Az információ és a tudás a legfontosabb
Minél több egy termék vagy szolgáltatás információ-, illetve tudástartalma, annál nagyobb az esélye arra, hogy a piacon versenyelőnyre tegyen szert.
Ezeket a tapasztalatokat figyelembe véve 2003 januárjában készült egy felmérés a Berzsenyi Dániel Főiskola könyvtár- és információtudományi tanszékén, amely pontosan rávilágít a már említett jelenségre, és egyúttal a magyar vállalatok által favorizált információtípusok, döntéseket segítő információs tevékenységek, módszerek és eszközök feltérképezésére irányult.
Minden cég nap mint nap használ és állít elő információs tartalmakat. Ez sikerének, versenyképességének szükségszerű és egyben elengedhetetlen feltétele. Ennek függvényében H. Lesca, az ismert szakértő szerint a vállalatok szempontjából alapvetően háromféle információt különböztethetünk meg:
>> Működési: a szervezet és egységei működéséhez többé-kevésbé nélkülözhetetlen operatív információ. Formalizált, szabványosított, többnyire számítógéppel kezelt és tárolt, a szervezeten belüli információfajták közül ez a legnagyobb arányú.
>> Fejlődési: a szervezet környezetének előrelátását, ezen keresztül a lehetőségek felmérését, a veszélyek elkerülését lehetővé tevő információ.
>> Befolyásolási: célja a fontos szervezeti egyének döntéseinek befolyásolása, koordinálása. Megléte a szervezet fennállásának feltétele, ez a szervezeten belüli információ "cementje".
A fenti tipizálás egyben az adat-információ-tudás spektrum szintjein való mozgást is érzékelteti, az operatív célokat szolgáló adatoktól kezdve egészen a döntést szolgáló információkig, illetve a szervezeti tudás alkalmazásáig. Az egyes intézmények is a fentebb említett három csoportba sorolható információkkal foglalkoznak. A szükségesnek ítélt információk típusa azonban cégről cégre változik, de alapvetően elmondható: tevékenységi területtől függetlenül a marketinggel kapcsolatos információk a legkeresettebbek.
A magyarországi vállalatok körében elsősorban a piaci és a szakterületi információk iránt van a legnagyobb igény, de hasonlóan nagy szerepet kapnak a cég-, a jogi, az általános, a statisztikai és a pénzügyi információk is. A sorrend élén nem véletlenül áll a piac, a szakterületek és a cégek világa, ugyanis ezek a leginkább változásérzékeny területek.
Információkra tehát szükség van, ezért megszerzésük hatékonyabbá tétele cégen belül az egyik legbiztosabban megtérülő befektetés. A felmérés tanúsága szerint hazánkban a cégek mintegy 77,7 százaléka közvetlen munkatársai által elégíti ki információs szükségleteit. Egyéb lehetőségeket - külső intézmény, piackutató intézet, gazdasági kamara, infobróker - elsősorban vállalatméret, vagy működési terület miatt lényegesen kisebb arányban vesznek igénybe. A Strabag Építő Rt. illetékese mindezt azzal magyarázza, hogy a belső munkatársaknak - amellett, hogy ez munkájuk részét is képezi - lényegesen nagyobb rálátásuk van a céges folyamatokra, mint egy külsősnek. Jól látszik tehát, hogy a vállalkozások leginkább a közvetlen kommunikációból szerzik az infomációt üzleti döntéseikhez, ezért lényegében minden munkatárs szerez és feldolgoz belső és külső forrásokat egyaránt. Ez a tevékenység szervesen épül be a mindennapi feladatok végzésébe. A kérdés inkább a beszerzés hatékonysága. Természetesen az információszerzés szerződéses kiadását több tényező is befolyásolhatja, úgymint a felmerülő igények gyakorisága, mennyisége, minősége, bizalmassági szintje, a megfelelő kereső szakember meglétének kérdése.
