kapubanner for mobile
Megjelent: 20 éve

A magyar cégek az alkalmazottak támogatását tartják a HR legfontosabb feladatának

A Deloitte Central Europe és a Prágai Közgazdaságtudományi Egyetem közös kutatása 6 ország 176 vállalatának és közintézményének HR folyamatait vizsgálta. A résztvevő országok: Ausztria, Csehország, Lengyelország, Magyarország, Szlovákia és Szlovénia. Magyarországon számos iparágat képviselő (fogyasztási cikkek, energia és közművek, gyártótevékenységek, média és távközlés, pénzügyi és/vagy professzionális szolgáltatások) 21 vállalat HR vezetője válaszolt a feltett kérdésekre.

A HR stratégia illeszkedése és szerepe
Magyarországon a válaszadó vállalatok több mint fele (60%) a központilag valamint regionálisan kidolgozott HR stratégiát alkalmazza helyi szinten, de több mint
93%-uk saját HR folyamatot és szolgáltatást is használ. A cégek közel 70%-a a központtól független HR költségvetéssel is rendelkezik.

A kutatás tanúsága szerint Magyarországon a vállalatok 80%-ánál jelennek meg konkrét HR prioritások a stratégia kialakítása során, legyen szó rövid, vagy hosszú távú tervezésről; ez a 6 ország közül a legmagasabb érték. A felmérés szerint Ausztriában és Csehországban integrálják legkevésbé a HR prioritásokat a stratégiai tervezésbe.

A hazai gyakorlatban átlagosan 51 dolgozóra jut 1 HR alkalmazott, ami a 6 országban a legalacsonyabb érték. Ezzel szemben 1 HR menedzser átlagosan 15 beosztottal rendelkezik; ez viszont a 6 országban a legmagasabb szám. Ezen belül is még rosszabb képet mutat az adminisztratív HR alkalmazottak aránya, feltehetően a hazai széleskörű munkaügyi adminisztrációs kötelezettségek miatt.

A magyarországi cégek az alkalmazottak támogatását tartják a HR legfőbb feladatának, fő céljuk az alkalmazottak elkötelezettségének növelése, képességeik javítása, valamint az alkalmazottak napi problémáinak, felmerülő igényeinek megoldása.

A HR teljesítmény mérése
Magyarországon a HR stratégiával rendelkező vállalatok kevesebb, mint fele méri idevonatkozó teljesítményét. A mérés hiányának leggyakoribb indoka az, hogy nem állnak rendelkezésre a főbb teljesítménymutatók (KPI - Key Performance Indicators), illetve, hogy a cégek gyakran bizonytalanok a tekintetben, hogy hogyan mérhető a HR teljesítménye. Mindezek ellenére a kutatásban résztvevő magyar vállalatokból 24% méri a HR vállalati eredményre gyakorolt hatását, például az egy alkalmazottra jutó árbevételt, a bérköltségek hatását a hozzáadott értékre, vagy a befektetett emberi tőke megtérülését. Ezzel egyidejűleg azonban a 6 ország közül Magyarországon méri a legkevesebb vállalat (45%) az alkalmazottak elégedettségét. Csehországban ez 60%, Lengyelországban és Szlovákiában 70%, míg Ausztriában 77%.

A jóléti juttatások szerkezete nagyon hasonló az egyes országokban. Sajnos sehol sem fordítanak elég figyelmet az otthoni munkavégzés lehetőségének biztosítására és a munka-magánélet egyensúlyára.
Magyarországon a vállalatok háromnegyede járul hozzá különféle juttatásokkal (étkezési, utazási, üdülési hozzájárulás, biztosítási juttatások) alkalmazottai jólétéhez.

Jövőbeni kilátások
Magyarországon a vállalatok többsége úgy véli, hogy a HR területek közül a teljesítmény menedzsment (45%), a javadalmazás (36%), és a változásvezetés (36%) szembesül a legkomolyabb kihívással.

A Deloitte Central Europe és a Prágai Közgazdaságtudományi Egyetem közös kutatásának célja, hogy a szervezetek HR vezetői és szakemberei számára elősegítse a jelenlegi és a jövőbeni HR funkciók jobb megértését, biztosítva egyúttal a más piaci szereplőkkel történő összehasonlítást is" - mondta Tóth Vazul, a Deloitte szenior menedzsere.

  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért utálják mindenhol a HR-t – és miért nélkülözhetetlen mégis?

Két tűz között áll a HR: a dolgozók gyakran nem bíznak benne, a vezetők pedig kételkednek a szavaiban. Pilita Clark, a Financial Times újságírója... Teljes cikk

Távozik az RTL-től Endrei-Kiss Judit HR vezérigazgató-helyettes

Közös megegyezéssel, december elsejei hatállyal távozik az RTL Magyarországtól Endrei-Kiss Judit, a szervezetért felelős vezérigazgató-helyettes... Teljes cikk

Hullámlovasok és rallyversenyzők: HR-t vezetni időnként extrém sport

A HR vezető feladata lassítani a túl sok szervezeti változáson, meghallgatni, a miértről kérdezni, hosszú távon gondolkodni. De hány szerepet is... Teljes cikk

Kapcsolódó hírek