Az elsőajtós felszállás népszerűtlen feladatokat ró a trolibuszvezetőkre - a szakszervezet tiltakozik
Törvényi hátteret az új feladatokhoz, a munkájukat nehezítő anomáliák megszüntetését, valamint megfelelő képzést követelnek a fővárosi trolisok az ágazat 80. "születésnapja" alkalmából, írja közleményében Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezete. A szükséges, de szabályozatlanul és technikai háttér nélkül rájuk kényszerített népszerűtlen pluszfeladatok miatt a sofőröket naponta szidalmazzák az utasok.
Az "elsőajtózás" miatt egyébként is nagy felelősség hárul a sofőrökre, hiszen összesen csaknem ötvenféle jegyet, bérletet és különféle speciális utazási engedélyt, okmányt kellene pontosan ismerniük. Erre viszont csak egy kétszer kétórás gyorstalpalón készítették fel őket, miközben a "profi" jegyellenőrök ugyanezt háromheti intenzív tanfolyamon tanulják. A szakszervezet elvárja, hogy a megnövekedett feladathoz megfelelő képzést is kapjanak a sofőrök - hangsúlyozza Szabó. Azt ugyanis, hogy előírás szerint teszik-e a rájuk testált plusz feladatokat - is -, rendszeresen ellenőrzik a BKK inkognitóban utazó illetékesei. Az álruhás ellenőrök a járművezetők munkáját videóra veszik, és ha abban hibát találnak, bonusz-malusz csökkentéssel, s végül a munkáltatók pénzmegvonással sújtják őket. Sorozatosak a büntetések, és a pénzmegvonások miatt több százmillió maradhat a BKK kasszájában. A tulajdonos sokat kritizált előírásai alól a menetrend szorítása sem mentesíti a járművezetőket, a késés pedig saját pihenőidejüket csökkenti, s fáradtan fordulhatnak vissza a forgalomba - sorolja az anomáliákat Szabó.
A szakszervezet elvárja azt is, hogy a BKK vonja vissza vagy ésszerűsítse a babakocsi és a kerékpár összeférhetetlenségével kapcsolatos intézkedését is - szögezi le Szabó. Ez a látszólag banális probléma az utasok és járművezetők életét is megkeseríti: abban az esetben ugyanis, ha egy trolibuszon babakocsival és kerékpárral is utaznak, a sofőrnek le kell szállítania a biciklist. Ezt kell tennie még akkor is, ha ő szállt fel előbb, s a pótjegyet is megváltotta, tehát szabályosan utazik. Ez esetben - a BKK elvárása szerint - a troli addig nem mehet tovább, amíg a kerékpáros le nem száll. Ebből gyakran súlyos konfliktus adódik, amelyek kezelésére a sofőröket nem képezték ki.
Az elnök szerint a helyzet tarthatatlan. A szakszervezet törvényi hátteret követel a megnövekedett feladatokhoz, és azt, hogy a BKK szüntesse meg azokat a szabálytalanságokat, amelyek akadályozzák a sofőrök munkáját, s a budapestiek zavartalan utazását: engedje vissza az utasokat tájékoztató matricákat a járművekre, s a járművezetők kapjanak megfelelő képzést az új feladatok szabályos végrehajtásához.
Szabó problémának tartja a műszaki szakemberképzés megszüntetését is. Emlékeztet: mintegy másfél évtizeddel ezelőtt a főváros akkori vezetése mindent elkövetett, hogy totálisan kivonja a trolikat a budapesti közlekedésből, és csak a nagy összefogásnak köszönhető, hogy az ágazat megmenekült. Igaz, hálózatfejlesztésére továbbra sem lehet számítani, holott számos nyugat-európai országban - Olaszországban, Franciaországban, Belgiumban és Svájcban - éppen a reneszánszát élik a trolik. Ebben a helyzetben a magyar trolis szakemberek - mérnökök, technikusok és egyéb műszaki szakértők - itthon feleslegessé váltak, ezért külföldön dolgoznak a szakmájukban. A hazai ágazat vezetői az érintett BKV-s szakterületek bevonásával az egyetemi szakirányú oktatás újraindítását szorgalmazzák.
Szabó szerint a trolibusz-közlekedés minőségének javításához nemcsak pénz kellene, hanem elsősorban szándék, s az ágazat iránti tisztelet. Mindkettőt elvárják a döntéshozóktól.
Nyílt nap a 80 éves trolinál
80. "születésnapja" alkalmából családi nyíltnapot rendez a BKV trolibusz ágazata szeptember 28-án, reggel 9-től délután 5 óráig a Pongrácz-Kőbánya garázsban (1101 Budapest, Zách utca 8.). A rendezvényen a muzeálisnak számító ZIU-k mellett a legkorszerűbb trolikat is bemutatják, a vendégek szerelőaknából és az áramszedő magasságából is ismerkedhetnek a járművekkel. A nap egyik slágere a tesztvezetés lesz, a B-kategóriás jogosítvánnyal rendelkező, vállalkozó kedvű vendégek egy rövid szakaszon önállóan vezethetik a népszerű járműveket.
A szervezők a számos felnőtteknek szóló szakmai program mellett a gyerekekre is gondoltak: szórakoztató műsorokkal, arcfestéssel és játszóházzal várják őket. A nyíltnapon tombola, értékes nyeremények, koncertek és meglepetés programok is lesznek.
A telep megközelítése: 1-es villamossal a Hidegkuti Nándor (volt MTK) Stadionig, onnan 400 méter gyalog vagy 37-es villamossal Kőbánya garázs megállóig. A vendéglátók erre az alkalomra egész nap közlekedő külön troli-járatot is indítanak, amelyre a Stadionok metróállomáson lehet felszállni.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A mentális egészség október 10-i világnapja emlékeztet minket arra, hogy a munkahely nemcsak a teljesítmény terepe, hanem hús-vér emberek mindennapi... Teljes cikk
„Az agyunk a biztos rosszat is jobban viseli, mint a bizonytalanságot. A folyamatos változás ezért okoz nagyon erős szorongást, döntési fáradtságot... Teljes cikk
Az elmúlt években a HR-munkatársak munkája az amerikai munkaerőpiacon példátlan kihívásokkal szembesült: folyamatos leépítések, szigorúbb... Teljes cikk
- Orbán Viktornak üzentek a szociális dolgozók 2 hónapja
- Súlyos munkavédelmi mulasztásokat tártak fel a Woltnál 2 hónapja
- A HR a láthatatlan ragasztó - így látják a szakmát az ügyvezetők 2 hónapja
- Uniós támogatásban részesült a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete 3 hónapja
- Támogatásban bízhatnak a gyöngyösi elbocsátott dolgozók 4 hónapja
- Felmérés: a fizikai dolgozók negyede szerint munkahelyük nem biztonságos 5 hónapja
- Lázár János szerint 53 ezer ember "szarból épít várat nap mint nap" 6 hónapja
- Amikor a színész segít a súgónak – példaértékű összefogás a Vígszínházban 7 hónapja
- "Meddig lehet ezt tűrni?" - Közös figyelemfelkeltő demonstrációba kezdhetnek a közlekedésben dolgozók 7 hónapja
- Egyre durvább támadások érik a vasutasokat, a szakszervezet jogi és rendőri védelmet kér 8 hónapja
- Félmilliárd forintos uniós támogatásból kapnak képzéseket az érdekképviseleti tagok 8 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?