kapubanner for mobile
Megjelent: 8 éve

A következő nemzedék már az ajtóban áll

Komoly fejtörést okoz a HR szakmának a munkaerőpiacra belépők legifjabb nemzedéke, a Z generáció: más néven D (digitális, dotcom) vagy R (responsability) generáció, azaz az 1996-2007 között születettek. Ők lesznek a legkisebb létszámú, potenciálisan a legképzettebb és legmagasabb várható élettartammal rendelkező munkavállalói réteg. A munkaerőpiac új belépőiként most ismerkedünk velük, hiszen jelentős részük még iskolapadban ül. Mire számíthatunk a Z generációtól a munka világában?

images

images

Az eddigi tanulmányok szerint a digitális bennszülöttekként is nevezett nemzedék számára a fizikai és a virtuális valóság már nem válik szét élesen. Ez alapvetően meghatározza teljes életfelfogásukat, kommunikációjukat, működési módjukat és igényeiket. Ha csak arra gondolunk, hogy napi átlagos közösségi médiahasználatuk 6,2 óra, világos, hogy ébrenléti idejük jelentős részét az online térben töltik. A telefon identitásuk szerves része, a napi működés szervezésének alapeszköze. Átlagosan 10 alkalmazást használnak rendszeresen, de 10%-nál ez meghaladja a 40-et is. Rendszeres tartalommegosztók, ez médiafogyasztási szokásaikban is megmutatkozik.


Öntudatos, én-tudatos, környezettudatos



Ez a generáció jellemzően nem rendelkezik rendszerezett tudással, sokkal inkább a tudáshoz való hozzáférés mesterei. Nem tulajdont szeretnének, hanem elérhető előnyöket az éppen aktuális igényeik kielégítéséhez: a megosztásos gazdaság (sharing economy) és a közösségi fogyasztás (collaborative consumption) aktív alakítói.

Számukra az álláskeresés vásárlási folyamat, amelyben szeretik kipróbálni a „terméket”. Mielőtt jelentkeznek egy céghez, alaposan körüljárják annak munkaerő-piaci értékét. Munkavállalókként csak akkor maradnak, ha a céges identitás egybevág saját értékrendjükkel, hiszen számukra a munka nem önmagában képvisel értéket, közelítenie kell hobbitevékenységeikhez.

Fontos szempontjuk a munkáltató kiválasztásában az adott vállalat társadalmi felelősségvállalása, a CSR tevékenység. Immár nem csak én-tudatosan, hanem környezettudatosan is választanak.
A formális munkahelyi szerepek csekély értékkel bírnak a legifjabbak körében. Sokkal inkább az informális viszonyok minősége alapján ítélik meg munkakörnyezetüket.

Munkaidő-felfogásuk is eltér az előző aktív generációkétól: szívesen dolgoznak atipikus foglalkoztatási formákban. Pályaszocializációjuk kezdetén tartanak, így a munkával kapcsolatos felelősségvállalásuk kihívást jelent a munkaadók számára. Nem csoda, hiszen a magánéletben sem teljesen önállóak még, jellemzően a szülőkkel élnek, a leválási folyamat nem zárult le.

Statisztikai valóság viszont, hogy a Z generációnak komoly nehézségeket okoz majd a demográfiai olló szétnyílása, az előrejelzések szerint ugyanis Európában folyamatosan emelkedik a nyugdíjasok száma, ezzel együtt csökken az aktív munkavállalók aránya.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - A következő nemzedék már az ajtóban áll
2. oldal - Kapcsolati nagytőke
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Kultúra utalvány 2025: maximuma, felhasználása és formai kellékek

A vállalati juttatások világában egyre nagyobb teret nyernek azok a megoldások, amelyek egyszerre támogatják a munkavállalók jólétét és segítik a... Teljes cikk

Kilométerdíj és üzemanyag-elszámolás 2025-ben: Szabályok, számítási módszerek és javaslatok

A vállalkozások számára kiemelten fontos a vállalati gépjárműhasználat költségeinek pontos és NAV-kompatibilis elszámolása. Összegyűjtöttük... Teljes cikk

Sportbelépő adózása és juttatása 2025-ben: részletes útmutató

A sportbelépő továbbra is az egyik legkedveltebb eleme a cafeteria-rendszernek 2025-ben, hiszen adózási szempontból is kedvező keretek között segíti... Teljes cikk