A Campona Italgyártó és -Forgalmazó Kft. szintén rendelkezik saját szakemberekkel, de az ergonómiai, grafikai kérdésekben, vagy a meghódítandó piacokról szóló információk beszerzésére számos esetben külső erőforrásokat is igénybe vesz. Imre Lászlóné ügyvezető igazgató úgy véli, a belső alkalmazottak kevésbé állnak rendelkezésre a döntésekhez elengedhetetlen speciális információk felkutatására és előállítására. A "belsősök" alkalmazása sok esetben kevésbé hatékony, és segítségükkel csak felszínes tudás állítható elő. Ezért a hatékonyság növelése érdekében alkalmaznak megbízásos formában külső információs szakembereket is. A Camponánál ilyen feladat lehet egy-egy ismeretlen külföldi megrendelő vagy beszállító megbízhatósági vizsgálata, vagy a krémlikőrök piacából való részesedésük megállapítása.
A vállalatvezető kezében van a döntés, hogy a bizalmas információ beszerzésében szakértő külső vállalkozót vagy a megbízhatóbbnak gondolt belső munkatárs munkáját veszi-e igénybe. A kérdést sokszor az időtényező dönti el, ugyanis a versenyelőny szempontjából perdöntő kérdések beszerzésének ideje szinte mindig rövid. A külső szolgáltató tehermentesíti is a belső szakembereket. Nem mindegy ugyanis, hogy a magas órabérű belső kutató vagy menedzser - akinek ráadásul nem is ez szakterülete - foglalkozik információkereséssel, vagy egy külső szakember, mondjuk információbróker.
A hazánkban is egyre jobban megélénkülő információs és tudáspiacon felértékelődnek az információbrókeri tevékenységek, azaz a rugalmas, nyitott, az egyes vál-lalatok sajátos információs igényeihez alkalmazkodó információ- és tudásszolgáltatások. Bizonyos információkat sokkal gyorsabban és hatékonyabban képes egy infobróker szolgáltatni, mint a cég bármely belső alkalmazottja, ezáltal pedig időt és pénzt takaríthat meg a vezető saját vállalatának.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Otthonról végezhető munkáról szóló valótlan álláshirdetések miatt vádat emelt az ügyészség egy férfi ellen - tájékoztatta a Somogy Vármegyei... Teljes cikk
Újszerű megoldással állt elő a dolgozó szülők problémájára a horvátországi Szamobor város önkormányzata. Mivel a helyi óvodákban és... Teljes cikk
Az otthonokban gyakran találkozunk a mindent beborító rendetlenséggel – ruhák, sporteszközök, karácsonyi kiegészítők halmazaival. Mindez könnyen... Teljes cikk
- Már 19 évesen elkezdenek befektetni a magyar fiatalok 9 hónapja
- Nagy Márton: cél a magyar-kínai gazdasági együttműködés további erősítése 11 hónapja
- A szakmai felkészültség mentális ereje 1 éve
- A nők által alapított startupokhoz csak a befektetések 1%-a jut el - így lehetne ezen változtatni 1 éve
- Mi lesz a szakmád? Még fel sem találták? Így készülj a jövő munkaerőpiacára! 1 éve
- 5,7 milliárd forint állami támogatást kapnak a startupokat segítő inkubátorok 1 éve
- A Debreceni Egyetem hallgatója nyerte a nemzetközi pénzügyi befektetési versenyt 2 éve
- Kétszáz munkahelyet hoz létre egy kínai beruházó Kaposváron 2 éve
- 3+1 tipp: így kerüld el a rossz vezetői döntéseket! 2 éve
- 120 millió forint extrajuttatást kaptak az Erste dolgozói 2 éve
- Személyre szabott dolgozói élmény vs. egyszerűsítés: hogyan férnek meg egymás mellett? - Belley Éva, a Deutsche Telekom IT Solutions új HR vezetője 2 éve