kapubanner for mobile
Megjelent: 4 éve

A béren kívüli juttatás a kulcs a jó munkaerőhöz

A pandémia a munka világát nem csupán a munkavégzés helyének függvényében változtatta meg, hanem a munkavállalóknak nyújtott juttatások tekintetében is. Egy munkahely kiválasztásának ill. megtartásának talán legfontosabb szempontja lett az, hogy mit nyújt egy cég. Utazást, otthoni vagy irodai munkavégzést támogató, well-being juttatások: ezek elsődleges szempontok ma egy munkavállalónál.

A COVID hatására nem pusztán a munkavégzés körülményei változtak meg jelentősen a széles körű otthonról történő munkavégzés eredményeként. A pandémia hatással volt a munkabér mellett nyújtott egyéb juttatások szerepére és a dolgozók elvárásaira, igényeire is; ezeknek a változásoknak pedig csak egy része tekinthető átmenetinek.

Míg egyes juttatások iránt az igény az irodába és a megszokott munkarendbe való részleges vagy teljes visszatéréssel egyidejűleg valószínűleg csökkenni fog, addig más juttatásokkal kapcsolatban a vírushelyzet tartós változásokat eredményezhet.

„A megfelelően megválasztott munkabéren felüli juttatások nem csak kiemelik a vállalkozást a többi munkáltató közül, és ezáltal biztosítják a megfelelő munkaerő bevonzását, segíthetnek a munkaerő megtartásában és ösztönzésében. A különféle juttatások azért is jelenthetnek emellett jó opciót a cégek számára, mert ezeken keresztül, esetenként kedvezőbb adóterhek mellett lehet értéket juttatni a dolgozók részére, a jogalkotó ugyanis bizonyos juttatások tekintetében adózási kedvezményeket biztosít” – mondta dr. Baranyi Gábor, a Deloitte adóosztályának partnere.

Utazáshoz kapcsolódó juttatások

A járvány kezdetén több olyan cég is igyekezett minél biztonságosabb bejutást és munkavégzést biztosítani az alkalmazottak számára, ahol nem lehetett megoldani az otthonról történő munkavégzést. Ezek a juttatások hamar népszerűek lettek, és maradtak is az alkalmazottak körében. Ilyen például a céges parkoló biztosítása munkavállalók magánautóinak, ami jellemzően a parkolóhasználat költségtérítés nélküli kiterjesztését jelentette a céges autóval nem rendelkező munkavállalók részére. Az autóval történő munkába járás támogatását is többen alkalmazták, amennyiben a tömegközlekedést a munkáltató és a munkavállaló nem ítélte biztonságosnak. Előremutató konstrukció a közösségi autóhasználat támogatása is (például kupon formájában), amely akár adómentesen is elszámolható lehet.

Otthoni munkavégzés támogatása

Ahol ez megoldható volt, a munkáltatók igyekeztek támogatni az otthoni munkavégzést és elérni, hogy a munkavállalók a lehető legbiztonságosabb körülmények között tudják végezni munkájukat. Ezzel előtérbe kerültek az ehhez kapcsolódó juttatások. A rezsiátalánnyal a pénzt olyan költségre lehet fordítani, ami az otthoni munkavégzéshez kapcsolódik, pl. fűtés. Más munkáltatók pedig engedélyezték az egyébként irodában használatos eszközök – legalábbis átmeneti – „hazavitelét”, ideértve különösen egyes irodai bútorokat és számítástechnikai eszközöket.

Az otthoni munkavégzés a járványhelyzet elmúltától függetlenül várhatóan egyre szélesebb körben fog elterjedni. Ennek megfelelően valószínűsíthető, hogy az otthoni munkavégzés támogatása iránti igény nem fog csökkenni, sőt akár erősödhet is.

