kapubanner for mobile
Megjelent: 15 éve

Mit igényelnek a cégek a válságban? Segíthet-e az összefogás?

A DGS GLOBAL RESEARCH az elmúlt időszakban szervezett rendezvényein, illetve tanácsadói tevékenysége során számos munkáltatóval, illetve HR vezetővel kapcsolatba került, s olyan visszajelzésekkel találkozott, amelyek megerősítették, hogy a válság kezelésében az állam, a kormányzat szerepe különösen meghatározó és a közvélemény fokozott figyelemmel várja a javaslatokat, megoldási lehetőségeket, eszközöket.

A tavaly ősszel Magyarországot is elérő válság hatása gyorsan érzékelhető volt a hazai foglalkoztatóknál. A 2008 novemberében a Personal Hungary Emberi Erőforrás Menedzsment Szakkiállításon a DGS GLOBAL RESEARCH és a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola közös standján két nap alatt 180 hazai szervezet vezetője és/vagy HR munkatársa által kitöltött minikutatásban az összesen több mint 100 ezer embert foglalkoztató szervezetek 10 százaléka jelezte mindössze, hogy nem érintett vagy nem foglalkozik a válsággal. Már akkor határozott kormányzati segítséget vártak, (mintegy 40 százalékuk adócsökkentést, 30 százalékuk egyéb köztehercsökkentést), de ugyanakkor igényként merült fel részükről a vezetők válságban történő megfelelő kommunikációjához szükséges tréningekhez, a létszámleépítések jogszerű megalapozását szolgáló munkajogi képzésekhez kellő támogatás is.

A jelenleg is zajló Válságkezelési Kutatás alapján az érintettek már kétszer akkora mértékben igénylik az állami beavatkozást. Több mint egyharmaduk jelezte eddig, hogy mivel várhatóan ezt követően fog leépítésre kényszerülni, szeretné azt jogszerűen megtenni, de ehhez képeztetnie kellene munkatársait, s ebben segítő jobbot vár az államtól.

Mindezek arra utalnak, hogy a vállalkozások, munkáltatók jelentős része a jól látható jelek ellenére sem készült fel, illetve nem tud önerőből felkészülni a recesszió leküzdésére. Tömegével mennek csődbe azért cégek, szüntethetik meg tevékenységüket vagy minimálisra redukálják azt - miként az elmúlt időszak történései is bizonyítják - mert a vezetők és a HR szakemberek többségének nincs tapasztalata a válságkezelés terén, nem rendelkeznek a megoldásra, a kilábalásra vonatkozó stratégiával. Ennek következményeként szembesülünk nap mint nap a tömegesen bejelentett kényszerű leépítések - mint az egyetlen ismert és alkalmazott válságkezelési eszköz - következtében robbanásszerűen megugró munkanélküliségre.

Nyilvánvaló ugyanakkor, hogy sokan szeretnék megőrizni mindenáron a szervezet működésének legfontosabb erőforrását, a versenyelőnyt jelentő tehetséges munkatársaikat. Ennek érdekében azonban arra kényszerülnek, hogy munkatársaik foglalkoztatási jogviszonyát átalakítsák atipikus módon. A legtöbben a részmunkaidő bevezetését, munkakör-megosztás tervezik, de a jó példákból kiindulva egyre többen fontolgatják a csökkentett idejű munkahét bevezetését is.

Ezeket a jó példákat szeretné több szervezet összefogására és támogatására alapozva (Joint Venture Szövetség, Magyar Gyáriparosok Országos Szövetsége, Magyar Outsourcing Szövetség, Menedzserek Országos Szövetsége) 37 neves vállalatvezetőt, HR igazgatót és felsőoktatási szakembert sikerült megnyerve egy rendhagyó konferencia bemutatni.. A DGS GLOBAL RESEARCH, a Szervezési és Vezetési Tudományos Társaság, valamint a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola szervezésében megvalósuló VÁLSÁGKEZELÉSI KONFERENCIA: MIT TEHET A VEZETŐ ÉS A HR-ES RECESSZIÓBAN? című rendezvény deklarált célja, hogy a rangos szakemberek - saját tapasztalataikra alapozva, azt bemutatva - alternatív lehetőségekkel ismertessék meg a recesszió által érintetteket arra vonatkozóan, hogyan és milyen módon előzhetik meg az elbocsátásokat, miként kommunikáljanak munkatársaikkal a válsághelyzetben. Ugyancsak szó esik majd arról, hogy végső esetben miként csökkentsék a negatív hatásait a leépítésnek, milyen outplacement eszközöket alkalmazhatnak. A konferenciára február 4-én kerül sor.
  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Nagyot nőtt a takarítócég, már több mint 11 ezren dolgoznak náluk: létszámtrendek

Tavaly decemberről idén januárra az épületek takarításával és facility managementjével foglalkozó B + N Referencia Zrt-nél nőtt legnagyobbat az... Teljes cikk

Mennyibe kerül egy sikertelen munkaerő-felvétel?

Ne csak a hirdetési költségeket számoljuk egy munkavállaló felvételénél, hanem a toborzó munkaóráinak költségét és a próbaidő alatti... Teljes cikk

Új fogalom a HR-ben: a határfelületi vezetők

Van egy olyan vezetői réteg az iparban, akikről, ha nem vesszük tudomásul, hogy egészen más bánásmódot igényelnek, mint a többi vezető, akkor... Teljes cikk