Hogyan boldoguljon a vezető változékony, bizonytalan környezetben?
A jó hír, hogy fel lehet készülni a VUCA világra, ami már egyáltalán nem a jövő, hanem a jelen. Az üzleti és a gazdasági környezet ugyanis változékony, bizonytalan, komplex és többértelmű, mely angol szavak kezdőbetűiből keletkezett a VUCA rövidítés. Ebben a világban, ahol csak a változás állandó, ráadásul exponenciálisan gyorsul, ember és vezető legyen a talpán, aki azt követni tudja. Más választás viszont nincs, így alkalmazkodni kell, derült ki Juhász Erika fejvadász, biblioterapeuta, megbízott egyetemi oktató és Juhász Tünde, tréner, színész, mentálhigiénés szakember által vezetett, a Business Coach Kft. keretei között szervezett, interaktív vezetői mindset-formáló programon, amelyen a HR Portal is részt vett.
Juhász Erika elmesélte, hogy 1987-ben, egy felmérés során megkérdeztek különböző nemzetiségű vállalati vezetőket, hogy milyen lesz a 2000-es év cégvezetője? Amilyen tulajdonságokat, készségeket a válaszadók felsoroltak, azokra manapság szinte kivétel nélkül valóban szükség van:
- az információgyűjtés bűvésze
- a döntéshozás nagymestere
- aki képes becsülni a jót.
A „szuperfőnök” világos céllal rendelkezik, jó emberismerő, állhatatos, példakép és bizalommal viseltetik a munkatársai iránt. Ebben a világban a vezetőknek bizony nincs könnyű dolga, de aligha volt ez másként, csak talán más szempontból és más sebességgel, akár az ókorban, hiszen már Periklész megmondta, hogy a legnehezebb művészet az emberek irányításának művészete.
Egy mai vezetőnek rengeteg információ közül kell kiválogatnia a cég számára relevánsakat, a technológiai fejlődés sebessége miatt a környezet folyamatosan változik, ami miatt a döntéseket a korábbiaknál sokkal gyorsabban kell meghozni. Gyakran nemhogy évekre, hanem hónapokra is nehéz előre tervezni. Ezért megy gyakran jobban az alkalmazkodás a kis cégeknek, startupoknak, ahol egy döntésnek nem kell sok vállalati szinten, jóváhagyási procedúrán keresztülmennie. Persze a hibázásra is nagyobb az esély, mint korábban, így ennek elfogadását, azt hogy egy ilyen helyzetből hogyan lehet felállni, belőle tanulni, szintén érdemes beépíteni a modern céges kultúrába.
A „VUCA ready” szervezet és vezető
A „VUCA ready” szervezetnek, ahogy a nemzetközi szakirodalom a VUCA környezetben sikeresen működő szervezetet nevezi, képesnek kell lennie a gyors alkalmazkodásra, vagyis agilisnak kell lennie.
Rengeteg a sikerüket befolyásoló tényezőt kell figyelembe venniük, amelyek száma olyan óriási lehet, hogy még a legalaposabb körültekintés mellett is gyakran a döntés nyílt végű lesz, vagyis bizonyos okok és tényezők alapján megszületik egy elhatározás, de a kimenetel mégsem jósolható meg biztosan. Így a szervezetnek képessé kell válnia arra, hogy több lehetséges kimenetel esetén is eredményesen működjön. Képesnek kell lenni az állandó „újratervezésre”.
A vezetőnek ehhez rendszerben kell gondolkodnia, egységében látni a folyamatokat, különböző perspektívából szemlélni az összefüggéseket. Megváltozott a kommunikáció, megváltozott a technológia (digitalizáció, virtualitás, AI), az emberek közötti kapcsolódási pontok megsokszorozódtak. A munkahelyek gyakran térben és munkavállalók tekintetében is sokszínűek lettek, így komplexebb rendszereket kell egy vezetőnek átlátnia. Mindennek kezeléséhez pedig sokkal célravezetőbbnek tűnik vezetői szempontból is az együttműködés motiválása, a tradicionális központi kontroll (a „kézi irányítás”) lazítása, újraértelmezése. Bár sok vezetőnek még nehéz elfogadnia, de az ellenőrzést is úrja kell definiálni.
Nagyobb szükség van önreflexióra, önvizsgálatra a vezető részéről, ahogy arra is, hogy saját meggyőződését el tudja engedni, nyitott legyen a konstruktív kritikára. A VUCA ready vezető személyes márkája a hitelességéből fakad. Nyitottnak, őszintének, tudatosnak és rugalmasnak kell lennie, és főleg jelen lennie a csapatában, amely közösségként tud funkcionálni.
A mit? miért? hogyan? kérdések közül a miértre helyeződött a hangsúly, vagyis ma már nem elég egy-egy utasítást kiadni a munkavállalóknak, különösen a fiatalabb generációk esetén, hanem meg kell tudni indokolni, hogy az adott feladatnak mi a helye a folyamatban, a nagyobb egészben, a közös vízióban. Ehhez a munkavállaló hogyan tud kapcsolódni, és felelősséget adva, önállóságot biztosítva, a rájuk eső részt rábízni az emberekre. Ehhez sok esetben szemléletváltásra, a gondolkodásmód megváltoztatására van szükség.
A vezető fontos képessége a kérdezés, hiszen a kapott válaszokkal közelebb lehet jutni ahhoz, hogy a másik hogyan gondolkodik. Korábban szinte eretnekségnek hatott, ha valaki a megérzéseket emlegette a vezetői döntésekkel kapcsolatban, azonban a gyorsan változó világban az intuíciónak és a tapasztalatnak is helye van. A gyors alkalmazkodáshoz állandó tanulásra, fejlődési képességre, igényre, kíváncsiságra van szükség. És alkalmanként improvizációra.
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Hogyan boldoguljon a vezető változékony, bizonytalan környezetben?
2. oldal - A vezetés és az improvizáció