Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 12 éve

Stresszkezelés

Szakértők segítségével annak jártunk utána, mi jelzi a bajt, és hogyan kezelhetjük a stresszes állapotot.

Bizonyos fokú stresszre szükség van, ez ugyanis inspirál, motivál, tevékenyebbé tesz. Ha azonban folyamatosan túl nagy nyomás nehezedik a dolgozóra, az inkább árt neki mint használ: hatékonysága elkezd csökkenni, egyre több hibát vét, ingerlékennyé és fáradékonnyá válik. Ha különböző módszerekkel nem vezeti le - előbb-utóbb komoly testi és lelki problémákkal kell majd szembe néznie: álmatlanság, kiégés, depresszió, gyomorfekély, különböző szív- és érrendszeri megbetegedések. Különösen a közép- és felsővezetők, illetve az ügyfélszolgálatokon dolgozók veszélyeztetettek.

Intő jel lehet a túlzott koffeinfogyasztás

A megelőzéshez ajánlott folyamatosan figyelni a saját viselkedést. A túlzott megterhelés hatására ugyanis először a munkavállalók viselkedése változik meg. "Kezdetben az egyénre korábban nem jellemző viselkedésmódok jelennek meg: túlzott mértékű koffein-fogyasztás, dohányzás, esetleg túlzott alkoholfogyasztás. Emellett elkezdi egyedül érezni magát, úgy érzi, elveszítette a kontrollt az őt érintő események felett, fásulttá, ingerlékennyé válik, vagy épp folyamatosan szorong valami miatt" - mondta el Holics András, a Cegos Tanácsadó és Tréning Kft. tanácsadója.

Kezdeti tünetek: étvágytalanság, végtagzsibbadás, kimerültség

A fizikai jeleket tekintve az első fázisban banális betegségeket kap el a munkavállaló (megfázás), később kimerültté, esetleg szenvedélybeteggé válik, hormonháztartása felborul, a vérnyomása megnövekszik. "Kezdeti tünet továbbá, ha egész nap nem eszik a dolgozó, zsibbadnak a végtagjai, vagy ha a mellkasában szorítást érez" - tette hozzá Győző Molnár Irén (képünkön), a Procreo Személyzetfejlesztési és Tanácsadó Iroda trénere, a cég stressz menedzsment szakágának vezetője.

A betegségek azonban elkerülhetők, a tünetek csökkenthetők és megszüntethetők. A stressz levezetésének egyik leghatékonyabb módja a sportolás. "Legalább naponta fél órát kell szánni a testmozgásra. Bizonyos esetekben elegendő egy kellemes séta is. A meditáció is egy lehetőség, csakúgy, mint a jóga" - tájékoztatott Kiss István pszichológus.

Nyaknyújtás, vállkörzés

"A munkahelyen testrészei megmozgatásával javíthat stresszes állapotán a munkavállaló. Nyaknyújtással, vállkörzéssel kilazíthatja izmait, ezáltal nyugodtabbá, felszabadultabbá válik" - tette hozzá a pszichológus.

Gondolkodjon pozitívabban!

A testmozgás azonban nem elegendő, a stressz csökkentéséhez, megelőzéséhez a gondolkodásmódon is változtatni kell. "A dolgozó helyezze perspektívába a stresszt kiváltó helyzeteket - a 'borzasztó' és a 'nagyszerű' között is vannak lehetőségek. Próbáljon meg árnyaltabban tekinteni a szituációkra, így rájöhet, hogy a helyzet nem is annyira szörnyű - így a stressz is megszűnik, vagy legalábbis csökken. Egy probléma esetén először gondolja át, hogyan tud megküzdeni azzal, majd képzelje el a folyamatot. Így csak olyan mértékű feszültséget gerjeszt magában, amely inspirálja, s nem visszafogja" - magyarázták a szakértők.

Teázzon, mondjon nemet, tanuljon meg gazdálkodni idejével

Kiss István szerint a nyugodtabb hangulat eléréséhez a dolgozónak a munkahelyen legalább óránként 5-6 percre ki kell kapcsolnia magát. "Teázzon a munkatársakkal, beszélgessen - de ne a munkahelyi dolgokról" - tanácsolja a pszichológus. A munkavégzés során pedig mondjon nemet azokra a feladatokra, amelyekről úgy érzi, meghaladják képességeit. A megfelelő időgazdálkodás is hasonlóan fontos. Ossza be idejét, és kérje, hogy lehetőség szerint előre tájékoztassák az elvégzendő feladatokról: ha látja maga előtt, mely feladatra mennyi ideje jut, sokkal könnyebben birkózik meg velük.

Hosszú távon az életmódváltás segít

Mint a szakértők elmondták, a stressz kezelésének egyik legnagyobb nehézsége, hogy a munkavállalók többsége már későn, azaz a komolyabb megbetegedések kialakulásakor döbbenek rá arra, hogy valamilyen módon csökkenteniük kellene a bennük felgyülemlett stresszt. És ilyen esetekben már nem elegendő a vállkörzés és a napi fél óra testmozgás, hanem teljes életmódváltás szükséges.

Tippek a stresszkezelésre:


  • napi fél óra testmozgás
  • meditáció, jóga
  • a helyzetek árnyaltabb átgondolása
  • óránként 5-6 perc pihenő a munkahelyen
  • megfelelő időgazdálkodás
  • az elvégezhetetlen feladatok visszautasítása
Follow hrportal_hu on Twitter

Megmutatjuk a sikeres apróhirdetés feladás titkait

Egyre több ember használja a népszerűbb apróhirdető oldalakat, vagy vásárlás, vagy eladás céljából. A kínálat egyre nagyobb, az emberek pedig egyre jobban belejönnek használatukba és tapasztalatot szereznek. Eladni mindenki szeretne, hiszen egy ideig mindenki mindent megtart, majd egy idő után eszébe jut, hogy talán még egy jó kis üzletet is kihozhat ebből! tovább..

    További cikkek
    5 dolog, amire figyeljünk Black Friday-kor

    A Black Friday tökéletes alkalom, hogy tudatos pénzügyi gondolkodásra tanítsuk a gyerekeket. De mi van, ha a szülő is a vásárlási pszichózis... Teljes cikk

    Csaknem egyheti bért buktak a brit alkalmazottak a Brexit-sokk miatt

    Londoni pénzügyi elemzők számításai szerint a brit EU-tagsági népszavazás sokkjához közvetlenül köthető fontgyengülés és az ebből eredő... Teljes cikk

    Eddig 32 millió forintot gyűjtöttek a nőnek, akit azért rúgtak ki, mert bemutatott Trump-nak

    Juli Briskman október végén került reflektorfénybe, amikor a mellette elhaladó amerikai elnöknek üdvözlésképpen középső ujját mutatta fel. Az... Teljes cikk

    Andacs Botond az Index kiadójának új vezetője

    Andacs Botond a hét év után távozó vezérigazgatót, Pusztay Andrást váltja a kiadó élén - írja a Médiapiac. Teljes cikk

    Csokoládékereskedők csaltak el 626 millió forint adót

    Egy tatabányai és egy budapesti cég a gyanú szerint 626 millió forint adót csalt el, mert Lengyelországból, Szlovákiából és Bulgáriából behozott... Teljes cikk

    Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár