A csapatért él a vezető
Egy csapat irányításához nem elég csupán a szakmai tudás, hiszen a jó vezető legfontosabb ismérve, hogy tud bánni az embereivel, megérti, ösztönzi, sőt ha szükséges, akár meg is feddi őket. Fontos, hogy célokban gondolkodjon, mindig előre tervezve, s hogy ezt a jövőképet át is tudja adni a többieknek, hogy ne negatív stressznek és kényszernek éljék meg a célokat, hanem egy közös, sikeres jövő zálogaként.
Törődés, motiváció, megtartás - nem a HR feladatai inkább ezek?
Noha alapigazság, hogy minden ember megkaphatja a vezetői státuszt, mégsem mindenkiből válhat jó vezető. Ez a készség is fejleszthető, és a hibák kijavíthatók, de nem mindenki képes rá; ugyanúgy, ahogy nem mindenki tudja átvinni a kétméteres lécet, vagy kiénekelni a legmagasabb hangokat. Ez is egy hivatás, melynek legfontosabb értéktényezője az ember.
Kulcsszerepe van a menedzsernek a "HR-es" feladatkörben. Minden itt kezdődik, ahogy egy jó tésztához is első sorban kiváló minőségű liszt és tojás kell, úgy egy kiemelkedő csapatteljesítmény "alapanyagát" ebben a konyhában maga az ember adja. Ha a humán erőforrás menedzsment témában nem érzi magát otthon a vezető, vehet igénybe segítséget: megfelelő tanácsadó bevonásával egy kompetens, mind emberileg, mind szakmailag kiemelkedő csapatot tud összeállítani, akik megalapozhatják a sikert. A vezető alapfeladata - talán banálisnak tűnik - mégis a törődés. Az, hogy nem hagyja embereit magára, foglalkozik velük és segít nekik. A vezetőnek sikerre kell vinnie beosztottait. A beosztott sikere a vezető sikere is egyben. Persze a bukással sincsen ez másként.
Törődés, motiváció
Egy igazán jó vezetőnek tudnia kell motiválni. Persze ehhez ismernie kell azokat a motivációs tényezőket, melyek beosztottait mozgatják. Nem feltétlenül igaz, hogy egy jó sales-est csak pénzzel lehet motiválni. Néha egy jó szó többet ér, és ettől fognak az eredmények égi magaslatokba törni. Ha jobban belegondolunk, alapvetően a munkatársi motiváció és a csoport eredményessége egyenesen arányosak egymással.
Egy vezetőnek mindig törődnie kell azokkal, akiket irányít. Mert igaz az állítás, hogy vezető nélkül nincs csapat, de ez fordítva is így van, a vezető sem létezik a csapata nélkül. Ezt fontos belátni, és e szerint kell foglalkozni az emberekkel. Lényeges tulajdonság az emberismeret, az empátiakészség. Tudni kell bánni az emberekkel, megközelíthetővé kell válni, ugyanakkor megtartani a tiszteletet és hitelességet. Ez csak akkor lehetséges, ha az embereink bíznak bennünk, mint emberben és mint vezetőben, döntéshozóban egyaránt. Egy vezető attól válik egy csapat irányítójává, hogy meri vállalni a nagyobb felelősséget és elkötelezett, példát mutat, úgy munkájában, mint jellemében. Hibáznia természetesen szabad, de ezt be is tudja ismerni. Az emberi tulajdonságok azok, melyektől közel kerül alkalmazottjaihoz.
A vezető mindig hatással van másokra. Befolyásolja hangulatukat, teljesítményüket. Nem mindegy, hogy ezt hogyan teszi. Nem előírásokkal és utasításokkal irányít, hanem világos, - ha nehezen is, de elérhető - célokkal, tervekkel. Az emberek akkor tudnak jól és hatékonyan dolgozni, ha látják maguk előtt az elérendő célokat, tisztában vannak a feléjük támasztott elvárásokkal. Ezeknek mindig kihívást jelentő, de elérhető céloknak kell lenniük, hogy ne veszítsék el motiváltságukat. Jellemző, hogy egy vezető túl magas elvárásokat támaszt a csapattal szemben. Ez bennük állandó feszültséghez és szorongáshoz vezet, és negatívan befolyásolja a munkát. Fontos, hogy célokban gondolkodjunk, előre tervezzünk. Ennél is fontosabb, hogy ezt a jövőképet át tudjuk adni a többieknek, hogy ne negatív stressznek és kényszernek éljék meg a célokat, hanem egy közös, sikeres jövő zálogaként. Ezért nem csak tervszámokban kell gondolkodnunk, hanem az emberek sikereiben, mert minden vezetőt csapata eredményessége jellemez.
Sztancsek Mónika, Modori Adrienn
A cikk sok más érdekességgel együtt, a TESK Magazin 21. számában olvasható.
www.tesk.hu
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A magasan képzett egészségügyi szakdolgozók a jövőben önállóan, saját jogon is elláthatnak olyan tevékenységeket, amelyeket eddig kizárólag... Teljes cikk
Egy 2025-ös felmérés szerint a technológiai újdonságok miatt a meglévő készségek 40 százaléka avulhat el vagy alakulhat át 2030-ig. Egy másik,... Teljes cikk
Az elmúlt két évben többszörösére nőtt a szövetkezeti foglalkoztatásban dolgozó kismamák száma, ami növekvő tendenciára enged következtetni... Teljes cikk
- Mi is az a Paradoxon-elmélet, amitől igazán nyerő lehet egy csapat? 5 napja
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Németh Kinga, Audi Hungaria Zrt. 5 napja
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Szalavics Mariann, Nemzeti Adó- és Vámhivatal 1 hete
- Új felsővezetők csatlakoztak a Rossmannhoz 2 hete
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Szijjné Kállai Ildikó, SPAR 2 hete
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Dobi Kitti, MBH Bank 2 hete
- Az álláskeresők szerint képzési hiány van, nem pedig készséghiány 3 hete
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben 3 hete
- Felmérés: kevés cég tartja hatékonynak a készségek értékelését 3 hete
- Felmérés: Egyre kevesebb munkahelyen elvárás a diploma 3 hete
- Felkészülés a fogadásukra: mit tehet egy cég, hogy sikeresen fogadja a Fülöp-szigeteki munkavállalókat? 4 hete