Well-being juttatások

A járvány előrehaladtával és az otthonról történő munkavégzés idejének hosszabbra nyúlásával egyre nagyobb figyelem hárul az alkalmazottak mentális és fizikális egészségére, amelyek az úgynevezett “well-being” juttatások körébe tartoznak. Népszerű lett a csoportos egészségbiztosítás, de az újonnan kötött biztosítások esetén kiemelt figyelmet kell fordítani a biztosítási szerződésekben foglalt részletszabályokra, mert ez is befolyásolhatja az adókezelést. A védőoltás eddig is az adómentes juttatások részét képezte, a személyi jövedelemadó törvény 2020-as módosítása alapján pedig már a szűrővizsgálatok költségének átvállalása is adómentes juttatásnak minősül, akár visszamenőlegesen is. Fontos opció lett a munkavállalók részére biztosított csoportos és személyre szabott tanácsadás, vagy a különböző akadályok leküzdését segítő konzultáció biztosítása, pl. munkavállalói assistance program is. A well-being juttatások új elemeinek többsége vélhetően a járványt követően is a juttatási csomagok részét képezi majd.

Céges rendezvények és irodahasználattal kapcsolatos juttatások

Az egyik tipikus juttatási kör, ami a pandémia következtében ideiglenesen háttérbe szorult az elmúlt bő egy évben, azok a személyes jelenlétet igénylő csapatépítők, képzések, karácsonyi vacsorák és egyéb közösségépítés céljával szervezett céges rendezvények. Ezek a juttatások várhatóan a pandémia enyhülésével újra szerves részét képezik majd a cégek életének. Tipikusan az otthoni munkavégzés bevezetésével egyidőben elmaradt és az irodákba való visszatéréssel ismételten aktuálissá váló juttatások körébe tartozhat a munkavállalók részére reggel bekészített gyümölcskosár, a kávégépek korlátlan használata vagy az irodában elérhető masszázs is.

Munkavállalói lojalitás növelését célzó juttatások

A munkaerő megtartása és a munkavállalói lojalitás növelése nem csak a járvány következtében kialakult bizonytalan időszakban került a munkáltatók fókuszába – a munkavállalói fluktuáció csökkentése mindig is kulcskérdés volt a cégek számára. A munkavállalói lojalitás növelésének módszerei közé tartoznak például a különféle ösztönző programok, és a kedvezményes/ingyenes termékek biztosítása is a munkavállalók részére. Ösztönző juttatások esetében a megszerzés feltétele általában, hogy a munkavállaló egy jövőbeni időpontban még a cég alkalmazottja legyen. Az ösztönző juttatások lehetnek rövid távúak, ilyenek az éves bónusz, de lehetnek hosszú távúak is, mint 2-3 éves részvényjuttatási programok. A kedvezményes, vagy ingyenes termékek biztosításának a lényege, hogy a munkavállalók a cég termékeihez kedvezményes áron vagy akár ingyen jutnak hozzá, ez pedig amely a munkavállalói lojalitás növelése mellett közvetett marketing eszközként is szolgálhat a cég számára.

A fentiek alapján látható, hogy egy munkavállalói csomag milyen sokrétű is lehet, az egyes elemek pedig különböző adókezelést igényelhetnek. Ezért a munkavállalói igények mellett javasolt lehet a juttatási csomagok adókezelésének rendszeres felülvizsgálata is.

 

  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
SZÉP-kártya: így változtak a költések tavalyhoz képest

A SZÉP-kártya tulajdonosok közel 12 százalékkal többet költöttek kártyáikról 2025 első negyedévben, mint tavaly - ismertette a Nemzetgazdasági... Teljes cikk

Mire költenek a SZÉP-kártyások? - így vásárolunk húsvétkor

A húsvéti időszakban kiemelt szerepet kapnak a SZÉP-kártyák, melyekkel egyebek mellett vendéglátóhelyeken, hotelekben is lehet fizetni. Tavaly és... Teljes cikk

Jutalom, bónusz, prémium - összefoglaló, amit ezekről a plusz juttatásokról tudni kell

A jutalom, a bónusz és a prémium olyan, az alapbéren felüli juttatások, amit a munkáltatók adhatnak a munkavállalók motiválása, a... Teljes cikk