Szilágyi Katalin
Megjelent: 8 éve

Az üzleti eredményesség múlhat egy jó tesztrendszeren

images

A Corporate Values szervezésében a közelmúltban rendezték meg a Nagy Teszt Napot, ahol a legnagyobb tesztforgalmazó cégek osztották meg egymás között tapasztalataikat, értékesítési és marketing stratégiáikat. Mint kiderült, a hazai piacon működő cégek megoldási javaslatai között több hasonlóság van, mint különbség. Az ügyfelek bizalmát ugyanakkor továbbra is rombolják azok a cégek, amelyek nem jogtiszta teszteket forgalmaznak, és eszközeik pszichometriailag nem megfelelőek, módszereik megbízhatatlanok - tudtuk meg Nagybányai Nagy Olivér pszichológustól, a Psidium Online Tesztek szakmai vezetőjétől. Mint mondta, lényeges előrelépést jelenthet a jövőben a Magyar Pszichológiai Társaság Tesztbizottságának kezdeményezése, ami egy Kvalifikált teszteket regisztráló teszt-adatbázist kíván létrehozni. Ez az európai tesztminősítési sztenderdek alapján egyfajta minőségbiztosítást nyújtana a tesztek felhasználóinak.

Hogy erre mindenképpen szükség van, azt Fehér Zsolt, a tesztforgalmazással és HR tanácsadással foglalkozó Assessment Systems International vezérigazgatója is alátámasztja. Mint mondta, jelenleg sem állami, sem szakmai szabályozás nincs. "Szlovákiában már 2002 óta kötelezettségei vannak a tesztforgalmazó vállalkozásoknak, és meghatározott kritériumokat kell teljesíteniük. Magyarországon tavaly május óta minősíti a Magyar Pszichológiai Társaság a pszichológiai mérőeszközöket, de ennek sem látszata, sem kötelező érvénye nincs" - vázolta a helyzetet az ügyvezető. Hozzátette: a komoly "tesztes" vállalkozások saját érdekükben folyamatosan próbálnak olyan kritériumoknak megfelelni, mint a tesztalkalmazás során használt eszközök technikai háttere, validitása, megbízhatósága, normázottsága, valamint átfogósága, mert ez elengedhetetlen a hosszú távú működéshez. Fehér Zsolt elmondása szerint mintegy 15-20 vállalkozás működhet a piacon, de mert bárki szabadon fejleszthet bármilyen alkalmazást, százával érhetőek el különféle eszközök.

Egyre több ügyfél egyre kevesebbet tesztel

A válságot valamennyi magyarországi tesztpiaci vállalkozás megérzi, most leginkább a nagyvállalatok leépítési hullámai között kénytelenek lavírozni, egyedül a középvállalkozások piaca tűnik élénkebbnek. Fehér Zsolt közlése szerint a 2010-2011-es évet a stagnálás vagy a volumenben való bővülés jellemezte, ami sokszor nem járt együtt a profit növekedésével. Ezt Deák Zsolt, a Captain Hungary ügyvezetője is megerősítette. "Bár egyre több szervezetnél ismerik fel a kompetencia mérés előnyeit és kezdenek tesztelni a hatékonyság növelése érdekében, az elhúzódó válság miatt leálltak a fejlesztések, a nagy megrendelők drasztikusan visszavettek a költésből és sokkal kevesebb megbízást adnak. Vagyis növekszik az ügyfélkörünk, de ők évről évre kevesebbet tesztelnek" - árulta el a szakember. Nagybányai Nagy Olivér is úgy látja, nagyobb a mozgás a teszthasználat, illetve a HR-folyamatok fejlesztése területén, mint tavaly ilyenkor, ezért bízik abban, hogy rövid- vagy középtávon újra fellendülhet a piac.

Kevésbé optimista Fehér Zsolt, aki attól tart, most fog csak igazán beütni a költségcsökkentés újabb hulláma, ami azt jelenti, hogy főleg a nagyvállalatok nem fognak költeni bizonyos szolgáltatásokra. " Csak az elmúlt pár hétben több olyan nyertes tenderünk volt, ahol végül az ügyfél úgy döntött, saját erőforrásaival oldja meg a fejlesztési programokat, tovább terhelve a HR osztály munkatársait. Pedig nehezebb időkben még kevésbé engedheti meg magának egy vállalkozás, hogy rossz felvételi technikáinak köszönhetően pénzt lapátoljon ki az ablakon, vagy ne a megfelelő munkatársat helyezze értékesítői vagy vezetői pozíciókba. A válság és a megszorítások időszakában fontosabb, mint valaha, hogy minél több vállalatvezető tisztában legyen azzal a ténnyel, hogy a valóban jó tesztrendszerek használata komoly pozitív hatással van az üzleti eredményességre" - hangsúlyozta az Assessment System Hungary ügyvezetője.

