kapubanner for mobile
Megjelent: 16 éve

Bezártak a francia autógyárak

A pénzügyi válság elérte a francia autógyártókat: a piac visszaesése miatt a Renault és a Peugeot-Citroen is átmeneti időre bezárta szinte valamennyi franciaországi telepét, a dolgozókat pedig "technikai munkanélküliségre" küldte.

A Renault már pénteken bejelentette, hogy a negyedik negyedévben 20 százalékkal csökkenti a termelését, és átmenetileg bezárja üzemeit. Flins, Douai és Le Mans gyáraiban hétfőn két hétre, Sandouville, Maubeuge, Batilly és Cléon üzemeiben pedig egy hétre álltak le a munkával. Külföldön a törökországi Bursában és a szlovéniai Novo Mestóban néhány napig állnak a gépsorok. A spanyolországi Valladolidban - ahol 5500 munkást foglalkoztatnak - még év vége előtt tíz napig fog szünetelni a gyártás.

A dolgozóktól azt kérte a Renault vezetősége, hogy a munkaidő éves elszámolása alapján a termelési szünet idején vegyék ki szabadnapjaikat.


Kidőltek az autógyárak, munkahelyek veszélyben

A nemzetközi pénzügyi válságot kísérő drámai gazdasági helyzet, illetve a világméretű értékesítési nehézségek két vállra fektették a legtekintélyesebb német autógyárakat is.

Hétfői értesülések szerint a kereslet súlyos visszaesése miatt a Daimler, a Volkswagen, az Opel és a BMW egyaránt csökkenti, illetve átmeneti időszakra szünetelteti a termelést.

A Mercedeseket gyártó Daimler - mint a sajtójelentésekből kitűnt - sindelfingeni üzeméből több mint 30 ezer alkalmazottat öthetes "kényszerszabadságra" küld. Az értékesítési nehézségek miatt a gyár az év végéig a tervezettnél 80 ezerrel kevesebb autót állít elő.

A stuttgarti konszern nem kívánta kommentálni az értesüléseket, de nem is cáfolta azokat. Eszerint a karácsonyi termelési szünet december 11-én kezdődne, s a Daimler-alkalmazottak január 12-én vennék fel ismét a munkát. A cégnél korábban is voltak hasonló karácsonyi szabadságok, azok azonban rendszerint két-három hétig tartottak.

Sajtóértesülések szerint a termelés visszaesése nem érinti a Daimler külföldi üzemeit, sem pedig a tervezett magyarországi fejlesztést: Rainer Schmückle, a Mercedes-Benz személygépkocsi üzletágának ügyvezető igazgatója hétfőn Budapesten aláírta Bajnai Gordonnal, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium vezetőjével a megállapodást arról, hogy jövő tavasszal Kecskeméten megkezdődik a Mercedes új gyárának építése, mintegy 800 millió eurós beruházással.

A válság miatt további átmeneti termeléscsökkentésre, illetve a gyártás további ideiglenes szüneteltetésére készül az Opel is. A gyár szóvivője szerint az intézkedés az Opel több európai üzemét érinti. - Kapacitásainkat továbbra is a piaci kereslet alakulásához igazítjuk - jelentette ki a szóvivő.

A német autógyárak közül elsőként az amerikai General Motorshoz tartozó Opel rendelte el a termelés szüneteltetését. Először a bochumi üzemben szeptember végén rendeltek el két hét gyártási stopot, amit október 20-tól hasonló, s szintén két hétre tervezett intézkedés követett. Az Opel eisenachi üzemében a hónap végéig szüneteltetik a gyártást, s hasonló intézkedés lépett életbe a belgiumi Antwerpenben és a nagy-britanniai Ellesmere Portban lévő gyárban is.

A szentgotthárdi General Motors Powertrain-Magyarország Autóipari Kft. szóvivője, Légrádi Edit hétfőn elmondta, hogy a gyártás visszaesése, illetve a külföldi üzemek bezárása közvetve érintette az Opel szentgotthárdi, elsősorban motorokat és hengerfejeket - exportra is - gyártó üzemét. A szentgotthárdi üzem motorszerelő sora korábban másfél hétre leállt, most pedig csökkentett kapacitással, a korábbi több műszak helyett egy műszakban dolgozik. - Egyelőre bizonytalan, hogy az antwerpeni üzem átmeneti bezárása érinti-e a szentgotthárdi gyárat, amely motorokat Belgiumba is szállít - mondta a szóvivő.

A BMW a kereslet drámai hanyatlása miatt ugyancsak a gyártás csökkentésére készül. Értesülések szerint a cég lipcsei üzemében hétfőtől néhány napra átmenetileg szüneteltetik a termelést, s mintegy 3 ezerrel kevesebb autót kívánnak gyártani. Hasonló intézkedésre készül a Volkswagen is, különös tekintettel a hozzá tartozó Seat és a Skoda gyártására. A Volkswagen az év végéig a tervezettnél mintegy 50 ezerrel kevesebb autót állít elő.

Az Audi ingolstadti szóvivője az MTI-t arról tájékoztatta hétfőn: nincs tudomása arról, hogy az Audinál a többi autógyárhoz hasonló, termeléskorlátozó intézkedéseket terveznének.

A válság erősen sújtja a beszállítókat is, köztük a az gumigyárakat is. Szakértők szerint mintegy 20 ezer munkahely kerül veszélybe.
  • 2024.12.122024.12.12 Díjmentes Vezetői Egynapos programok Díjmentes Vezetői Egynapos programsorozatunkat a nagy érdeklődésre való tekintettel folytatjuk. Képzéseinken szemléletet, azonnal alkalmazható tudást adunk, módszereket és gyakorlatok próbálhatnak ki a résztvevők, mindezt teljesen díjmentesen. A nyílt programokat olyan vezetőknek, munkavállalóknak ajánljuk, akik szeretnék bővíteni tudásukat és látásmódjukat. A képzések különlegessége, hogy bármelyik téma vállalati képzés formájában is megvalósítható, melyre támogatás igényelhető a GINOP PLUSZ-3.2.1-21 pályázati alapból. Pályázati forródrót: +36 20 338 3808info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.12.31Gazdasági teljesítmény mérése - E-learning és konzultáció Ajánljuk mindazoknak, akik gazdasági területen dolgoznak vagy ezzel ismerkednek, és érdeklődnek a számvitel által nyújtott lehetőségek iránt. Továbbá azon controllerek, vezetők számára, akik döntés előkészítésben vesznek részt, és szeretnék átlátni a beszámolók által kínált mutatószámok jelentőségét, szerepét. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
MÁV-csoport: minden érintett szakszervezet aláírta az Integrált Kollektív Szerződést

A MÁV-csoport minden érintett szakszervezete aláírta kedden az Integrált Kollektív Szerződést, amely garantálja a MÁV-START, a Volánbusz és a... Teljes cikk

Mitől lesz valóban befogadó munkahely egy munkahely? - a Tesco megmutatja

A Tesco immár negyedik alkalommal mutatja be transzparensen, mit tesz annak érdekében, hogy valóban befogadó munkahely legyen. A vállalat célja, hogy... Teljes cikk

Ezreket elküld, tízezer munkavállaló munkaidejét és bérét pedig csökkenti a Bosch

A Bosch több tízezer alkalmazottjának csökkenti a munkaidejét és a bérét, mely a német autóipari ágazat előtt álló kihívások legújabb jele -... Teljes cikk