3+1 tipp a munkahelyek újraindításához
A járvány sok helyen alaposan megváltoztatta a munkakörnyezetet, a vírusveszély miatt pedig az eddig megszokott és bevált szervezési módszerek, munkavédelmi eljárások átgondolásra, felülvizsgálatra szorulnak. Íme, a legfontosabb támpontok a munkahelyek újraindításához!
Dr. Óváry-Papp Nóra, a Baker & McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda munkajogásza hívja fel a figyelmet a legfontosabb tudnivalókra.
1. Akadályozzuk a járvány terjedését!
Az elsődleges feladat e téren a kockázatértékelések aktualizálása és olyan ellenőrző intézkedések bevezetése, amelyekkel kizárható vagy minimalizálható a járvány megjelenése vagy elterjedése a munkahelyen.
Az Európai Munkahelyi Biztonsági és Egészségvédelmi Információs Ügynökség (European Agency for Safety and Health at Work) által a napokban kiadott uniós iránymutatás számos hasznos javaslatot tartalmaz az újranyitáshoz kapcsolódóan. Ezek egy részét a cégek már bevezették a veszélyhelyzet kezdetekor - például az otthoni munkavégzést, a maszkok és fertőtlenítőszerek használatát, illetve a figyelmeztető-tájékoztató feliratok elhelyezését.
A legnagyobb kihívás a munkavállalók utaztatása, illetve a közösségi terek - öltözők, étkezők, pihenők - megfelelő kialakítása, használatuk korlátozása.
Amennyire lehet, mellőzni kell a közösségi közlekedést - ebben a cég több parkolóhely vagy kerékpártároló biztosításával segíthet. Indokolt lehet a közösségi terek használatára vonatkozó szabályok módosítása annak érdekében, hogy csökkenteni lehessen munkavállalók érintkezését.
Törekedni kell a munkavállalók fizikai elkülönítésére, és ahol ez nem megoldható, ott a cél az, hogy a személyes kontaktus az emberek között 15 percnél ne tartson tovább.
Át kell gondolni a beléptetés szabályait is, fokozott figyelmet fordítva a munkajogi és adatvédelmi követelményekre, illetve az ezekhez megalkotandó vagy módosítandó szabályzatokra.
Sok cég gondolkodik például a testhőmérséklet ellenőrzésén a munkahelyre való belépéskor, de a magyar adatvédelmi hatóság alapvetően ellenzi ennek bevezetését. Így alapos vizsgálatot és előkészületet igényel, hogy egy ilyen ellenőrzés mikor és hogyan lehet szabályszerű.
2. A visszatérés legyen fokozatos
Munkavédelmi, egészségügyi szakemberek és a munkavállalók képviselőinek bevonásával érdemes biztonságos, de működőképes visszatérési ütemtervet kidolgozni.
Minél kevesebb munkavállaló van a munkahelyen, annál kisebb a fertőzés veszélye. Ezért lehetőség szerint törekedni kell a fokozatos visszatérésre: akik továbbra is tudnak otthon dolgozni, maradjanak otthon.
A munkahelyre való visszatérés fokozott egészségügyi kockázatot jelenthet, így érdemes az egyéni körülményeket is figyelembe venni. A munkáltatónak mindenkor a méltányos mérlegelés elve szerint kell eljárnia, a magasabb kockázati csoportba tartozó munkavállalókra különös figyelmet fordítva. A lehetőségekhez mérten tekintettel kell lenni a munkavállalók személyi és családi körülményeire, speciális nehézségeire.
A munkáltató főszabály szerint nem kérhet a munkavállalóktól egészségi állapotukra vonatkozó adatot, így nem is feltétlenül kell tudnia, hogy melyik munkavállalója sorolandó a magasabb kockázati csoportba. Ha viszont ilyen körülményről tudomást szerez, akkor erre tekintettel kell lennie.
3. Át kell szervezni a munkavégzést
Az újrakezdés számos munkaszervezési kérdést is felvet. Ha kevesebb a feladat, mint a veszélyhelyzet előtt, akkor kevesebb munkavállalóra van szükség. Annak érdekében, hogy minél kevesebb elbocsátásra legyen szükség, felmerülnek a költségcsökkentő vagy munkahelymegtartó megoldások (pihenőidő, szabadságkiadás, állami támogatások igénybevétele).
Ebben a helyzetben is fontos szerepet kap az egyenlőtlen munkaidőbeosztást lehetővé tevő szabályok rugalmas alkalmazása, különösen a speciális új szabályok szerint már akár 2 évre növelhető munkaidőkeret.