Kiemelt területek a tehetségmenedzsment és kulcsember programok

Továbbra is a fejlesztés, kiválasztás az a terület, ahol leginkább tesztelnek a vállalatok, ezt a Nagy Teszt Nap is megerősítette - mondta a Garda Consulting ügyvezetője. A HR tanácsadó cég tréningekhez, coachinghoz és tanácsadáshoz is használ teszteket. Berey Zita szerint a tesztelés nagymértékben segíti a reális önismeret fejlesztését, és mivel ezek a mérőeszközök objektívnek tekinthető eredményekkel tudnak szolgálni, nem csak a tanácsadó szubjektív meglátásaira vannak utalva az egyének vagy a szervezet. Mint mondta, ügyfélkörükben még mindig a kompetencia-alapú teszttípus a sláger, bár abban, hogy mi tekinthető kompetencia-alapú mérésnek, nincs egyetértés a szakmában. "Az én értelmezésemben a személyiség alapú kompetencia felmérések is ebbe körbe tartoznak, meg a 360 fokos értékelések is, ahol viszont egyértelműen az érzékelt viselkedéséről kapunk visszajelzést, nem pedig a személyiségben rejlő potenciálokról" - fogalmazott. Úgy látja, az értékesítők és vezetők fejlesztésén túl a cégek a jövő tehetségeire és a kulcsemberekre is fókuszálnak, ezért egy tehetségmenedzsment vagy kulcsember program ma már elképzelhetetlen tesztek nélkül.

Egyet ért ezzel Fehér Zsolt is. Mint mondta, a kompetenciák valódi mérhetősége már nem egy szubjektív elem, hanem olyan mérés, melynek során a tesztek eredményeit teljes normarendszereknek feleltetik meg. "Ha az ügyfelek ezt a megközelítést szeretnék alkalmazni, közvetlen megfeleltetéssel szinte bármilyen kompetencia-rendszert lehet mérni, sőt, az egész folyamatot informatikai háttérrel lebonyolítani, így az adatok akár már a végfelhasználó adatbázisában is megjelenhetnek. Ez a valódi szolgáltatás, ami maximális személyre szabhatóságot jelent, például azáltal, hogy a megbízó számára új, hasznos, korlátozott mennyiségű, de valós, komoly hatásfokú kompetenciákat határozunk meg" - magyarázta.

Nagybányai Nagy Olivér a 360-fokos felmérések kapcsán kiemelte, körültekintően kell használni ezeket, mert az eredmények hatására csökkenthetik is a működési hatékonyságot. "A 360-fokos eszközök is kompetenciamérésre szolgálnak, viszont ezt a mások által megfigyelhető viselkedés alapján végzik, így mellettük célszerű a kompetenciáknak a belső potenciál oldalát is feltérképezni" - fejtette ki a pszichológus. Hozzátette: erre szolgál például az Assess-személyiségteszt, ami nem csak az egyes személyiségvonásokról ad részletes képet, de azok kombinációi alapján maguknak a kompetenciáknak a személyiségből fakadó meglétéről is informál. A kétféle kompetencia profil alapján pedig olyan úgynevezett nem realizált potenciálok is kirajzolódhatnak, melyek kibontakoztatása belső karrier fejlesztés szempontjából kulcsfontosságú hozzáadott értéket képviselhet.

Kompetenciaméréssel a szervezeti hatékonyságot is támogatni lehet. A Captain például két cég összevonását követően mérte fel a második és harmadik számú vezetőket, hogy az ügyfél tisztább képet kapjon arról, kikre számíthat az új munkakörök betöltésében. Egy másik projektben pedig nemcsak az összes vezetőt, hanem valamennyi szervezeti egység kulcsmunkatársait felmérték és fejlesztési célú visszajelzést adtak nekik egyénileg és csoportosan, valamint szervezet szinten. "A felmérés célja az volt, hogy motiváltabbak legyenek a munkatársak és kiderüljenek azok a tartalékok egyéni és csoport szinten, amit a hatékonyabb működés érdekében mozgósíthatnak, fejleszthetnek" - mondta Deák Zsolt.

