kapubanner for mobile
Megjelent: 13 éve

A vezetők miatt lassú a kilábalás a válságból

A magyar cégvezetők tipikus stresszkezelési módszere egész vállalatokat dönthet romba - derül ki egy régiós felmérésből, melynek során ezer vezető személyiségét és értékrendszerét vizsgálta Magyarországon, Szlovákiában, Csehországban és Romániában az Assessment Systems International.

Fehér Zsolt, az Assessment Systems ügyvezetője szerint válsághelyzetben, vagy túlhajszolt időszakokban a magyar menedzserek, felsővezetők a vállalat és a gazdaság szempontjából könnyen veszélyes vizekre eveznek. Hajlamosak saját magukat előtérbe helyezni, míg másokat elnyomnak, túlzott kockázatot vállalnak, vagy éppen halmozzák a befejezetlenül hagyott ötleteket és figyelmen kívül hagyják mások javaslatait. Mindez hosszabb ideig fennálló stressz-, és válsághelyzetben olyan sorozatos összeütközésekhez vezet, melyek hatására egy átlagos vezető megbukhat a pozíciójában" - vázolja a hazai helyzetet Fehér Zsolt.

De ez sajnos nem a legrosszabb forgatókönyv. A vezetők stresszes állapotával járó helyzet, a támogató légkör hiánya teljes csoportok vagy üzletágak működését lehetetlenítheti el, míg egy ilyen negatív felsővezetői hatás akár az egész vállalatot is romba döntheti."

A stressz ösztönös kezelését tekintve a régiónk vizsgált országai közül leginkább Romániára és kisebb mértékben az egyfajta középutat képviselő Szlovákiára hasonlítunk. "A csehek, ezzel szemben, valamivel jobb esélyekkel vagy gyorsabban indulhatnak el a fellendülés útján, mint a többiek, azáltal, hogy vállalatvezetőik stresszhelyzetben elővigyázatosabbak, tartózkodóbbak, mint a népesség átlaga" - mondja a szakértő. - "Ugyanakkor, a cseh vezető temperamentumosabb és érzékenyebb is, mint a többi vizsgált ország képviselői, ezért a mindennapokban, amikor ügyfélként vagy munkatársként találkozunk velük, oda kell figyelnünk erre a különbségre."


Ambíciózusak, kitartóak a magyar vezetők



A régiós felmérés eredményei azt is megmutatták, hogy a magyar vezetők a népesség átlagához képest a legambiciózusabbak, azaz versengőbbek, határozottabbak és teljesítmény-orientáltabbak, mint saját nemzeti átlagaikhoz képest a csehek, a szlovákok vagy a románok. A legnyugodtabbnak és egyben legkitartóbbnak a magyarok és a románok bizonyultak. Tanulásban a magyarok egy orrhosszal megelőzik a románokat és a szlovákokat, de mindhárom ország vezetői többre értékelik a tudást és aktívabban fejlesztik magukat, mint az átlag.

A cseh vezető itt is kakukktojás: a tanuláshoz fűződő viszonya semmivel sem szorosabb, mint a cseh népesség átlagáé. Hasonló a helyzet a munkahelyi közösségi lét esetében: míg a magyar, a román és a szlovák vezető az átlagnál társaságkedvelőbb, a cseh vezetők stressz nélkül is hajlamosak a befelé fordulásra. Pénzügyi szükségleteket és státuszt tekintve a román vezetők az átlagnál jobban vágynak a hatalomra, miközben nagyon fontosnak tartják a hagyományokat. A magyarok legjellemzőbb tulajdonsága a profitorientáltság, mely önzetlenséggel párosul; a csehek és a szlovákok számára pedig a legfontosabb a biztonság.

Amiben a magyarok egyediek a régióban, az az átlagon felüli kíváncsiság és az emberek felé fordulás. A magyar vezető nem ragad le a kisebb problémáknál, hanem a jövőre, a célok elérésére koncentrál, közben pedig képes a többiek erősségeire építeni. "Szintén ki kell emelni a magyar vezető profitorientáltságát: saját javadalmazása rendkívül fontos számára, de a vállalat pénzügyi érdekeit is képes nagyon erősen képviselni" - összegzi a hazai eredményeket Fehér Zsolt. -"Ebből következően, munkáját akkor fogja jól végezni - és ez válsághelyzetben hatványozottan igaz -, ha rendelkezésére áll a stresszt csökkentő támogató háttér, illetve ha anyagi eszközökkel folyamatosan motiválják. Ezek kombinációjából pedig az is kiderül, mit hoz egy jó magyar vezető egy vállalathoz: növekvő termelékenységet, amit akár Magyarország régiós versenyelőnyének is tekinthetünk."
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Már kiváltott munkaköröket az AI - nem lehet kérdés, ad-e átképzést a cég

Az IT munkapiacról, az átképzések lehetőségéről, a mesterséges intelligenciával összefüggésben a pályakezdők helyzetéről, bérekről és a... Teljes cikk

Generációs különbségek

Másként állnak a munkavégzéshez, a munka világához, a vezetéshez, az állásváltáshoz vagy éppen a munka-magánélet egyensúlyához a különböző... Teljes cikk

Hőség az irodában? Így olvad el a csapat teljesítménye és a profit

Vezetőként vagy HR-szakemberként bizonyára tapasztalta már a jelenséget: a nyári kánikula beköszöntével a délutáni meetingek belassulnak, a... Teljes cikk