A munkahelyek megtartására igénybe vett állami támogatás esetén a munkáltatónak meg kell vizsgálnia, saját szabályai megfelelnek-e az adott támogatásra vonatkozó feltételeknek. A visszatéréskor alkalmazott munkaidőbeosztási szabályok összhangban kell legyenek a támogatási feltételekkel - például a csökkentett munkaidővel -, a változásokat pedig minden esetben be kell jelenteni a támogató hivatalnak.
Célszerű felkészülni magasabb arányú hiányzásokra, az esetleges megbetegedések vagy a hozzátartozók ápolása miatt. Az otthoni munkavégzésben dolgozók esetében pedig a munkaidőnyilvántartás és a munkavégzés ellenőrzése állítja kihívások elé a munkáltatókat.
Visszatéréskor szükséges lehet a korábban módosított munkaszerződések újbóli változtatása és az új helyzethez igazítása, többek között a munkaidőbeosztás, a munkafeladatok és bérezés tekintetében.
3+1 Tájékozódjunk és tájékoztassunk!
Ahogy a vírushelyzet, a jogszabályi környezet is napról napra változik, ezért a naprakész információk most még nagyobb jelentőséggel bírnak. A munkáltatóknak kötelessége a folyamatos tájékozódás és a munkavállalók informálása az őket érintő változásokról.
A munkavállalónak szintén haladéktalanul jeleznie kell a munkáltatónak minden olyan körülményt, ami a munkavégzését befolyásolhatja. Érdemes megvizsgálni, hogy a tájékoztatási módok, a gyakoriság megfelelő, jól működik-e a megváltozott helyzetben is, nincs-e szükség például az online lehetőségek szélesebb körben való alkalmazására, pontosabb szabályozására.
- 2025.01.20Lean Quality képzés Minőségügyi munkatársak Lean szemléletű továbbképzése, a Lean filozófia és rendszer alapjainak megismerése és a 0 hiba koncepció és rendszer eszközeinek és módszereinek készség szintű elsajátítása. Részletek Jegyek
- 2025.02.28Vezetői Best Practice Fórum - Digitális transzformáció és az AGILE A Fórum célja: A Fórum célja a jó vezetői gyakorlatok és tapasztalatok megosztása, illetve a hazai vezetési kultúra fejlesztése. Részletek Jegyek
- 2025.03.11Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Szervező: BME Részletek Jegyek
- 2025.03.18Óbudai Egyetem Állásbörze A személyes találkozás az potenciális jelentkezőkkel az állásbörzén az egyik leghatékonyabban módszer, hiszen amíg egy önéletrajz csupán „vázlatos” formában nyújt a jelentkezőről képet, addig a személyes találkozás és beszélgetés által sokkal jobban bizonyíthatnak is a szakmai felkészültséggel kapcsolatban. Részletek Jegyek
A kutatásban több mint 6700 munkavállalót és 248 HR-vezetőt kérdeztek meg. Teljes cikk
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkára elmondta, hogy 2010-hez képest felére szorították vissza a... Teljes cikk
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) újabb szolgáltatással bővíti a munkabiztonsági szaktevékenységet végző munkavédelmi szakemberek önkéntes,... Teljes cikk
- Munkavédelmi termékek: A biztonság mellett a stílus is egyre fontosabb! 3 hónapja
- Újabb szolgáltatással bővül a munkavédelmi adatbázis 3 hónapja
- Zaj és moslékszag - Rossz munkakörülmények miatt fordult a munkavédelmi hivatalhoz a debreceni CATL egyik dolgozója 4 hónapja
- Ilyen hatással van a munkavégzésre a hosszú Covid 4 hónapja
- Drasztikus eredmények a tavaszi munkavédelmi vizsgálatokon 4 hónapja
- Így alakul a munkabalesetek száma Magyarországon 4 hónapja
- Átláthatóbb AI-stratégiát várnak a cégektől az amerikaiak 5 hónapja
- Szeptembertől kiemelten vizsgálják a munkavédelmi szabályok betartását ezeknél a cégeknél 5 hónapja
- Komoly veszélyt jelenthet a cégre nézve, ha átgondolatlanul használja az AI-t 5 hónapja
- Hőség a munkahelyeken: ismét riasztást adtak ki! 5 hónapja
- Testhevederrel a biztonságos munkavégzésért 6 hónapja