Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 12 éve

Stresszkezelés

Szakértők segítségével annak jártunk utána, mi jelzi a bajt, és hogyan kezelhetjük a stresszes állapotot.

Bizonyos fokú stresszre szükség van, ez ugyanis inspirál, motivál, tevékenyebbé tesz. Ha azonban folyamatosan túl nagy nyomás nehezedik a dolgozóra, az inkább árt neki mint használ: hatékonysága elkezd csökkenni, egyre több hibát vét, ingerlékennyé és fáradékonnyá válik. Ha különböző módszerekkel nem vezeti le - előbb-utóbb komoly testi és lelki problémákkal kell majd szembe néznie: álmatlanság, kiégés, depresszió, gyomorfekély, különböző szív- és érrendszeri megbetegedések. Különösen a közép- és felsővezetők, illetve az ügyfélszolgálatokon dolgozók veszélyeztetettek.

Intő jel lehet a túlzott koffeinfogyasztás

A megelőzéshez ajánlott folyamatosan figyelni a saját viselkedést. A túlzott megterhelés hatására ugyanis először a munkavállalók viselkedése változik meg. "Kezdetben az egyénre korábban nem jellemző viselkedésmódok jelennek meg: túlzott mértékű koffein-fogyasztás, dohányzás, esetleg túlzott alkoholfogyasztás. Emellett elkezdi egyedül érezni magát, úgy érzi, elveszítette a kontrollt az őt érintő események felett, fásulttá, ingerlékennyé válik, vagy épp folyamatosan szorong valami miatt" - mondta el Holics András, a Cegos Tanácsadó és Tréning Kft. tanácsadója.

Kezdeti tünetek: étvágytalanság, végtagzsibbadás, kimerültség

A fizikai jeleket tekintve az első fázisban banális betegségeket kap el a munkavállaló (megfázás), később kimerültté, esetleg szenvedélybeteggé válik, hormonháztartása felborul, a vérnyomása megnövekszik. "Kezdeti tünet továbbá, ha egész nap nem eszik a dolgozó, zsibbadnak a végtagjai, vagy ha a mellkasában szorítást érez" - tette hozzá Győző Molnár Irén (képünkön), a Procreo Személyzetfejlesztési és Tanácsadó Iroda trénere, a cég stressz menedzsment szakágának vezetője.

A betegségek azonban elkerülhetők, a tünetek csökkenthetők és megszüntethetők. A stressz levezetésének egyik leghatékonyabb módja a sportolás. "Legalább naponta fél órát kell szánni a testmozgásra. Bizonyos esetekben elegendő egy kellemes séta is. A meditáció is egy lehetőség, csakúgy, mint a jóga" - tájékoztatott Kiss István pszichológus.

Nyaknyújtás, vállkörzés

"A munkahelyen testrészei megmozgatásával javíthat stresszes állapotán a munkavállaló. Nyaknyújtással, vállkörzéssel kilazíthatja izmait, ezáltal nyugodtabbá, felszabadultabbá válik" - tette hozzá a pszichológus.

Gondolkodjon pozitívabban!

A testmozgás azonban nem elegendő, a stressz csökkentéséhez, megelőzéséhez a gondolkodásmódon is változtatni kell. "A dolgozó helyezze perspektívába a stresszt kiváltó helyzeteket - a 'borzasztó' és a 'nagyszerű' között is vannak lehetőségek. Próbáljon meg árnyaltabban tekinteni a szituációkra, így rájöhet, hogy a helyzet nem is annyira szörnyű - így a stressz is megszűnik, vagy legalábbis csökken. Egy probléma esetén először gondolja át, hogyan tud megküzdeni azzal, majd képzelje el a folyamatot. Így csak olyan mértékű feszültséget gerjeszt magában, amely inspirálja, s nem visszafogja" - magyarázták a szakértők.

Teázzon, mondjon nemet, tanuljon meg gazdálkodni idejével

Kiss István szerint a nyugodtabb hangulat eléréséhez a dolgozónak a munkahelyen legalább óránként 5-6 percre ki kell kapcsolnia magát. "Teázzon a munkatársakkal, beszélgessen - de ne a munkahelyi dolgokról" - tanácsolja a pszichológus. A munkavégzés során pedig mondjon nemet azokra a feladatokra, amelyekről úgy érzi, meghaladják képességeit. A megfelelő időgazdálkodás is hasonlóan fontos. Ossza be idejét, és kérje, hogy lehetőség szerint előre tájékoztassák az elvégzendő feladatokról: ha látja maga előtt, mely feladatra mennyi ideje jut, sokkal könnyebben birkózik meg velük.

Hosszú távon az életmódváltás segít

Mint a szakértők elmondták, a stressz kezelésének egyik legnagyobb nehézsége, hogy a munkavállalók többsége már későn, azaz a komolyabb megbetegedések kialakulásakor döbbenek rá arra, hogy valamilyen módon csökkenteniük kellene a bennük felgyülemlett stresszt. És ilyen esetekben már nem elegendő a vállkörzés és a napi fél óra testmozgás, hanem teljes életmódváltás szükséges.

Tippek a stresszkezelésre:


  • napi fél óra testmozgás
  • meditáció, jóga
  • a helyzetek árnyaltabb átgondolása
  • óránként 5-6 perc pihenő a munkahelyen
  • megfelelő időgazdálkodás
  • az elvégezhetetlen feladatok visszautasítása
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Jótanácsok motivációs levél írásához

Ha új állásra jelentkezel, általában szükség van rá, sokan mégis kihagyják, vagy épp nem használják ki a benne rejlő lehetőségeket - írja a nuus.hu. Teljes cikk

A jövő munkatársait képzi a Praktiker

Több mint 250 tanuló választotta gyakorlati helyéül a napokban véget ért tanévben a Praktikert. Az elmúlt évek során az egykori gyakornokok közül... Teljes cikk

Egy Aldi raktáros többet keres, mint egy egyetemi docens

Csak a professzorok fizetése több annál, mint amennyit az Aldi kínál egy középfokú végzettséggel rendelkező raktárosnak - írja a HVG. Teljes cikk

Szoknyában dolgoztak a buszsofőrök

Akárcsak Európa többi részén, óriási kánikula van Franciaországban is. Nem csoda hát, hogy a franciaországi Nantes városában a városi... Teljes cikk

Nőt ültetne a vezérigazgatói székbe az Uber

Sheryl Sandberg, a Facebook ügyvezető igazgatója áll az Uber listájának élén, amin a potenciális vezérigazgató-jelöltek szerepelnek - írja a... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár