kapubanner for mobile
Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 15 éve

A csődeljárást sem zárja ki a Rail Cargo Hungáriánál az osztrák tulajdonos

A csődeljárást sem zárja ki a Rail Cargo Hungáriánál (RCH) a tulajdonos osztrák vasúttársaság, ha a szakszervezetek nem akarják elfogadni a létszámleépítést - írta szerdán egy osztrák napilap, név nélkül idézett forrásokra hivatkozva.

A volt MÁV Cargónál kedden 460 fős leépítést jelentettek be, de "ez minden bizonnyal csak a kezdet, vállalati körökben kétezer főről beszélnek" - emlékeztetett a Der Standard.

Belső források szerint ha a szakszervezet nem mond le az átalakítással és - az RCA szerint elkerülhetetlen - leépítéssel szembeni tiltakozásról, akkor értelmesebb volna "lemondani" a 2008-ban megvásárolt teherszállítási vállalatról. A "lemondás" alatt a csődeljárást értik, az RCH-nak ugyanis jelentősen csökkent a sajáttőkéje - írta a Der Standard.

Michael Wimmer, az osztrák állami vasút (ÖBB) szóvivője a lapnak nyilatkozva hangsúlyozta, hogy a 460 fős leépítés nem a pályadíjakról folyó tárgyalásokkal függ össze.

Mindenesetre egyedül a nagy veszteségekkel nehezen lehetne magyarázható egy csődeljárás - jegyezte meg a Der Standard. Igaz, 2009-ben 258 millió euró forgalma volt a vállalatnak és az
üzemi eredménye mínusz 16,3 millió euró volt. Utóbbi idén 26,5 millióra nő. A sajáttőke-arány azonban idén "csak" 23,9 százalékra csökken a 38,4 százalékról. Igazán jövőre lesz nehéz a helyzet - vélekedett a lap.

Christian Kern ÖBB-vezérigazgató kedden egy osztrák lapnak azt nyilatkozta, hogy a magyar kormánnyal folytatott tárgyalásoktól függ, milyen további intézkedéseket hoznak a Rail Cargo Hungáriánál az első lépésként tervezett közel félezer fős elbocsátáson túl. A kétezer fős leépítésről szóló értesülésekre nem kívánt reagálni.

Vasúti szakszervezetek elfogadhatatlannak tartják a tervezett elbocsátásokat. A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) kedden emlékeztetett arra, hogy Friedrich Macher a tulajdonos Rail Cargo Ausztria - az ÖBB leányvállalata - igazgatóságának elnöke szeptember 20-án Bécsben még azt mondta a szakszervezeti tárgyalódelegációnak, hogy a vasútvállalatok, a közlekedési kormányzat, illetve a szakszervezetek közti tárgyalások lezárultáig komolytalan lenne bármiféle létszámcsökkentéssel kapcsolatos bejelentést tenni.

A Vasutasok Szakszervezete (VSZ) tudatta: nem tudják elfogadni a bejelentett tervezett intézkedést, mert nem látnak mögötte gazdaságossági számítást. Nem látják azt sem, hogy pontosan hány embert akarnak a jövőben elküldeni a cégtől. Simon Dezső VSZ-elnök elmondta, elképzelhető az is, hogy az október 11-re összehívott rendkívüli elnökségi ülésen sztrájkot javasolnak, ha nem sikerül a létszámkérdést megnyugtatóan rendezni.

Az ÖBB szeptemberben Bécsben jelentette be, részben a pályahasználati díjak jelentős módosítására hivatkozva, hogy ésszerűsíteni szeretné a magyar teherszállító leányvállalatának, a Rail Cargo Hungariának (RCH) a működését, ezért jelentős létszámcsökkentésről készít tervet.

Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastruktúráért felelős államtitkára akkor az MTI-nek elmondta: a kormány és a MÁV mindenben teljesítette a MÁV Cargo privatizációs szerződésében foglalt vállalásait. Álláspontja szerint az osztrák cég alaptalanul hivatkozik a keretfeltételek többszöri módosítására. Völner Pál jelezte: a minisztérium vizsgálja az előző kormány alatt jóváhagyott, jövő évben hatályba lépő díjtételek módosításának lehetőségét, keresi a minden érintett számára elfogadható megoldást, ezért folyamatosan egyeztet a hazai vasúti teherszállítás döntő hányadát bonyolító RCH képviselőivel is.

A Die Presse című napilap a magyar jogsegélykérelemre hivatkozva - név említése nélkül - szerdai számában azt írta, hogy a magyar ügyészség annak a gyanújának adott hangot, miszerint "a közlekedési minisztérium akkori államtitkárát" megvesztegették.

A Der Standard az osztrák házkutatási parancs ismeretében arról számolt be, hogy az Ausztriában folyó nyomozás két "kulcsfigurája" Gustav Poschalko, az osztrák vasútnak a MÁV Cargót megvásárló leányvállalatának akkori igazgatótanácsi elnöke és Gerhard Leitner, a vállalat akkori cégvezetője.

Olyan vélekedések is napvilágot láttak a sajtóban, miszerint a magyar kormány a nyomozással megpróbál nyomást gyakorolni ÖBB-s igazgatókra az azóta Rail Cargo Hungaria névre keresztelt vállalatnál tervezett leépítések miatt.
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Tudásalapú munkahelyek születnek – a Mercedes K+F központot nyit Magyarországon

A Mercedes-Benz több tízmilliárd forint értékű beruházással létrehozza az első magyarországi kutatás-fejlesztési központját, amelynek a nyomán... Teljes cikk

Kenyérgyár épül Tatán - 100 új munkahely jön létre

Kelet-Közép-Európa legnagyobb kapacitású sütőüzemét építi fel a Ceres Sütőipari Zrt. 24 milliárd forintos beruházással a Tatai Ipari Parkban -... Teljes cikk

300 új munkahely Vecsésen: elindult a termelés

Megkezdte a termelést a kanadai Magna International magyarországi vállalatának vecsési üzeme – közölte a társaság pénteken az MTI-vel. Teljes cikk