kapubanner for mobile
Megjelent: 22 éve

A munkások sírnak, a német autóipar örül a szegény keleti szomszédoknak

Németország meg van győződve arról, hogy az EU kibővítésével keletkező, a világgazdaság egynegyedét kitevő közös piac új kereskedelmi lehetőségeket nyit meg számára – írja a Franfurter Allgemeine Zeitung pénteki számában.

A munkások sírnak, a német autóipar örül a szegény keleti szomszédoknak 2004. május 7. FigyelőNet Németország meg van győződve arról, hogy az EU kibővítésével keletkező, a világgazdaság egynegyedét kitevő közös piac új kereskedelmi lehetőségeket nyit meg számára – írja a Frankfurter Allgemeine Zeitung pénteki számában. A 10 új ország jelentős felvevőpiac lehet a német export számára – mondta Walter Radermacher, a szövetségi statisztikai hivatal alelnöke, - a német exportőrök iránytűje mindenképpen kelet felé mutat majd. Németország már a bővítést megelőző időszakban is meghatározó mértékű kereskedelmet folytatott mind az összes új tagállammal. A csatlakozó országokba irányuló német export átlagosan 14 százalékkal nőtt tavaly, miközben az onnan származó import 16 százalékkal – mondta a FAZ hasábjain Michael Rogowski, Németország legnagyobb ipartestülete, a BDI elnöke. A célországoktól függetlenül a német export főként tőkejavakból, azaz leginkább gépekből, berendezésekből, autóalkatrészekből és elektronikus szerkezetekből állt. A német gépgyártó testület, a VDMA számításai szerint a csatlakozó országokba irányuló német gépexport 110 százalékkal növekedett 1995 és 2002 között. Bár az utóbbi időben egyre többen kérdőjelezik meg a 25 tagú Európa gazdasági hozadékait, a VDMA nem lát okot arra, hogy a bővítés miért ne lenne katalizáló hatással erre az ágazatra. Nemcsak a kereskedelmi korlátok és a határellenőrzés eltűnése miatt lesz könnyebb ezekkel az országokkal mélyíteni a kereskedelmet, hanem az egységes belső piac volumene növekszik a szegényebb keleti szomszédok új vásárlóereje révén. Az EU keleti irányú expanziója már hosszú évekkel ezelőtt elkezdődött ebben az ágazatban – mondta a VDMA elnöke, Diether Klingelnberg az előző hónapban. 2001 végéig a szektor német vállalatai legalább 1 milliárd eurót fektettek be egyedül Lengyelországban, Csehországban és Magyarországon. A befektetés jelentős része termelő egységek építésére ment el. A gyárépítők és a géptermelők szintén óriási hasznot húztak a kelet-európai piacokhoz ragaszkodó német autógyártókból, akik már korán oda építették helyi termelőbázisaikat. Mivel az autógyártókat követték a nekik beszállító autóalkatrész-gyártók is, a német gyárépítőket kétszer érte a szerencse. A megkezdődött folyamat az elmúlt öt évben még tovább folytatódott, olyannyira, hogy a német autóalkatrész-gyártók minden negyedik gyárukat a csatalakozó országokban húzzák fel. A Volkswagen új sportkocsiját például Szlovákiában gyártja és nem Németországban. Lengyelországban, Csehországban és Szlovákiában a VW egyike a három legnagyobb német tőkebefektetőnek. Az Audi Magyarországon a második legnagyobb német tőkebefektető. Ám miközben a bővítés 75 millió új fogyasztóval szolgál, így további termelési lehetőségekkel szolgál Németország számára, az új tagországok munkaereje jóval a korábbi európai átlag alatt kapja bérét, és abszolút értékben kevesebb adót is kell fizetni utánuk – írja a FAZ. 
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Oroszország titkos fegyvere: munkaerő az egyik legzártabb diktatúrából

Miközben Moszkva egyre nehezebben talál munkaerőt a dróngyártáshoz, váratlan irányból érkezhet segítség: az ukrán hírszerzés szerint... Teljes cikk

Mikor lesz nálunk is így? A szomszédunkban már két munka sem elég a megélhetéshez

A megélhetési költségek folyamatos emelkedése miatt minden ötödik munkavállaló kénytelen másodállást vállalni Horvátországban - derül ki a Moj... Teljes cikk

Meddig szólhat bele az EU a tagállamok béreibe? - fontos ítélet született

Az EU bírósága megerősítette az unióban alkalmazandó megfelelő minimálbérekről szóló irányelv nagy részének érvényességét, ugyanakkor... Teljes cikk

Kapcsolódó hírek