Gyermekeket dolgoztatnak az M7-es építésénél
Gyermekeket dolgoztatnak az M7-es Zalakomár és Nagykanizsa közti szakaszának építésénél: az iskoláskorú fiatalokat a dél-zalai Zalakomárból toborozzák, munkájukért napi egy-kétezer forintot fizetnek - jelentette ki Rontó Károly, Zalakomár jegyzője az MTI-nek pénteken.
Az Országos Munkavédelmi Főfelügyelőség június 26-i ellenőrzésekor egy 13 éves, borsodi gyermeket találtak az építkezésen, aki a jegyző állítása szerint öt társával betöréses rablásban is részt vett. Mindez akkor derült ki számára, amikor a zalakarosi rendőrkapitányság jelezése után behívatta a gyermekek szüleit, és az apa elmondta, hogy korábban az építkezésen a fiát találták meg a munkavédelmi felügyelők. Az édesapa - aki ugyancsak az építkezésen dolgozik - azt is közölte, hogy naponta tíz-tizenöt iskoláskorú gyereket lát az építkezésen, közülük a legfiatalabb mindössze tízéves.
Rontó Károly megjegyezte: a háromezer-kétszáz fős településen lakók közül mintegy másfél ezren dolgoznak az építkezésen, nagy részük Borsodból, Szabolcsból érkezett. A vendégmunkások családjaikkal az önkormányzat 60 férőhelyes kulcsosházában élnek, de van olyan családi ház is, ahol tizenkilencen laknak albérletben. Hozzátette: a tanköteles korú borsodi gyermekek április közepétől tartózkodnak Zalakomárban, de mindeddig nem érkezett egyetlen iskolából sem jelzés a hiányzások miatt, a helyi önkormányzat látókörébe pedig csak akkor kerülnek, ha valamilyen bűncselekményt követnek el.
Jól szervezett a gyermekfoglalkoztatás
A jegyző azt is elmondta, hogy feltételezése szerint zalakomári gyermekek is dolgoznak az építkezésen. A gyakori iskolai hiányzások miatt a pedagógusok hivatalból átadták a jegyzőnek a hiányzók listáját. Meghallgatáskor a szülők elmondták, hogy a gyerekek azért hiányoztak az iskolából, mert az építkezésen dolgoztak. Rontó Károly megjegyezte: a hat kilométeres építési szakaszon "jól szervezetten folyik" a fiatalkorúak foglalkoztatása: a gyerekek mobiltelefonon jelzik, ha megjelenik egy idegen autó, és akkor elfutnak.
Fazakas Orsolya, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője az MTI kérdésére elmondta: meglepődve értesült a gyerekek foglalkoztatásáról, erről sem a fejlesztő Zrt., sem a kivitelező (Porr-Viadom-Terrag-Asdag) nem kapott semmilyen írásos tájékoztatást. A konzorciumot és az alvállalkozásokat köti a szerződésben foglaltak betartása, amit számon is kérnek, de ellenőrizni nem tudnak, mert ez a munkavédelmi főfelügyelőség feladata.
Fazakas Orsolya kijelentette: 2007-ben létrehozták a Partnerség a foglalkoztatás biztonságáért dokumentumot: a minisztérium és az Országos Munkavédelmi Főfelügyelőség között létrejött együttműködésnek elsőkörös aláírója a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. elődje, a Nemzeti Autópálya Zrt. volt, azóta is próbálnak következetesen kitartani a szerződésben foglaltak mellett.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A Sophos legújabb elemzése szerint 2026-ban a kibertámadások új szintre lépnek: a deepfake hang- és videómanipulációk, az AI-vezérelt CEO-csalások... Teljes cikk
Kedvezően változnak 2026. január 1-jétől a harminc év alatti édesanyák adómentességének szabályai. A kedvezmény jövőre már nemcsak az... Teljes cikk
2025 októberében a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 692 700, a nettó átlagkereset 482 400 forint volt. A bruttó... Teljes cikk
- Késsel támadt a főnökére, mert szólt neki, hogy tegye le a telefont 6 hónapja
- Milyen előnyei lehetnek a mobilgarázsoknak a hagyományos épületekkel szemben? 9 hónapja
- Lemeztetők: modern megoldások a tetőfedésben 9 hónapja
- Mikor jó választás a tekercses kerítés? 9 hónapja
- A jó munkakörnyezet alapja a megfelelő árnyékolás 13 hónapja
- Nagy a munkaerőhiány? Akkor jöjjenek az alfák! 1 éve
- Mire figyeljünk a zuhanykabin tervezésekor? 1 éve
- Dekorfólia - így alakítsd át látványosan a lakásod! 1 éve
- Hogyan szigetelj gipszkarton rendszerrel? 1 éve
- Mit tegyen az építési és bontási hulladékkal? 2 éve
- Csiszoló és polírozó eszközök, melyek nagy segítséget jelentenek a munkavégzésben 2 éve
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja