Megjelent: 17 éve

LESZ: rejtélyes tanácsadók tűntek fel Ferihegyen

A Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) és a Repülőtéri Dolgozók és Szolgáltatók Szakszervezete (RDSZSZ) lapunknak eljuttatott közleményében arra kíváncsi, kik azok a külsős jogászok és tanácsadók, akik újabban rendszeresen részt vesznek a Hochtief-Budapest Airporttól képviselőivel az egyeztetéseken, és megszabják, mire mit válaszolhatnak a cég vezetői.

Furcsállja a LESZ és az RDSZSZ a Hochtief-Budapest Airport hozzáállását a sztrájktárgyalásokhoz. A cég szeptember óta változatlan, a béreket 15-31 százalékkal csökkentő ultimátumához ragaszkodik – mutat rá a sajtóanyag -, és nem is keresi a megegyezést. A szakszervezetek lejáratására, a dolgozók megosztására és megfélemlítésére tett lépései azt sugallják, valódi célja nem a megegyezés, a munkahelyi béke helyreállítása, hanem az érdekképviseltek tartós szétverése Ferihegyen. Erre utalt a görög sztrájktörők alkalmazásának mintegy 50 millió forintos költsége is, ami gazdaságilag irracionálisan sok, és amiből a sztrájkkövetelések jelentős részét teljesíteni lehetett volna - állítják a szakszervezetek.

Kérdés, hogy kitől származik a ma ismertetett "bonuszrendszer". Ennek értelmében az kapna havonta pár ezer forinttal többet, akivel a menedzsere elégedett. A bonusz feltételeként felállított értékelési rendszer ugyanis kételemű: csak a jelenlétet és a főnökök szubjektív értékelését veszi számításba. Az objektív kritériumok mellőzése vállalatirányítási és minőségbiztosítási szempontból teljes nonszensz, egyetlen "haszna" a dolgozók kiszolgáltatottságának növelése lehet. Ráadásul csak töredékét ellenételezi annak a pénznek, amit a vezetőség többi javaslata elvenne a munkavállalóktól – vélik a szakszervezetek, amelyek ezért a javaslat átgondolására kérik a cégvezetést.

A cég álláspontjának megmerevedése egybeesett külsős jogászok és tanácsadók feltűnésével a tárgyalásokon. Az elmúlt hetekben minden ülésen részt vettek az egyeztetéseken. Sőt: volt, amikor a szakszervezetek csak velük tudtak tárgyalni, a felelős vezetők távolmaradása miatt. Az érdekképviseletek szerint tevékenységükkel alapvetően kérdőjelezik meg az egyeztetés komolyságát. Nem csak a szakszervezetek kérdéseire adandó válaszokat súgják ugyanis meg a menedzsment tagjainak, de időnként azt is megmondják, mire válaszolhatnak a jelenlévő igazgatók, és mire nem. Egyre erősebb a gyanú, hogy a Hochtief-Budapest Airport az Egyesült Államokban „union buster” (szakszervezet-romboló) néven ismert vállalkozást vagy vállalkozásokat fogadott fel a dolgozói érdekképviseletek megrendítésére - vélik a szakszervezetek.

A helyzet tisztázása érdekében három kérdést tesznek fel az érdekképviseletek a cég vezérigazgatójának:

  • Kiket képviselnek a tárgyalásokon feltűnt rejtélyes tanácsadók, mire szól a megbízásuk?
  • Mennyit fizet nekik a cég, és kiszámolták-e, hogy ebből az összegből hány dolgozó tarthatná meg tavalyi fizetését?
  • Óradíjat kapnak-e, tehát érdekeltek-e az elhúzódó munkaügyi konfliktusban?

    Ha a Hochtief-Budapest Airport a szakszervezetek megtörésére, tartós ellehetetlenítésére törekszik, azzal a kollektív érdekérvényesítésre vonatkozó alkotmányos és törvényes rendelkezéseket sérti meg - ahogy több európai jogi normát, egyezményt is, mutat rá a közlemény.

    A fenti kérdésekre kapott válaszokról a LESZ és az RDSZSZ tájékoztatja a brit Unite szakszervezetet is, amely már most is növekvő aggodalommal figyeli a budapesti eseményeket. A kétmilliós tagságú érdekképviselet leszögezte: keményen fellép a Hochtief Airport tulajdonszerzése ellen a londoni Gatwick repülőtéren, amennyiben a német cég nem változtat tisztességtelen eszközein, és nem állapodik meg a budapesti szakszervezetekkel.
    • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    400 új munkahely jön létre Budapesten – kimagasló fizetés és nemzetközi fejlődési lehetőség

    Négyszáz új, magas képzettséget igénylő munkahelyet teremtve Budapesten hozza létre legnagyobb európai uniós és egyben az első térségbeli... Teljes cikk

    NAV: tovább emelkedik az alanyi adómentesség határa

    Több lépcsőben emelkedik az alanyi adómentesség éves bevételi korlátja. A jelenlegi 18 millió forintos felső határ 2026-ban 20 millió, 2027-ben 22... Teljes cikk

    Ötszáznál több munkahelyet szüntet meg szomszédunkban a Bosch

    Ötszáznál több munkahelyet szüntet meg Romániában a Bosch – írja az economedia.ro a vállalat közleménye alapján. Az elbocsátásokat a Bosch... Teljes cikk