A francia vasutasok 15 százaléka sztrájkol, de 95 százalékuk ellenzi a kormány reformját
A francia vasutasok 95 százaléka nemmel szavazott a kormány reformjára a szakszervezetek által az állami vasúttársaságánál (SNCF) szervezett voksoláson, amelyen a részvételi arány 61 százalékos volt - közölték a szakszervezetek képviselői, amelyek 21. sztrájknapjukat tartják. A vezetőség szerint az összes dolgozó 15, a mozdonyvezetők és a jegyellenőrök 50 százaléka vesz részt a munkabeszüntetésben - írja az MTI.
A gördülő sztrájknál minden öt napból két napon át tart a munkabeszüntetés, az eredeti tervek szerint június 28-ig tart, de elképzelhető, hogy a szakszervezetek meghosszabbítják.
A kormány és az SNCF vezetősége azt hangsúlyozza, hogy a szavazásnak nincsen jogi ereje, és azért nem legitim, mert a reform nemcsak a vasúti dolgozókat érinti, hanem minden franciát.
A május 14. és 22. között a vasúti ágazati szakszervezetek által szervezett belső szavazásban a közel 140 ezer vasutas közül 91 068-an vettek részt az országban elhelyezett 564 urnánál, ami rendkívül magas részvétel a szervezők szerint.
"Nem lehet reformot végigvinni a legfőbb szakértők és azok ellenében, akiknek a munkájukon keresztül kell majd megvalósítaniuk a reformot" - hangsúlyozta a CGT szakszervezet vezetője. A Sud-Rail azt kéri Guillaume Pepytől, az SNCF elnökétől, hogy "vonja le a következtetéseket a szavazásból és nyújtsa be a lemondását".
A szakszervezetek szerint a dolgozók és a vezetőség között mára nagyon erőssé vált a bizalmatlanság, jóllehet a vita elsősorban nem személyi kérdésekről szól.
A belső szavazást az Air France légitársaságánál tartott hasonló belső konzultáció ihlette, amelynek nyomán május 5-én lemondott Jean-Marc Janaillac, az Air France elnök-vezérigazgatója.
A reform a 2020-tól meghirdetendő vasúti liberalizációra készítené fel az SNCF-et, amikor a piac fokozatos megnyitása értelmében külföldi vasúttársaságok is működtethetnek vonatokat a francia TGV-k útvonalain. A kormány legfőbb célja, hogy megszüntesse a vasúti dolgozók kivételezett helyzetét, amely a munkahelyek életre szóló szavatolását és az 50 és 55 év közötti nyugdíjba vonulást teszi lehetővé, miközben a franciák többségére a 62 éves nyugdíjkorhatár vonatkozik. Ez a változás 2020-tól lépne életbe a vasúthoz belépő dolgozókra.
A szakszervezetek vezetőit két nap múlva fogadja Edouard Philippe miniszterelnök, aki sajtóhírek szerint bejelenti: a kormány két lépésben átvállalja és rendezi az SNCF mintegy 50 milliárd eurós adósságát 2020-ban, majd 2022-ben, és elindít egy 700 millió eurós beruházási programot.
MTI
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Miközben Moszkva egyre nehezebben talál munkaerőt a dróngyártáshoz, váratlan irányból érkezhet segítség: az ukrán hírszerzés szerint... Teljes cikk
A megélhetési költségek folyamatos emelkedése miatt minden ötödik munkavállaló kénytelen másodállást vállalni Horvátországban - derül ki a Moj... Teljes cikk
Az EU bírósága megerősítette az unióban alkalmazandó megfelelő minimálbérekről szóló irányelv nagy részének érvényességét, ugyanakkor... Teljes cikk
- A fiatalok kétharmada arra számít, hogy nőni fog a fizetése 2 hete
- Bérvita és elvándorlás: összeomlás szélén a színházi szakma? 3 hete
- 3000 eurós fizetés és ingyen szállás - indulnak a téli munkák Ausztriában 3 hete
- Hogyan kerülhetnek le a bejelentés nélkül foglalkoztatók a NAV listájáról? 3 hete
- Megúszható a szégyenlista? A NAV engedékenyebb lett a feketefoglalkoztatókkal 3 hete
- Az apák több mint fele bűntudatot érez, amikor a szülői szabadság után visszatér a munkába 4 hete
- Ezek a munkaadók nem jelentették be dolgozóikat - itt a NAV listája 1 hónapja
- Brutális szigorítás Nagy-Britanniában: nyelvvizsga nélkül nincs munkavállalás 1 hónapja
- "Ez már modern rabszolgaság" - általános sztrájk a 13 órás munkanap ellen 2 hónapja
- Orbán Viktornak üzentek a szociális dolgozók 2 hónapja
- Ezeken a helyszíneken ellenőriz a NAV október elején 2 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?