kapubanner for mobile
Megjelent: -1432013 mperce

Visszajelzéssel a megtartásért

A magyar munkavállalók körében végzett kutatások alapján a munkahelyválasztást és a munkahellyel való elégedettséget döntően befolyásoló tényezők sorrendje az utóbbi években nem változott. Továbbra is a vonzó munkabér és juttatási csomag van az élen, ám emellett fontos szempont a vállalat stabilitása, a munkahelyi légkör, a kollégákkal és a vezetővel való kapcsolat, a munka-magénélet egyensúlyát szem előtt tartó vállalati kultúra, illetve a karrier és fejlődési lehetőségek. A dolgozók megtartásáért tett erőfeszítések szempontjából ezért is érdemes az olyan, nulla forintos eszközöket bevetni, mint amilyen a visszajelzés.

Visszajelzéssel a megtartásért pannonjob-

Hogyan válhat a visszajelzés a megtartás egyik hatékony eszközévé?

A visszajelzés egy gyűjtőfogalom, mert bele lehet érteni az olyan, sokszor tudattalan, elismerést kifejező gesztusokat, mint egy széles mosoly, egy üdvözlő kézfogás, egy bátorító hátbaveregetés, vagy a figyelmes hallgatás és bólogatás, amikor a másik épp elmesél nekünk valamit. Úgy vélem, lebecsüljük ezeknek az apró gesztusoknak a munkahelyi légkörre és a munkatársak jó érzésére gyakorolt hatását, pedig mindben ott van az üzenet: fontos vagy, látlak, figyelek rád!

De ennél természetesen tovább is mehetünk. A jókor és jól adott visszacsatolás elengedhetetlen eszköze a kollégák szakmai, vagy épp készségszintű fejlesztésének. Minden, amit a világról tudunk, már gyermekkorunk óta visszajelzések által sajátítottuk el. Így kaptunk a szüleinktől engedélyeket és tiltásokat, így tanultuk meg az anyanyelvünket vagy a beilleszkedéshez szükséges közösségi szokásokat. A visszajelzés olyan eszköz, ami vagy megerősít és ösztönöz egy viselkedést arra, hogy folytassuk azt, vagy épp segít abban, hogy változtatni tudjunk a nem hatékony, nem eredményes szokásainkon, gyakorlatainkon.

A visszajelzés tényleg kemény dió?

Egy kollégától hallottam a mondást, hogy a visszajelzés olyan, mint a dió. Ha csak hozzád vágják, nagyon tud fájni. De ha segítenek feltörni, akkor a belseje tápláló, vitamindús és finom.

A másik hitem, hogy nem létezik pozitív vagy negatív, hanem csak visszajelzés van, amit, ha jó szándékkal, konstruktív módon adunk és kapunk, akkor az igazi ajándék. Emellett persze fontos, hogy:

  • legyen konkrét a dicséret is és az építő kritika is,
  • irányuljon a viselkedésre (magatartása, kommunikációra, teljesítményre, hozzáállásra) és ne a személyre,
  • ne késlekedjünk vele, egy adott magatartás kapcsán lehetőleg minél rövidebb időn belül adjunk visszajelzést,
  • a másik fél értse meg a viselkedése másokra gyakorolt hatását,
  • javaslat, vagy kérés megfogalmazásával segítsük a másik tanulását, fejlődését abban, hogy mit folytasson, hagyjon abba, vagy kezdjen el,
  • adjunk teret a megértésre, kérdezésre, egyeztetésre is.  

Hogyan legyen ajándék a visszajelzés?

Kim Scott – aki a Radical Candor (magyarul radikális őszinteség) című bestseller írója – TED előadásában könnyed stílusban és életszerű példákkal vázolja fel, hogy milyen szemlélettel közelítsünk a visszajelzéshez.

Először is: igazán építő és fejlesztő hatású visszajelzést akkor tudunk adni, ha a másik személlyel törődünk, megvan köztünk a bizalom, és közben képesek vagyunk kihívás elé is állítani és nyíltan, direkten „challengelni”.

Ha csak a törődésre fókuszálunk, akkor beleeshetünk a romboló empátia (Ruinous Empathy) csapdájába, mert félünk attól, hogy megsértjük a másik érzéseit, vagy tartunk a konfliktustól.

Ha pedig csak nyersen közöljük a kritikánkat, akkor a kellemetlen agresszió (Obnoxious Agression) mezsgyéjére tévedhetünk, amikor a másikban könnyen keletkezik ellenállás a véleményünk meghallgatásával és befogadásával szemben.

Ám a legrombolóbb mind közül a manipulatív kétszínűség (Manipulative Insincerity), aminek mozgatórugója gyakran a népszerűség és az elfogadás megőrzése.

A radikális őszinteség (Radical Candor) gyakorlásához tehát nélkülözhetetlen az, hogy fontos legyen nekünk a másik, hogy tiszteljük őt, és ezért tegyünk energiát abba, hogy a visszajelzéssel megerősítsük és elismerjük, vagy támogassuk abban, hogy jobbá és sikeresebbé válhasson. Ezáltal válik a visszacsatolás olyan eszközzé, ami támogatja a megtartást, a fejlődést és a jó csapatlégkört.

Ha te is szeretnél jobb visszajelzéseket adni, vagy kapni a munkahelyen, vagy a magánéletben, várunk a Vezetői visszajelzés bátran nyílt képzésünkön.   

Képzéseinkkel kapcsolatos további információk: Hajdú Édua, [email protected]

Forrás: https://www.radicalcandor.com/

  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Úton a felsővezetői lét felé - hogyan segíthet egy mentor a cél elérésben?

Bartha Edit és Verebélyi Péter évekig kollégák voltak egy multinacionális vállalatnál. Edit Péter tanácsára jelentkezett a Corvinus Executive... Teljes cikk

Megtartott munkáltatói ígéretek

A munkaerőpiac „köztes” szereplői, azaz a munkaerő szolgáltatók – tehát a Pannon-Work cégcsoport is – a munkáltatói márka tekintetében is... Teljes cikk