Megjelent: 13 éve

Tízezerrel kevesebb jelentkező a felsőoktatásban

A kormány szerint a demográfiai csökkenéssel magyarázható, hogy a tavalyihoz képest csaknem 10 ezerrel kevesebb, 95 147 fő jelentkezett a 2013 szeptemberében induló alap- és mesterképzésekre, valamint felsőoktatási szakképzésekre, írja az edupress hírlevele.

Ennek ellenére gazdaságtudományi képzési területeken jelentősen nőtt, míg az orvos- és egészségtudomány képzési területen 2012-höz képest csökkent a jelentkezők száma. A legtöbb jelentkezőt idén is az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE), a Szegedi Tudományegyetem (SZTE), a Debreceni Egyetem (DE) és a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) vonzotta. Az új, kapacitás alapú felvételi eljárásnak köszönhetően ugyanakkor a korábbi évekhez képest jóval több állami ösztöndíjas hallgató felvételét ígérte a felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár.

Az új felvételi eljárásnak köszönhetően a magyar felsőoktatásban több állami ösztöndíjas hallgató kezdheti meg tanulmányait idén szeptemberben – mondta Maruzsa Zoltán felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár. Az összesített adatok alapján idén 95 147 fő jelentkezett a 2013 szeptemberében induló alap- és mesterképzésekre, osztatlan mesterképzésekre, valamint felsőoktatási szakképzésekre. A korábbi tendenciához igazodva a felvételizők jelentős hányada, több mint 80 százaléka nyújtotta be online, e-felvételi keretében a jelentkezését. Alapképzésre 64 413-an (a jelentkezők 68 százaléka), osztatlan képzésre 8 457-en (9 százalék), felsőoktatási szakképzésre 3 456-an (4 százalék), mesterképzésre pedig 18 821-en (19 százalék) jelentkeztek első helyen.

A diákok körében idén nagy népszerűségnek örvendett a gazdaságtudományok képzési terület, ahová első helyen, nappali és levelező munkarendben állami ösztöndíjas alapképzésre 12 177-en, vagyis az összes jelentkező 13 százaléka adta be jelentkezését, ami 277 százalékos növekedést mutat tavalyhoz képest. Az emelt szintű érettségi követelménye idén jelent meg először a bölcsészettudományi és társadalomtudományi képzési területeken – többek közt ezzel is magyarázható az államis, első helyes jelentkezések jelentős, 30-50 százalékos visszaesése. Ezzel szemben, a humán területeket illetően a pedagógusképzési területen nem számottevően ugyan, de nőtt a jelentkezők száma (6 136) és aránya is. Ez minden valószínűség szerint azzal magyarázható, hogy a humán területen egyedüliként ide nem kellett emelt szintű érettségi a jelentkezéshez.

Továbbá 1 214 főre nőtt az új osztatlan tanárképzésre beadott jelentkezések száma, beleértve a közismereti, a szakmai és a művészeti képzést. Maruzsa Zoltán szerint ez a növekedés a Klebelsberg-ösztöndíjnak köszönhető, mellyel akár havi 75 ezer forintos összeggel támogatják a tanárjelölteket. A felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár szerint többek közt ezzel sikerült orvosolni a szakoktatás problémáit. Ugyanakkor az osztott, mester szintű tanárképzésre állami ösztöndíjas és önköltséges képzésre összesen első helyen 4 008 fő jelentkezett – ez 81 százaléka a 2012-es jelentkezési számnak. Arra a 16 szakra, melyek állami ösztöndíjas képzéseire nem 240 ponttal, hanem a miniszter által meghatározott, jóval magasabb pontszámmal lehet bekerülni, első helyen 10 221 fő jelentkezett.

Dr. Princzinger Péter, az Oktatási Hivatal elnöke kifejtette: a jelentkezők az idén átlagosan 3,6 helyet jelöltek meg továbbtanulási céllal – így igazolódni látszik annak a döntésnek a helyessége, mely szerint legfeljebb öt helyre lehessen beadni a jelentkezéseket, az átlagérték ugyanis évek óta három és négy között mozog. Az összes jelentkezés ezáltal egy kevéssel több mint 340 ezer - tette hozzá. Hangsúlyozta: abszolút értékben nőtt a jelentkezők száma az alapképzésben a pedagógusképzésben, illetve a közigazgatási, a rendészeti, a katonai, illetve a gazdaságtudományi területeken. A pedagógusképzésben az osztatlan képzés újbóli bevezetése "nyomta meg" a számokat, de ugyanilyen hatása lett a gazdaságtudományi területeken az állami ösztöndíjas helyek meghirdetésének, a többi szakon pedig a Nemzeti Közszolgálati Egyetem hatása látható. Kifejtette, hogy a szakképzésekre való jelentkezés mértéke elmarad a tavalyitól, ami azzal magyarázható, hogy átrendeződtek a kétéves szakképzések. Az Oktatási Hivatal elnöke azzal kapcsolatban még nem tudott információkkal szolgálni, pontosan mely intézmények szakjai voltak idén a legnépszerűbbek, az ugyanakkor bizonyos, hogy ebben az évben is a négy nagy egyetemi központ, az ELTE, az SZTE, a DE, valamint az NKE vonzotta a legtöbb diákot. Felhívta a figyelmet, a diákok május közepéig kapnak írásbeli visszajelzést a jelentkezésüket illetően, június 5-ig pótolhatják e-mailben vagy levélben a hiányzó dokumentumokat, június 10-ig pedig lehetőségük van a jelentkezési helyek egyszeri módosítására.

A ponthatárokat július 24-én hirdetik ki.
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Együttműködési megállapodást kötött az SZTE és a BYD

Oktatási és kutatás-fejlesztési együttműködésről szóló megállapodást kötött a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) és a BYD Auto Hungary Kft. szerdán. Teljes cikk

Mi kellene ahhoz, hogy az oktatási rendszer végre alkalmazkodjon a Z és Alfa generációhoz?

A Z és Alfa generáció villámgyors, vizuális és azonnali visszajelzésre épülő tanulási stílusát a mai oktatás alig követi. A szakemberek szerint... Teljes cikk

Robbanás előtt a magyar oktatás: az AI miatt eltűnhetnek a tantárgyak és a tantermek

A mesterséges intelligencia alapjaiban írhatja át a magyar oktatás működését, miközben a kormány új AI-stratégiája épp a lényegre nem reagál:... Teljes cikk