Szponzoráció során elengedhetetlen a vezető elkötelezettsége
A vállalatok egyre többet költenek szponzorációra. Ez üzlet, lobbi, kapcsolat és partnerség. Az ezzel kapcsolatos hatékonysági elvárásaik is nagyok.
Így például információkat adtak arról, hogyan kell "beárazni" a támogatásokat, miért éri meg a cégeknek a szponzoráció, valamint milyen területeken, hogyan működik a mecenatúra. Minderről, valamint a kreatív szponzormegjelenésekről és a márkák megjelenéséről szólva kiderült, ki mit vár el és mit ad a partnereinek a szponzoráció során, bemutatták a nemzetközi szponzorációs irányokat és a támogatás kommunikációját, illetve ismertették a multinacionális direktívákat a kulturális és a sportszponzorációk kapcsán.
Elengedhetetlen a kapcsolat a cég és a szponzorált között
A Szponzorációs Symposiumon elhangzott, hogy a szponzoráció akkor lehet sikeres, ha néhány releváns kapcsolódási pontot talál a támogató és a szponzorált között, s ezeket az összefüggéseket felerősítve mutatja be. Az is nagyon fontos, hogy milyen aktiválási eredménnyel jár, azaz az adott cég számára milyen hasznot hoz, például a médiamegjelenésben, az esemény helyszínén és a márka építésében.
Nagy Bálint, a Vodafone vállalati kommunikációs igazgatója elmondta, hogy a támogatás odaítélésekor az első számú vezetők gyakran a saját ízlésviláguk szerint hoznak döntéseket. Így a szponzoráció nagyon sokszor a vezetők egyéni preferenciáinak, hobbijának egyfajta legitimálásra szolgál. Ők felismerték az úgynevezett imidzs-transzfer erejét, és rájöttek, rájuk nézve is pozitív, ha például együtt látják őket a többszörös olimpiai bajnokokkal, vagy híres zenészekkel.
Az igazgató a szponzorációval foglalkozó szakembereket arra biztatta: használják ki a vezetők személyes elkötelezettségét, s azt, hogy nagyon sok cégnél a szponzorációs stratégia nemcsak a márkát építi, hanem a vezető egyéni preferenciáit is szolgálja. S mivel a stratégia nemcsak szakmai elemekből áll, ki kell aknázni azt, hogy a döntéshozó valamiért lelkesedik.
Sokat számít a vezetői szimpátia
Szűcs Mónika, az MKB Bank marketing és kommunikációs igazgatója előadásában elmondta, hogy "bármennyire is üzleti alapúak a támogatott és támogató egymással szembeni elvárásai, bizonyos fokú személyesség valóban tetten érhető ezekben a kapcsolatokban. Szimpátia, attitűd- és értékbeli hasonlóságok nélkül az egész nem működik. Mindkét fél közös érdeke, hogy elkötelezett, stratégiai megközelítésen alapuló, tartós és zökkenőmentes legyen az együttműködés" - mondta a szakember.
A bank tevékenysége kapcsán hozzátette, hogy vállalata kettéválasztja az üzleti alapon működő szponzorációt, illetve a jótékonykodást kifejező mecenatúrát. Az előbbi kategóriába tartozó Szépművészeti Múzeum támogatása a márkaépítés része, míg a mintegy 400 festményből, 200 grafikából és néhány szoborból álló gyűjteményt kifejezetten azért hozta létre a pénzintézet, hogy a műkincsek ne kerüljenek külföldre, és a nagyközönség is megtekinthesse ezeket.
Márta István, a Művészetek Völgye igazgatója a fesztiválok szponzorációjával kapcsolatban nemzetközi statisztikai adatokat említett. E szerint míg a Magyarországon rendezett, több milliárd forintos forgalmat generáló, több mint 3000 rendezvény esetében a saját forrás az összköltségvetés 34 százalékát, Nagy-Britanniában a büdzsé 42 százalékát teszi ki, miközben az állami támogatás az itthoni 18 százalékkal szemben a briteknél 0 százalék. Szerinte a szponzorációs tevékenységnek Európa nyugati részén hagyománya, története, kultúrája van, éppen ezért a fesztiválok ott sokkal több lábon élnek, mint hazánkban.
Az állam részvétele káros is lehet
Gerendai Károly, a Sziget Kft. ügyvezetője ezzel kapcsolatban figyelmeztetett, hogy a fesztiválok állami támogatása bizonyos esetekben káros is lehet, mert károsan változtathatja meg a fesztiválszervezők és fesztiválok közötti piaci viszonyokat.
A sportszponzorációval kapcsolatban Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom Nyrt. vezérigazgatója kifejtette, hogy a támogatás odaítélésénél több szempontot vesznek figyelembe. Az ismertség, a nézettség és a győzelmi esélyek mérlegelése mellett rendkívül fontos az adott versenyző, csapat, vagy sportág "egyénisége" valamint a helyi viszonyok és értékek ismerete" - hangsúlyozta. "A sport szimbólum, amely az élet minden területével, így az üzleti élettel is szorosan összefügg."
