Megjelent: 4 éve

A Facebookon keresnek munkát a diákok

A nyári szünidő kezdetével diákok ezrei kutatnak pénzkereseti lehetőségek után. Számos diákmunka kifejezetten csak nyáron elérhető, de aki hosszabb távra tervez, az is válogathat. A Mind-Diák Szövetkezet közel 600 tanuló válasza alapján dolgozta fel, hogy a diákok munkavállalásának szempontjait.

A pénz az első

A diákok munkakeresési szempontjai részben eltérnek a főállású munkavállalókétól. Legfőbb kritériumok közé tartozik a jó fizetés, a rugalmas munkaidő és az elméleti tudás gyakorlati alkalmazása. Tíz hallgatóból nyolc a pénzkereseti lehetőség fontosságát emelte ki a diákmunka kapcsán. Egy diákmunkás azonos bruttó bér mellett jobban kereshet, mint „rendes” munkaviszonyban, mert bérét csak 15 százalékos szja-levonás terheli. A tanulók foglakoztatásával a munkaadók is nyernek, hiszen a kedvező adózási környezet miatt a munkáltatói ráfordítás akár 30-40 százalékkal is kevesebb lehet.

Tapasztalatszerzés

A válaszokból az derült ki, hogy a hallgatók több mint fele a magas bér mellett a megszerezhető szakmai tapasztalatot is kiemelkedően fontosnak tartja. A kutatás eredménye rámutat, hogy a diákok fele tudatos karrierépítő, hiszen felismerik, hogy a diákmunka során szerzett munkatapasztalat referenciaként szolgál pályakezdésükkor. A tanulás melletti munka másik előnye, hogy hozzávetőleg a fiatalok 15%-a annál a cégnél folytathatja a munkát, ahol korábban diákként már bizonyította rátermettségét.

Ezt támasztja alá, hogy a felmérésben résztvevő hallgatók körében a szakirányú tanulmányokat igénylő gyakornoki állások és az adminisztratív munkák a legnépszerűbbek, de szívesen vállalnak host/hostess jellegű időszakos feladatokat is. A Mind-Diák álláskínálatában elsősorban vidéken nagyobb számban betanított feladatok vannak, míg Budapesten az irodai kisegítő és gyakornoki munkakörök vezetnek. Az előnyökkel már passzív félévesek is élhetnek.

Köztudott, hogy a felsőoktatási intézmények előírják a diploma megszerzéséhez a hivatalosan leigazolt szakmai gyakorlatot. 2016. tavaszától a Mind-Diák Szövetkezet és megbízója együttesen biztosíthatja a törvényben előírt szakmai gyakorlat feltételeit. Így a Szövetkezet együttműködési megállapodást köthet az egyetemmel, a megbízó biztosíthatja a helyszínt, eszközöket, oktatást, az iskolaszövetkezet pedig igazolhatja a gyakorlatot, mint munkáltató.

Közösség szerepe

Érdekes módon a fiatalok egy-egy munkahelyen nem csak pénzt, de támogató közösséget is keresnek. Baráti és szakmai kapcsolatrendszer kialakítása is fontos számukra. Ha a fiatalok a munkahelyi közösségi életről, morálról a cég honlapján nem találnak információt, akkor más úton jutnak hozzá. Ez a közösségi média világában nem is olyan nagy mutatvány.

Álláskeresésük során figyelembe veszik barátaik, vagy tágabb ismeretségük tapasztalatait, melyre nagyon jó terep a Facebook. A válaszadók több mint 70 százaléka a Facebookot álláskeresésre és társaik diákmunkával kapcsolatos tapasztalatainak megismerésére is használja. Az álláslehetőségeket még a diákszövetkezetek weboldalain az egyetemi állásbörzék, karriernapok kínálatában is keresik.

Szemléletváltás

Folyamatosan nő a diákmunkát is alkalmazó foglalkoztatók köre, melyet az egyre nagyobb munkaerő-hiány is indokol. A gyakornoki programokat működtető vállalatok kifejezetten azzal a céllal keresnek hallgatókat, hogy kinevelhessék jövőbeni munkatársaikat. A Mind-Diák Szövetkezetet ezekben az utánpótlás programokban, egyrészt mentesíti megbízóit a toborzási, bejelentési és bérszámfejtési feladatok alól, ugyanakkor a szakmai irányítás továbbra is a cég kezében marad, míg a szervezési és adminisztratív feladatokat a szövetkezet látja el helyette.

„A hallgatók felismerték munkaerő-piaci értéküket, és ezt már a vállalatoknak is figyelembe kell venniük  – hívja fel a figyelmet Bor Katalin, a Mind-Diák Szövetkezet vezetője. – Már alig lehet minimálbérért diákot találni a nyári diákmunka szezonon kívül. Mostantól azt sem várhatják el a munkaadók, hogy a hallgatók hetekig várjanak a kiválasztási döntésre. Ha pár napon belül nem kapnak választ, akkor ott állnak munkába, ahol gyorsabb a kiválasztási folyamat."

Ősztől a diákmunka alkalmazásának szabályai is változnak. Ha szeretne értesülni a gyakorlati megoldásokról, iratkozzon fel a Diákmunka Trendekre.
  • 2020.11.17Toborzás a LinkedIn-en és a Facebook-on - ONLINE A Toborzás a LinkedIn-en és a Facebookon 1 napos workshopon délelőtt kérdést kaphat LinkenInnel kapcsolatos kérdéseire, szó lesz továbbá a vállalati oldal fontos elemeiről, karrieroldalról és oldal-analitikákról. Délután példákkal színesítve ismerkedhet meg a kampánykezeléssel, kapcsolati háló felépítésének kérdéseivel és egyéb, Facebookkal kapcsolatos funkcióval. Részletek Jegyek
  • 2020.11.23Művezető képzés A művezetők szakmai továbbképzése a vezetői feladataik eredményes és hatékony ellátására. A résztvevők vezetői, problémamegoldási és termelékenységfejlesztési készségeinek fejlesztése konkrét feladatokon, szituációs játékokon, esettanulmányokon keresztül. Részletek Jegyek
  • 2020.12.05 Teljesítménymenedzsment és motiváció A résztvevők megtanulják, beosztottjaik teljesítményére ható területek helyes menedzselését. Képessé válnak akár munkavégzés közben hatásos, rövid coaching beszélgetések levezetésére. Megismerik a teljesítmény menedzsment eszközrendszerét. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Egyszerű, mint az egyszeregy: SimpleJob, ami új fejezetet nyit a toborzásban

A koronavírus-járvány második hulláma még jobban a digitális térbe terelte a teljes kiválasztási folyamatot. A toborzók postaládájába özönlő... Teljes cikk

Milyen támogatást adhat egy szoftver a bérszámfejtés részére?

Régen túlléptünk már azon a technikai korszakon, hogy a HR-hez vagy a bérszámfejtéshez kapcsolódó feladatokat részben vagy egészben papíralapon... Teljes cikk

Az outsourcing hatékonysága - hogyan segítheti cégünknek a bérszámfejtés kiszervezése a pandémiás időszakban?

A Covid 19 új irányba terelte a cégek gondolkodását a munkaerő szervezését illetően. Sok esetben szükséges lépésként reorganizálásra kerültek... Teljes cikk