kapubanner for mobile
Megjelent: 1 éve

Az IT-iparágban dolgozó nők jelentős része elégedetlen a fizetésével

Bár az IT-iparágban dolgozó magyar nők fizetése a gazdasági válság ellenére nőtt, jelentős részük elégedetlen a jelenlegi bérezésével. Legnagyobb kihívásnak a jólétről való gondoskodást és a stressz kezelését, a motiváció csökkenését, valamint a változó világgazdasági helyzetet nevezték meg. A No Fluff Jobs nemzetközi IT-állásportál immár negyedik alkalommal elemzi a magyar, a lengyel, a cseh, a holland és az ukrán technológiai szektorban dolgozó nők fizetését, szakterületeit és készségeit.

az IT-iparágban dolgozó nők jelentős része elégedetlen a fizetésével-

Belépési lehetőségek

A magyar női informatikusok 36,1 százaléka elsősorban pályamódosítás eredményeként kezdte informatikai kalandját. Ötből egy női informatikus viszont kifejezetten informatikát vagy egy programozáshoz kapcsolódó műszaki területen tanult az elhelyezkedését megelőzően. Pozíciók tekintetében a hazai női informatikusok körében a tesztelési (14%), a frontend (11%) és az üzleti elemzési területek a legnépszerűbbek.

A hazai továbbképzések nemi arányaiba a Codecool és a Software Development Academy HR-menedzsere, Nyitrai Orsolya nyújt betekintést: „A kezdetekben a végzett codecoolos diákok között a nők aránya közel 20 százalékos volt. Folyamatosan azon dolgozunk, hogy ezt az arányt növelni tudjuk, és a nők körében népszerűsítsük a kódolást. Az utóbbi időben a Codecool rövidebb IT-képzései is egyre népszerűbbek a női résztvevők között is, így mára már ez az arány megközelíti a 25 százalékot” – osztotta meg a szakember.

Az informatikában dolgozni általában csapatmunka. Ezért a magyar női szakemberek által megjelölt három legfontosabb kompetencia, amelyre ebben az iparágban szükség van, a következő: problémamegoldó készség (91%), csapatmunkára való készség (60%) és elemzőkészség (57%). További fontos készségként említették a kritikus gondolkodást (53,6%), a magas stressztűrő képességet (38,5%), az asszertivitást és a tárgyalási készséget (36%).

Karrier és távmunka

A jó szakemberek megtartásának egyik eszköze az előléptetés. A felmérésben szereplő magyar informatikus nők 25 százaléka részesült a megbecsülésnek ebben a formájában az elmúlt évben, amely arány a régióban mért legalacsonyabb. Összehasonlításként a Csehországban megkérdezettek 31,55 százalékát, a lengyelek 39,76 százalékát, míg az ukrajnaiak 54,39 százalékát léptették elő 2022-ben.

Annak ellenére, hogy az elmúlt év kihívásokkal teli volt, és a technológiai elbocsátások réme még a technológiai óriásokat is kísértette, a magyar női informatikusok 25,73 százaléka döntött úgy, hogy munkahelyet vált. A munkahelyváltás fő tényezője a magasabb jövedelem (59,05%), de a válaszadóknak fontos szempont volt az is, hogy olyan környezetben szeretnének dolgozni, amely megfelelő vállalati kultúrát biztosít (33,33%), és lehetővé teszi a távmunkát (31,43%). Az informatikusok 4,76 százaléka mutatott rá a nemi diszkriminációra.

„Nemcsak a piaci szereplők, hanem a kormányok is tehetnének valamit az ügy érdekében. A nőket diszkrimináló vállalatok megbüntetése egyértelmű jelzés lenne a döntéshozók számára, hogy erre oda kell figyelni” – hívja fel a figyelmet Szente Alíz, a gyerekkel app és a gyerekkel.com CEO-ja.

Bérezési elvárások

Az iparágban dolgozó magyar nők 66 százaléka kapott fizetésemelést az elmúlt évben, ennek ellenére csak 45,2 százalékuk elégedett a jelenlegi keresetével. A felmérés szerint a magyarországi női informatikusok 35 százaléka a 400 és 600 ezer közötti bérsávban keres, de jelentős százalékuk nem elégedett a bérezésével és 50-70 százalékkal többet szeretne keresni. A legmagasabb fizetéseket Hollandiában regisztrálták, ahol a női informatikusok 27 százaléka nyilatkozott úgy, hogy 776 ezer és 980 ezer forint között keres. A legalacsonyabb fizetések viszont Ukrajnában voltak, ahol az informatikában dolgozó nők 26 százaléka 204 ezer és 367 ezer forint között keres.

A lengyel, ukrán, magyar, cseh és holland nők átlagosan 13 százalékkal alacsonyabb fizetést kapnak, mint a férfiak. A felmérés szerint a technológiai iparban dolgozó magyar nők 63 százaléka nem tudja, hogy az azonos pozícióban és azonos tapasztalattal rendelkező férfiak mennyit keresnek.

„Régóta tudjuk, hogy a jó fizetés a munkahelyi elégedettség egyik alapja. Az új állást keresők számára a fizetések ismerete a hirdetések egyik kulcseleme” – kommentálja az eredményeket Paulina Król, a No Fluff Jobs személyzeti és operatív igazgatója. „A No Fluff Jobs egyelőre az egyedüli állásportál, ahol minden ajánlatban található fizetési sáv. Így az IT-iparágban munkát kereső nők időt takaríthatnak meg, és azokra az ajánlatokra jelentkezhetnek, amelyek megfelelnek az elvárásaiknak” – magyarázza a szakember.

 

fotó: unsplash

  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Vajon megtaláljuk az egyensúlyt az ember és az AI között? - avagy az AI emberi arca

Vajon mit tartogat 2024-ben a mesterséges intelligencia? 2023-ban minden eseményen téma volt az AI és ember kapcsolata, hatása egymásra. HR szempontból... Teljes cikk

Az üzleti hallgatók készen állnak a mesterséges intelligencia munkahelyi használatára

A brit gazdasági szakos hallgatók szerint az ügyfélszolgálati munkakörökre lesz a legnagyobb hatással a mesterséges intelligencia - derül ki egy... Teljes cikk

Iskolapadba ültetheti a vezetőket a mesterséges intelligencia forradalma

A generatív mesterséges intelligencia forradalmasítja a bankvilágot és új lehetőségek sokasága nyílik meg a pénzintézetek és ügyfeleik előtt.... Teljes cikk