Dr. Beck György, a Vodafone Zrt. vezérigazgatója mindehhez hozzátette, hogy a szponzoráció segít a vállalat alapüzenetének, alapértékeinek kommunikálásában. Ráadásul a megfelelő támogatási stratégia a vállalat dolgozói számára is üzenettel szolgál - vagyis ha a szponzorált csapat sikert ér el, az mindannyiuk számára büszkeséget jelent.
Akadnak gondok a teljesítéssel
Feldmájer Sándor, a Szerencsejáték Zrt. szponzorációs igazgatója ugyanakkor aggodalmának is hangot adott. Szerinte a szponzorációért kapott megjelenésekkel nem mindig elégedettek, gyakran a szerződés nem elég részletes szabályozása miatt. "Akadnak gondok a teljesítéssel: több esetben a szponzorált nem azt szeretné elérni, ami le van írva a szerződésben, sajátosan értelmezi azt, ami vitára is okot ad. Tudni kell, mi áll a szerződésben, mit vállalnak a felek. A jól kiválasztott és előkészített szponzoráció ugyanis üzlet és társadalmi felelősségvállalás is egyszerre" - hangsúlyozta.
Straub Elek, a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke szerint a szövetségeknek - a szponzorációs tevékenységet is beleértve - vállalatként kell működniük. "Mi a támogatóknak eseményt tudunk ajánlani, amellyel aztán ők meg tudják szólítani az embereket." A siker pedig relatív fogalom: az mindig az adott "terméktől", szakágtól, eseménytől, sportolótól függ.
Studniczky László, a Magyar Jégkorong Szövetség elnöke mindehhez annyit tett hozzá, hogy a szakágban elért siker ellenére nagyon nehéz szponzort találni. "Nagyon nehéz a sikert forintosítani." Dr. Berényi János, Magyar Kosárlabda Szövetség elnöke nagyon borúlátó. Szerinte a gazdasági válság "betett és betesz" a magyar sportnak, ráadásul a vállalati szféra kizárólag a sikeres sportágakat támogatja, így nagyon nehéz más, kevésbé eredményes szövetségeknek talpon maradni.
Azzal azonban az Szponzorációs Symposiumon résztvevő összes előadó egyetértett, hogy szükség van a szponzorációban érintettek folyamatos kommunikációjára, és az üzleti kapcsolatok fenntartásán túl a partneri viszony ápolása is rendkívül fontos.
- 2023.02.16Lean black belt képzés A képzés során a résztvevő megismerhetik azokat a haladó és új lean módszereket, illetve az Ipar 4.0-hoz kapcsolódó fejlesztéseket, amelyek ráépülnek és kiegészítik a korábbi lean ismereteiket, ezzel szélesebb körben tudják a szervezetüknél folyó lean bevezetést támogatni.
Részletek
Jegyek
- 2023.02.16CX-Ray elégedettségfelmérés online workshop A munkahelyi hatékonyság az elégedett kollégákkal kezdődik! Skálázható, szűrhető eredmények - tudd meg, munkatársaid szerint, mik a valóban égető problémák!
Részletek
Jegyek
- 2023.02.23CX-Ray teljesítményértékelés online workshop Miért fontos a TÉR? Az egyértelmű egyéni és csapat célok és a folyamatos visszajelzés az elkötelezettséget és motivációt kiemelten meghatározó tényezők.
Részletek
Jegyek
- 2023.03.22recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.
Részletek
Jegyek
A programra 18 és 35 év közötti fiatalok jelentkezhetnek, a kiválasztott ötletek gazdái egyenként hárommillió forintos kezdőtőkét nyernek el. Teljes cikk
A cél, hogy a hat hónap letelte után stabil működést biztosító tulajdonosa lehessen a vállalatnak. Teljes cikk
A lépés 650 dolgozót érinthet, akik rendszeres tájékoztatást kapnak az átszervezés menetéről. Teljes cikk
- Lemondott a Vodafone vezérigazgatója 2 hónapja
- A home office és a vezetővel való kapcsolat mindent visz! 2 hónapja
- Lennél te is vezető? A vezetői szerepek árnyoldalai 3 hónapja
- Csapatépítő játékok 3 hónapja
- VEZETŐI AKADÉMIA - Vezetői kihívások változó, bizonytalan környezetben 3 hónapja
- Pénzügyi vezető 4 hónapja
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető - Tóth Zsuzsanna, Vodafone Magyarország Zrt. 8 hónapja
- Vezetői kompetenciák vizsgálata 8 hónapja
- Hibrid munkavégzés, meetingmentes órák, 16 hetes fizetett szabadság mindkét szülőnek - egy családbarát munkahely jellemzői 10 hónapja
- Gépjárművezető 10 hónapja
- A munkavállalók megtartásához szükséges vezetői kompetenciák 10 hónapja