Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 1 éve

A francia vasutasok 15 százaléka sztrájkol, de 95 százalékuk ellenzi a kormány reformját

A francia vasutasok 95 százaléka nemmel szavazott a kormány reformjára a szakszervezetek által az állami vasúttársaságánál (SNCF) szervezett voksoláson, amelyen a részvételi arány 61 százalékos volt - közölték a szakszervezetek képviselői, amelyek 21. sztrájknapjukat tartják. A vezetőség szerint az összes dolgozó 15, a mozdonyvezetők és a jegyellenőrök 50 százaléka vesz részt a munkabeszüntetésben - írja az MTI.

Laurent Brun, a legradikálisabb szakszervezet, a CGT vasúti ágának vezetője szerdai sajtótájékoztatóján elmondta: a belső szavazásban résztvevők 94,97 százaléka elvetette a reformtervezetet, ezért arra kérik a kormányt, hogy "hallja meg a vasutasokat". "Amennyiben a kormány elzárkózik, elképzelhető, hogy a sztrájkolók ugyanezt teszik és a konfliktus elhúzódik" - tette hozzá.

A gördülő sztrájknál minden öt napból két napon át tart a munkabeszüntetés, az eredeti tervek szerint június 28-ig tart, de elképzelhető, hogy a szakszervezetek meghosszabbítják.

A kormány és az SNCF vezetősége azt hangsúlyozza, hogy a szavazásnak nincsen jogi ereje, és azért nem legitim, mert a reform nemcsak a vasúti dolgozókat érinti, hanem minden franciát.

A május 14. és 22. között a vasúti ágazati szakszervezetek által szervezett belső szavazásban a közel 140 ezer vasutas közül 91 068-an vettek részt az országban elhelyezett 564 urnánál, ami rendkívül magas részvétel a szervezők szerint.

"Nem lehet reformot végigvinni a legfőbb szakértők és azok ellenében, akiknek a munkájukon keresztül kell majd megvalósítaniuk a reformot" - hangsúlyozta a CGT szakszervezet vezetője. A Sud-Rail azt kéri Guillaume Pepytől, az SNCF elnökétől, hogy "vonja le a következtetéseket a szavazásból és nyújtsa be a lemondását".

A szakszervezetek szerint a dolgozók és a vezetőség között mára nagyon erőssé vált a bizalmatlanság, jóllehet a vita elsősorban nem személyi kérdésekről szól.

A belső szavazást az Air France légitársaságánál tartott hasonló belső konzultáció ihlette, amelynek nyomán május 5-én lemondott Jean-Marc Janaillac, az Air France elnök-vezérigazgatója.

A reform a 2020-tól meghirdetendő vasúti liberalizációra készítené fel az SNCF-et, amikor a piac fokozatos megnyitása értelmében külföldi vasúttársaságok is működtethetnek vonatokat a francia TGV-k útvonalain. A kormány legfőbb célja, hogy megszüntesse a vasúti dolgozók kivételezett helyzetét, amely a munkahelyek életre szóló szavatolását és az 50 és 55 év közötti nyugdíjba vonulást teszi lehetővé, miközben a franciák többségére a 62 éves nyugdíjkorhatár vonatkozik. Ez a változás 2020-tól lépne életbe a vasúthoz belépő dolgozókra.

A szakszervezetek vezetőit két nap múlva fogadja Edouard Philippe miniszterelnök, aki sajtóhírek szerint bejelenti: a kormány két lépésben átvállalja és rendezi az SNCF mintegy 50 milliárd eurós adósságát 2020-ban, majd 2022-ben, és elindít egy 700 millió eurós beruházási programot.

MTI
  • 2019.11.14recruiTECH BLUE Fizikai munkaerő toborzás – van új a nap alatt? Szerintünk igen! recruiTECH BLUE | 2019. november 14-én a kékgalléros toborzásra koncentrálva, még lazy bird áron Részletek Jegyek
  • 2019.11.15Hogyan változnak a nyugdíjszabályok 2020-ban? Mikor jobb nyugdíjba vonulni a nyugdíj összege szempontjából. Még az idén, vagy inkább jövőre? Ki vonulhat nyugdíjba jövőre, mit jelent a munkáltató számára, ha a munkatárs nyugdíjra jogosulttá válik? Nyugdíj mellett hogyan dolgozhatunk? Mit jelent a munkáltató számára, ha nyugdíjas munkavállalót foglalkoztat? Részletek Jegyek
  • 2019.12.05Adatvédelmi Tisztviselő /DPO Képzés – Dr. Kulcsár Zoltánnal /12. 05-06./ Az adatvédelmi tisztviselő képzés célja, hogy a résztvevők pontosan megismerjék az adatkezelők adatvédelmi kötelezettségeit, kialakuljon bennük az a szintű adatvédelmi tudatosság, amely alkalmassá teszi őket a GDPR szerinti adatvédelmi tisztviselői (DPO) feladatok ellátására. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter