- Egyedülálló borászati képzést indít a Tokaj-Hegyalja Egyetem 13 hónapja
- Ennyit keres a milliárdos Jászai Gellért és Mészáros Lőrinc cégvezetői 1 éve
- Így tervezze az utódlást a családi vállalkozás 1 éve