Szélesedik a tesztek palettája

A Captain az elmúlt néhány évben a környező országokban is megjelent, de mint Deák Zsolt mondja, a szomszédos piacokon a hazai helyzethez hasonlóan még mindig stagnálás vagy visszaesés tapasztalható. - A gazdaság lefékeződése miatt egyre kevesebbet költenek a cégek HR üzleti szolgáltatásokra; nincsenek zöldmezős beruházások, a fejvadászok a korábbinál kevesebb megbízást kapnak az állami szférából, inkább elbocsátások és összevonások vannak, mint felvételek, és a személyzeti tanácsadók alullicitálják egymást azért a kevés megbízásért - ecsetelte a helyzetet Deák Zsolt. Mint mondta, a tesztdíjak valamelyest drágultak a piacon, de még mindig nem árazták be a forint gyengülését. A CAPTain tesztet például Nyugat-Európában kétszer annyiért lehet értékesíteni, mint itthon vagy más kelet-európai országban. Bár az első háromnegyed év forgalma valamivel jobban alakult náluk, mint az előző évi, még mindig elmarad a legjobb évüktől - mondta az ügyvezető, aki úgy látja, egyfajta diverzifikáció figyelhető meg a tesztpiacon.

A Captain-nél is egyre szélesedik a tesztek palettája, az egyszerűbb és olcsóbb megoldások mellett a szofisztikáltabb és drágább megoldásokat is el lehet érni, ezért a szakember szerint az ügyfeleknek még körültekintőbbnek kell lenniük a beszerzéseknél, érdemes több lehetőséget is megvizsgálniuk, és akár többfajta tesztet vásárolniuk a különböző HR igényekre. Deák Zsolték például idén fejezték be a CAPTain Verbális és Numerikus képesség tesztek online verzióját. Fő tesztjük, a CAPTain Online tesztek alapján pedig a különböző vezetési szinteken eltérő igényeknek és jellemzőknek megfelelően különböző vezetői riportokat készítenek, amelyeket akár kiválasztásban, de elsősorban fejlesztésben, egyéni- és csoportos coachingban lehet jól felhasználni.

A többi szolgáltató sem tétlenkedik: a Psidium Online Teszteknél jelenleg olyan intelligencia mérőeszközön dolgoznak, ami speciálisan az üzleti környezetben képes a lehető legrövidebb idő alatt hatékony és megbízható eredményeket szolgáltatni a jelöltek gondolkodási, következtetési képességeiről.

A Közép-Európában piacvezető Assessment System International, amely tagvállalata az Assessment Systems Hungary, itthon az elmúlt három év során a 3-4. helyre lépett előre a tesztforgalmazók sorában, elsősorban a HOGAN tesztcsalád forgalmazásával, emellett portfóliójukban saját tulajdonú, komplex, 360 fokos értékelésre lehetőséget adó eszközök is szerepelnek, hazánk kivételével pedig Közép-Kelet-Európában a SCHUHFRIED Gmbh. termékeit is forgalmazzák.
  • 2020.12.05 Teljesítménymenedzsment és motiváció A résztvevők megtanulják, beosztottjaik teljesítményére ható területek helyes menedzselését. Képessé válnak akár munkavégzés közben hatásos, rövid coaching beszélgetések levezetésére. Megismerik a teljesítmény menedzsment eszközrendszerét. Részletek Jegyek
  • 2020.12.10Vezetői képzés - Emberek vezetése modul (C) A vezetői képzés célja az elméleti és gyakorlati vezetői tudás és kompetenciák fejlesztése. A résztvevők a képzésen megismerik a csapat és szervezetépítés és a munkatársak fejlesztésének, vezetésének és értékelésének alapvető vezetői eszközeit. A képzés résztvevői elsajátítják azokat a gyakorlatban alkalmazható technikákat, amelyek segítségével javítható a munkatársak elkötelezettsége és teljesítménye. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
12 lépés a hatékonyabb meetingekért

Sok oka lehet annak, hogy egy meeting nem hatékony. Többek közt, hogy nem tiszta, hogy mi is a megbeszélés pontos témája, fókusza vagy ha nem a... Teljes cikk

Karantén office vs. Home office

Sok kényszermegoldás született a kijárási korlátozások idején, a járvány első hullámában. A munkahelyek többségében a home office-ra nem volt... Teljes cikk

Íme, a Nemzeti Tehetség Program idei díjazottjai!

Magyarország legfontosabb erőforrása az ember, ezért a tehetségek gyarapítása közös feladat - hangoztatta az Emberi Erőforrások Minisztériumának... Teljes cikk