170 milliárdot költött az állam tavaly a MÁV-Startra
2012-ben közel 172 milliárd forintot költött a kormány a vasúti személyszállító társaság különféle címen megítélt támogatására.
Magasabb fizetést szeretne?
2012-ben a cég 72,7 milliárd forintos árbevételt realizált, mely mindössze félmilliárddal haladja meg az előző évit. Ezen belül viszont csökkent a közszolgáltatási személyszállításból fakadó árbevétel két ok miatt: egyrészt 3 milliárddal kevesebbet, 17,6 milliárdot kapott a társaság szociálpolitikai menetdíj-támogatásként, másfelől a vasúti közszolgáltatási menetrend 2012. április 15.-ével módosult és szűkült a belföldi személyszállítási kínálat. A 2011-es 58,6 milliárd forint után 55,8 milliárd folyt be a társaság kasszájába személyszállításból. A MÁV-Start beszámolója az utaslétszámokat nem közli, viszont ez a változás arra enged következtetni, hogy némileg a korábbinál kevesebben választhatták a vasutat közlekedésre.
Bevételként kerül még elszámolásra a személyszállításnak nyújtott állami költségtérítés is, amely 2012-ben 154,2 milliárd forintot jelentett az előző évi 158,9 milliárd után.
A fentiekkel párhuzamosan jelentősen csökkenteni tudta a társaság az anyagjellegű kiadásait, 195 milliárd után közel 189 milliárdot költöttek. Ezen belül viszont drasztikusan emelkedett az anyagköltség, mivel a MÁV által számlázott villamos energia költség tavaly már nem a vontatási díjak költségénél, hanem itt került elszámolásra. Kiemelendő még, hogy az igénybe vett szolgáltatások költsége majdnem 21 milliárd forinttal csökkent, ebben alapvetően a pályahálózat-hozzáférési díja, a vasúti jármű karbantartás, a vontatás-tolatás költsége és a vasúti járművek bérleti díja játszott szerepet.
A személyi jellegű ráfordítások bár némileg emelkedtek tavaly (27,9 milliárdra), a bérköltség 534 millióval csökkent a valamivel kisebb átlaglétszám miatt, másfelől a tavaly életbe lépett új munkatörvénykönyv megtakarítási lehetőségeket is hozott a cég számára - derül ki a MÁV-Start beszámolójából.
Mindezek eredményeként üzemi szinten már sokkal jobb eredménnyel zárt a társaság 2011-hez képest. Akkor ugyanis "csak" 1,3 milliárd nyereséget tudott itt feltüntetni, tavaly viszont már 2,2-t. Végeredményben 2,6 milliárdos profittal zárt a cég az előző évi 1,2 után.
Azonban nemcsak az eredmény, de az egyes pénzügyi helyzetről árulkodó mutatók is a gazdálkodási tevékenység javulásáról árulkodnak. A kiegészítő mellékletben foglaltak értelmében ugyanis ha nem is drasztikusan, de a korábbinál jobb a társaság tőkefeszültségi és eladósodottsági mutatója is. Előbbi az idegen tőke és a saját tőke egymáshoz viszonyított arányát fejezi ki, és ennek értelmében a cég gazdálkodása valamivel nagyobb mértékben támaszkodik már saját forrásokra. Az eladósodottsági mutató szerint pedig a MÁV-Start kötelezettségei már valamivel kisebb mértékben terhelik az eszközeinek értékét.
A kötelezettségei egyébként döntő részben rövid lejáratú kötelezettségek, hiszen ez a teljes állománynak a 99,86 százalékát adják. A fordulónapi állomány 37,3 milliárd forint volt, 1,7 százalékkal több az előző évinél, a változás mögött pedig a szállítói kötelezettségek növekedése áll.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A Mercedes-Benz több tízmilliárd forint értékű beruházással létrehozza az első magyarországi kutatás-fejlesztési központját, amelynek a nyomán... Teljes cikk
Kelet-Közép-Európa legnagyobb kapacitású sütőüzemét építi fel a Ceres Sütőipari Zrt. 24 milliárd forintos beruházással a Tatai Ipari Parkban -... Teljes cikk
Megkezdte a termelést a kanadai Magna International magyarországi vállalatának vecsési üzeme – közölte a társaság pénteken az MTI-vel. Teljes cikk
- Indul a Demján Sándor 1+1 program második üteme 2 hete
- Már több mint ötezer nyertesnek utaltak támogatást a vállalati e-autó programban 2 hete
- Ezek a rendvédelmi dolgozók kapnak lakhatási támogatást 2 hete
- Támogatás, nem sajnálat: így álljunk a mellrákkal küzdő munkatársaink mellé 3 hete
- Évi 1 millió forint ingyenpénz lakásra - itt vannak az Otthontámogatás részletei! 3 hete
- A mellrák pszichológiája – Hogyan lehet feldolgozni a diagnózist? 3 hete
- Testvérek is összefoghatnak: új szabályok a 3%-os hitelnél 1 hónapja
- Meddig jár az árvaellátás? – erről sokan nem tudnak 2 hónapja
- Fix 3 százalékos kamat a magyar kkv-knak erre a hét termékre 2 hónapja
- Növekedést ért el a Pensum Group, ekkora nyereséggel zárta a félévet 2 hónapja
- Kétmilliárd forintos támogatási program indul kis- és középvállalkozásoknak 2 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?