Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 6 éve

A tudás alkalmazhatóságának mérése e-learninggel

A tanulási folyamat hatékonyságát alapvetően a mai napig tesztekkel, vizsgákkal lehet mérni. Ez lehet egy személyes vizsga, lehet egy online teszt egy oktatásmenedzsment eszközben, lehet egy papíron kitöltött kérdéssor, és lehet ezek kombinációja. Nagyon kevés azonban az olyan megmérettetés, ahol az elsajátított ismeretek valódi használhatóságát mérnék, vagy valami módon azt, hogy milyen irányban változik a munka mennyisége vagy minősége egy-egy képzés után. Pedig elektronikus oktatási eszközökkel és egy kis fantáziával olyan ellenőrzési környezetet lehet teremteni, amely nem csak pontosabban méri a tudás elsajátítás szintjét, de a vizsgázók számára is kisebb megrázkódtatást okoz.

Nem kell elfelejteni a teszteket, csak be kell őket építeni egy történetbe. Nem egyszerűen csak felelet választós kérdések (jobb esetben nem csak kérdések), számolási példák, likert skálák, húzd össze típusú kérdések fognak megjelenni a képernyőn, hanem egy történet. Ebben a történetben az egyes állomásokon történő események, az esetleges döntési pontok mutatják meg azt, hogy a tanuló elsajátított-e a tananyagot, vagy sem. Ezen túl pedig azt is megtudhatjuk, hogy képes-e alkalmazni a tudását.

A fantázia a kerettörténet kitalálásához szükséges, hiszen - habár vannak triviális lehetőségek - azért nem egyszerű az Excel feltételes formázás funkciójára jó kerettörténetet kitalálni. Egy lista elemeit is meg lehet kérdezni egy beszélgetésbe ágyazva (egyik szereplő kérdezi a másikat), lépések sorrendjét vizualizálható egy kirakós segítségével, konkrét számokat pedig vissza lehet kérdezni több számból történő választással vagy üres szövegdobozzal is. Utóbbi esetben segíteni lehet a helyes válasz eltalálását (és ezzel együtt megtanulását is), ha a visszajelzés nem korlátozódik a "válaszod rossz!" üzenetre.

Az oktatásmenedzsment eszköz azért szükséges, hogy a kérdéseket, szituációs lapokat, kirakóst csak egyszer kelljen elkészíteni, ne kelljen minden alkalommal újra és újra fénymásolni. Az elektronizálás előnye még, hogy a "vizsgához" a tanulónak nem kell megjelenni valahol, csak leül az egyébként is használt számítógép elé, belép és már bele is élheti magát a kérdések megválaszolásába.

A fentieket összefoglalva a szorongós tesztektől a tudás alkalmazhatóságának mérése nincs is olyan messze, csak fantázia és egy jól működő oktatásmenedzsment rendszer kell hozzá.

ARTudasmenedzsment
HR Blog
Follow hrportal_hu on Twitter

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár