Bérrendszer leváltása gyorsan, hatékonyan – lehetséges ez?
Ha a bérrendszer leváltása kerül kilátásba, sokszor hajlamos a vezetőség az utolsókig halogatni a döntést. Hiába nyűgös a régi, már nem szolgálja ki az igényeket, nem fejlődik a céggel együtt vagy egyszerűen a szolgáltató feltételei már nem felelnek meg az elvárásoknak – nehezen szánja rá magát a szervezet az új bevezetésére. Pedig a valóságban – például a BaBér esetében – nem is feltétlenül körülményes vagy időigényes az átállás folyamata, mint ahogy attól a többség tart.
Egy jól szervezett szolgáltatóval az átállás folyamata gyors, zökkenőmentes, így minden körülmény adott ahhoz, hogy a hátrányok helyett a váltás előnyeit élvezhessék.
A bérszámfejtő szoftvereket fejlesztő és forgalmazó BaBér munkatársai két évtized alatt több ezer rendszerátállást valósítottak meg – a kkv szektortól egészen a multinacionális cégekig rendelkeznek tapasztalattal. Véleményük szerint az idő-, erőforrás-, és energiabefektetés is jól optimalizálható alapos tervezéssel és megfelelő projektelőkészítéssel. Ennek a folyamatnak a nulladik lépése az egyeztetés, ahol a leváltásra kerülő program kezelői az új program tanácsadóival átbeszélik lépésről-lépésre a tennivalókat, fontossági sorrendet is felállítva.
Egy alaposan megtervezett szoftverátállás mögött komoly szakmai munka van. A BaBér oldalán a kijelölt kapcsolattartón kívül részt vesz a projektvezető, a rendszerszervező és a fejlesztő kolléga, és – a folyamat összetettségétől függően – a szakmai igazgató, vagy akár a vezérigazgató-helyettes is bevonásra kerül. Ügyféloldalon az átállás általában két ember munkáját igényli: egy projektfelelős és egy rendszergazda, vagy IT-s kíséri végig a folyamatot. Ez persze nem törvényszerű, hiszen van, ahol kizárólag a bérszámfejtők vesznek részt az egyeztetésben, de akadnak olyan cégek, ahol projektvezetők is segítik a munkájukat.
Ideális esetben egy bérprogram-átállás projektfázisai a következők:
1. lépés: A követelmények egyeztetése, a projekt felmérése
Ebben a munkafázisban megvizsgáljuk a vállalat teljes bér- és tb-számfejtési folyamatát. Ezzel egyidőben kerülnek felmérésre a cég egyedi elvárásai, valamint az ezekkel kapcsolatos fejlesztési igények.
2. lépés: Telepítés, adatok betöltése
Előre egyeztetett időpontban, legfeljebb a szerződéskötés utáni 5. munkanapon belül sor a program telepítésére és az adatok betöltésére. A telepítés időtartama a hálózati felépítés függvényében 2-6 órát vesz igénybe.
3. lépés: Implementáció
Az implementáció során készülnek el mindazok a dokumentumok, amelyek alapján elvégezhető az egyes modulok testreszabása. Az egyedi fejlesztésekről készített specifikáció a fejlesztési dokumentáció része, amelynek – mindkét fél által történő – elfogadását követően az abban foglaltak a szerződés mellékletét és a bevezetési projekt alapdokumentációját képezik.
4. lépés: Adatmigráció
A BaBér program rendelkezik egy Excel táblázathoz hasonlító import felülettel. A táblázat adatainak feltöltése után lehetőség van a törzsadatok feltöltésére, akár a BaBértól függetlenül is. Amennyiben valamilyen ok miatt ez a felület nem használható, úgy egyedi beemelővel veszik át adatokat.
5. lépés: Oktatás
A telepítés után akár már aznap is megkezdődhet a program oktatása. Ennek időtartamát a cég nagysága, a használt modulok és az ügyintézők száma, valamint affinitása nagymértékben befolyásolja. Az oktatási menetrend az egyeztetéseket követően a bevezetési ütemterv pontosítása után véglegesedik.
A BaBér oktatásai gyakorlati megközelítésűek, a cég konvertált adatain, a paraméterezett rendszeren történik, igazodva a cég bérszámfejtési gyakorlatához. A BaBér szakértői az összevont oktatást tartják a leghatékonyabbnak, mivel így redukálható az idő és az anyagi ráfordítás is. A tesztidőszakban és az éles indulásnál – amennyiben erre igény van – az ügyintéző kollégák munkáját a helyszínen is támogatják a projektben résztvevő tanácsadók.
6. lépés: Próba és éles számfejtés támogatása
Igény szerint az első számfejtések alkalmával a BaBér tanácsadói segítik a számfejtők munkáját. Ez a támogatás adott esetben kiterjedhet az ellenőrzési és a korrekciós feladatok ellátására is.
+1. lépés: Minden felhasználó számára elérhető a helyszíni, telefonos és e-mailes szakmai és programtámogatás, esetenként távoli eléréssel is.
A legfontosabb minden rendszerátállásra készülő ügyfél számára, hogy minél kevesebb manuális munkával a lehető legtöbb adat kerüljön át a korábbi programból az új bérrendszerbe. Az adatátvitel során olyan tényezőket kell figyelembe venni, mint például a kiemelt jelentőségű adatbiztonság, a leváltásra kerülő rendszer folyamattámogatása, az adatok kinyerésének lehetőségei és felépítése. Mindezek az átállás időtartamára is hatással lehetnek, de megfelelő tervezéssel és a szolgáltatók közötti kooperatív szervezéssel egyszerűsíthető a fázis teljesítése.
A BaBérnál kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy az adatok szükség esetén korrigálva, a megfelelő struktúrában kerüljenek az új rendszerbe. Emiatt egy 3000 fős cégnél több időt vehet igénybe az adatbázis kozmetikázása, ez pedig az átállás idejére is hatással lehet. Ám ezt a munkát nem érdemes megspórolni, hiszen a későbbiekben jelentős könnyebbséget jelent majd, ha hibátlan adatbázisokkal dolgozhatnak a tb- és bérügyintézők.
Jól látható, hogy több tényező befolyásolja, mennyi időt vesz igénybe az átállás folyamata – ilyen a konvertálandó cég mérete, vagy az adatmennyiség is. Ám itt fontos megjegyezni, hogy az új program bevezetése nemcsak adatátadással jár: szükséges hozzá az új program kezelésének ismerete. A hatékonyság-növelés érdekében az ügyintézők részére megtartott oktatást ezért már párhuzamosan az adatok betöltésével el lehet indítani.
A fentieket figyelembe véve, megfelelően előkészített projekttel egy 150 fős cégnél akár egy hét alatt végig lehet vinni az átállás folyamatát, míg egy 3000 fős cég esetében érdemes egy hónappal számolni – ebben az adategyeztetés, a scriptek futtatása, a finomhangolások és a felhasználók oktatása is benne van.
Érdemes tehát minél hamarabb belevágni a programváltásba, ha a régi már nem szolgálja ki az igényeket. A BaBérnál az utolsó negyedévben ösztönző, kedvezményes csomagajánlatot kínálnak a programváltásra készülőknek, aminek részleteiről weboldalukon olvashatunk. Professzionalizmusukra, több mint két évtizedes tapasztalatukra építve pedig gyors és hatékony rendszerátállással tervezhetünk.
Ajánlatkérésnél az e-mail tárgymezejében adja meg a kedvezményt érvényesítő kódot: BAB/HRP
fotó: unsplash
- 2023.03.30euChance KLUB Elindult az euChance program, melynek egyik kulcs eleme a networking lehetőséget biztosító euChance KLUB. Szeretettel meghívjuk a 2023-as év első eseményére. 2023. március 30. 9:00-11:00 Nem Adom Fel Kávézó 1086 Budapest, Magdolna utca 1.
Részletek
Jegyek
- 2023.04.28Vezetői Best Practice Fórum VEZETŐI ÉS SZERVEZETI KOMMUNIKÁCIÓ, MOTIVÁCIÓ A fórum célja a vezetői legjobb gyakorlatok megosztása
Részletek
Jegyek
- 2023.05.10Foglalkoztatás 3.0 Nyissunk együtt a munkaerőpiac új lehetőségei felé! Hogyan lehet sikeres a 3. országból történő toborzás? Milyen munkaerőpiaci problémákat orvosolhatunk vele? Mekkora erőforrást és pénzt igényel a folyamat? Hogyan érdemes belevágni? A HR Portal és a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) által közösen szervezett Foglalkoztatás 3.0 konferenciának fókuszában az Mt. 2022, év végi EU-s jogharmonizációja, valamint a 3. országbeli munkavállalók foglalkoztatása áll.
Részletek
Jegyek
- 2023.05.18Lean Konferencia Lean és digitális transzformáció Lean, energiahatékonyság, folyamatfejlesztés.
Részletek
Jegyek
A szakemberhiány a legnagyobb kihívás, amellyel a vállalatok a digitális technológiák bevezetése során szembesülnek. Teljes cikk
A Mars saját tapasztalataival segíti a kutyabarát irodák kialakítását. Teljes cikk
dr. Mihalik Zsuzsát, az All You Can Move alapító tulajdonosát kérdeztük az aktuális sportpiaci helyzetről és a munkáltatói gondoskodás megtérüléséről. Teljes cikk