Megjelent: 19 éve

A magyar cégek az alkalmazottak támogatását tartják a HR legfontosabb feladatának

A Deloitte Central Europe és a Prágai Közgazdaságtudományi Egyetem közös kutatása 6 ország 176 vállalatának és közintézményének HR folyamatait vizsgálta. A résztvevő országok: Ausztria, Csehország, Lengyelország, Magyarország, Szlovákia és Szlovénia. Magyarországon számos iparágat képviselő (fogyasztási cikkek, energia és közművek, gyártótevékenységek, média és távközlés, pénzügyi és/vagy professzionális szolgáltatások) 21 vállalat HR vezetője válaszolt a feltett kérdésekre.

A HR stratégia illeszkedése és szerepe
Magyarországon a válaszadó vállalatok több mint fele (60%) a központilag valamint regionálisan kidolgozott HR stratégiát alkalmazza helyi szinten, de több mint
93%-uk saját HR folyamatot és szolgáltatást is használ. A cégek közel 70%-a a központtól független HR költségvetéssel is rendelkezik.

A kutatás tanúsága szerint Magyarországon a vállalatok 80%-ánál jelennek meg konkrét HR prioritások a stratégia kialakítása során, legyen szó rövid, vagy hosszú távú tervezésről; ez a 6 ország közül a legmagasabb érték. A felmérés szerint Ausztriában és Csehországban integrálják legkevésbé a HR prioritásokat a stratégiai tervezésbe.

A hazai gyakorlatban átlagosan 51 dolgozóra jut 1 HR alkalmazott, ami a 6 országban a legalacsonyabb érték. Ezzel szemben 1 HR menedzser átlagosan 15 beosztottal rendelkezik; ez viszont a 6 országban a legmagasabb szám. Ezen belül is még rosszabb képet mutat az adminisztratív HR alkalmazottak aránya, feltehetően a hazai széleskörű munkaügyi adminisztrációs kötelezettségek miatt.

A magyarországi cégek az alkalmazottak támogatását tartják a HR legfőbb feladatának, fő céljuk az alkalmazottak elkötelezettségének növelése, képességeik javítása, valamint az alkalmazottak napi problémáinak, felmerülő igényeinek megoldása.

A HR teljesítmény mérése
Magyarországon a HR stratégiával rendelkező vállalatok kevesebb, mint fele méri idevonatkozó teljesítményét. A mérés hiányának leggyakoribb indoka az, hogy nem állnak rendelkezésre a főbb teljesítménymutatók (KPI - Key Performance Indicators), illetve, hogy a cégek gyakran bizonytalanok a tekintetben, hogy hogyan mérhető a HR teljesítménye. Mindezek ellenére a kutatásban résztvevő magyar vállalatokból 24% méri a HR vállalati eredményre gyakorolt hatását, például az egy alkalmazottra jutó árbevételt, a bérköltségek hatását a hozzáadott értékre, vagy a befektetett emberi tőke megtérülését. Ezzel egyidejűleg azonban a 6 ország közül Magyarországon méri a legkevesebb vállalat (45%) az alkalmazottak elégedettségét. Csehországban ez 60%, Lengyelországban és Szlovákiában 70%, míg Ausztriában 77%.

A jóléti juttatások szerkezete nagyon hasonló az egyes országokban. Sajnos sehol sem fordítanak elég figyelmet az otthoni munkavégzés lehetőségének biztosítására és a munka-magánélet egyensúlyára.
Magyarországon a vállalatok háromnegyede járul hozzá különféle juttatásokkal (étkezési, utazási, üdülési hozzájárulás, biztosítási juttatások) alkalmazottai jólétéhez.

Jövőbeni kilátások
Magyarországon a vállalatok többsége úgy véli, hogy a HR területek közül a teljesítmény menedzsment (45%), a javadalmazás (36%), és a változásvezetés (36%) szembesül a legkomolyabb kihívással.

A Deloitte Central Europe és a Prágai Közgazdaságtudományi Egyetem közös kutatásának célja, hogy a szervezetek HR vezetői és szakemberei számára elősegítse a jelenlegi és a jövőbeni HR funkciók jobb megértését, biztosítva egyúttal a más piaci szereplőkkel történő összehasonlítást is" - mondta Tóth Vazul, a Deloitte szenior menedzsere.

  • 2024.07.10GDPR A HR-BEN: ADATVÉDELEM A MUNKAHELYEN Programunkon gyakorlati oldalról tekintjük át a munkaviszonnyal összefüggésben leggyakrabban előforduló kérdéseket, tipikus buktatókat és lehetséges hibákat, melyek az elmúlt 6 év során a GDPR szabályozás létrejöttét követően felmerültek.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.09.05Business Beach Conference Az Ingatlan Regatta már 8 éve köti össze az ingatlanpiac legfontosabb szereplőit egy különleges sporteseménnyel. Az idei évtől kezdve, Litkey Farkassal közös szervezésben “új” eseményként csatlakozik hozzánk a Bankár Kupa.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.09.26Best Practice Fórum - Roto A Fórum Célja: A Digitalizációs és Lean szemléletű folyamatfejlesztések sikeres vállalati megoldásainak, jó gyakorlatainak megosztása a fórum résztvevői között. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.10.02Tréning Kerekasztal Konferencia 2024. A 2024-es, őszi Tréning Kerekasztal Konferenciánk célja, hogy a résztvevők sokféle megközelítést kapjanak arról, a technológia hogyan épülhet be a tréningek világába.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hangosabbnak kell lennie a HR-nek: karriersztorik a Mercedesnél és a Molnál

Hogyan mozog egy vezető a Mercedesnél a logisztika és a HR között, és miként jut nőként ügyvezetői szintre? Szetei Hajnalka, a kecskeméti... Teljes cikk

Friss energia - Tippek a munkahely megújításához

Eljött a tavaszi megújulás ideje. De hogyan lehet egy szervezetet megújítani úgy, hogy a munkatársak friss lendületet, energiát, kreativitást... Teljes cikk

Semmit nem lehet már rutinból csinálni - Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO HR menedzsere

A folyamatos változás ma már alap, nem lehet rutinból vagy akár tavalyi tapasztalatok alapján működni, mondta el Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO... Teljes cikk

Kapcsolódó hírek