Interjú dr. Eszes Lászlóval a TMI Hungary Kft. ügyvezető artnerével
Napjaink egyik bűvszava a tanuló szervezet. Mit jelent ez valójában? A Tanuló Szervezet koncepciója arra utal, hogy a szervezetnek a környezeti (gyors) változásokra úgy kell reagálnia, hogy értékeit, hiedelmeit, meggyőződéseit felülvizsgálja, átgondolja, és a szükséges változásokat a szervezeti kultúrában alkalmazza. Ez elsősorban a szervezet működésére történő reflexiót jelenti: meg kell nézni, hogy a rendszerek, folyamatok milyen hiedelmeken alapulnak, megfelelnek-e a környezet kihívásainak, és ha nem, akkor a hiedelmek megváltoztatásán keresztül kell átalakítani a rendszereket, folyamatokat . A Tanuló Szervezet magas szintű szervezet önismerettel rendelkezik. Tagjai tudják, hogy pontosan mit és miért csinálnak? Milyen minták, elvek, kimondott és kimondatlan szabályok szerint dolgoznak a mindennapokban. Ez fogja a szervezet tagjainak kezét a tanulási folyamat folyamán. Segít értelmezni a külvilág jelzéseit, megmutatja, hogy ez a szervezeti működésünk mely területei számára jelent kihívást, lehetőséget ad arra, hogy új alapvetések mentén keressünk megoldásokat és végül a belső összefüggéseken keresztül támogatja a bevezetési folyamatot. Miért jó egy tanuló szervezetnél dolgozni? A rendszeres működésre történő reflexió automatikusan magával vonzza, hogy a szervezet tagjai is működésük alapjait (értékek, meggyőződések) megkérdőjelezik, és mindig az adott kihívásnak megfelelő válaszokat adnak. A reflexión alapuló tanulás pedig az autonómiának az elérését segíti elő: megértem, hogy mit, miért (nem) csinálok, hogyan (nem) reagálok adott jelenségekre, és döntés elé állít, hogy így akarom-e folytatni a továbbiakban is? A döntés pedig felelősségteljes hozzáállást kíván meg, amely pedig a szabadságot (autonómiát) jelenti . A tanuló szervezet a kreatív csapatmunka élményét kínálja tagjainak. A szervezet alapjai olyan csapatok, amelynek tagjai "valahogy" különlegesen jól tudtak együtt dolgozni - bíznak egymásban, kiegészítik a csapattársak erőforrásait, kompenzálják egymás gyengeségeit, ahol a közös célok nagyobbak egyéni céljaiknál, s így kivételes eredményeket tudtak elérni. Ez a környezet lehetővé teszi, hogy a tagok felvállalják erőségeiket (és ami fontosabb) gyengeségeiket is. A közös munka során a meglévő képességek kibontakoztatása mellett, támogatást és segítséget kaphatnak gyengeségeik fejlesztéséhez. A tanuló szervezetnél lehet hibázni, de a hibákból tanulni kell. Lehet önállóan cselekedni, de a cselekedetekért vállalni kell a felelősséget. Lehet kérdezni, megismerni a teljes képet, de nem lehet kizárólag a munkakör szűk szempontjait képviselni. Lehet fejlődni, új dolgokat, szerepeket kipróbálni, de nem lehet azt mondani, hogy köszönöm ez nekem elég, többre nem vagyok kíváncsi. Hogyan alkalmazhatjuk a tanulást egy szervezeti változás levezénylésénél? Igazából a valódi változás tanuláson keresztül érhető csak el. A változás, ha nem tanuláson keresztül történik, akkor modellezés, utánzás, próba-szerencse modellen keresztül történik, ami nem igéri a sikert. A tanulás egy változási folyamat vezetésénél elsősorban folyamatra való reflexiókban és az ebből fakadó rugalmasságban érhető tetten. A változás világos (és mindenki által ismert) céljai nem jelentik egyben, hogy az oda vezető út is kőbe van vésve. A változás során a "Mik legyenek a következő lépések?" kérdés mellett, komoly figyelmet kell szentelni a "Hogyan jutottunk el idáig?"-nak is. Időről - időre érdemes górcső alá venni nemcsak a konkrét lépéseket, hanem a lépések mögött meghúzódó előfeltevéseket, a különböző érintettek szerepeit, és a változáshoz látszólag csak lazán (vagy sehogyansem) kapcsolódó kulturális, hatalmi, kapcsolati, stb.. aspektusokat is. Ez teszi lehetővé, hogy a lehető leghamarabb felismerjük a váltás szükségességét. Egy változási folyamatban a tanulás nem korlátozódhat annak vezetőire. Visszautalva a tanuló szervezet jellemzőire, fontos megteremteni, hogy a reflexió és rugalmasság minden szinten, minden rész feladatban értelmezhető legyen. Ön szerint mi a jó vezető legfontosabb vonása? Egy fontos tényezőt emelnék ki a sok közül: Hitelesség : azt teszi , amit mond és azt mondja, amit tesz. Ez jelenti a tiszta kommunikációt, az értékek mentén való működést. Ezáltal példamutató magatartást is tanusít a kollégái számára. Ez sokszor fájdalmas önreflexión keresztül érhető csak el.
Kedves Olvasónk!
Úgy tapasztaljuk, hogy Ön hirdetésblokkoló rendszert használ. Kérjük az oldal zavartalan olvasása érdekében kapcsolja ki ezt a funkciót,
majd kattintson ide!
Köszönjük!
Amennyiben nem kívánja vagy tudja kikapcsolni a hirdetésblokkoló rendszert, akkor is elérheti oldalunkat, de a felhasználói élmény sérülhet.
Kattintson ide, ha így folytatná a böngészést.
Köszönjük együttműködését.