kapubanner for mobile
Megjelent: 20 éve

"Célom: példaképnek lenni a dolgozók szemében"

"Gondoskodom a cég reklámozásáról és mindenben igyekszem spórolni, mert példaképül kell szolgálnom az alkalmazottaim számára" - mondja a 37 éves cégvezető egy mindössze 20 eurós aktatáskára támaszkodva. Életfilozófiája: fényűző cégvezetés helyett példaképnek lenni.

"Mindenben igyekszem spórolni, mert példaképül kell szolgálnom az alkalmazottaim számára" - vélekedik Eckhard Spoerr, 37 éves cégvezető, mintegy 2000 beosztottal a háta mögött. Húsz eurós táskáját elnézve az ember azt hinné, hogy egy ilyen üzletember megengedhetne jóval nagyobb luxust is. Ám a beszélgetés során kiderül, hogy valójában ez is a vállalati stratégia része.
Mint mondja, a menedzserek legtöbbje még nem ismerte fel azt a tényt, hogy a mindennapos munkavégzés során tanúsított vezetői viselkedéssel lehet a legtöbbet rombolni vagy éppen építeni a cégvezetés image-án. Az alkalmazottak a mindennapos fényűző -de ugyanakkor felesleges- cégvezetői kiadásokat látva előbb vagy utóbb alul-motiváltak lesznek, de leginkább felismerik azt a tényt, hogy vezetőjük nem éppen egy 'jeles' személyiség.

Valljuk be, hogy mindannyiunk számára szükség van egy követendő személyre. Ez a munkahelyen a vezető, az igazgató, a HR-es, akiknek "a legfontosabb kell, hogy legyen a példakép felmutatása a beosztottak számára". Így vélekedik Spoerr cégvezetőhöz hasonlóan Berthold Leibinger, a Trumpf járműgyártó vállalat főnöke. Ő ezzel a mottóval indította el családi vállalkozását, mely immáron 1,4 milliárdos éves bevételt produkál nemzetközi High-Tech konzorciumként, köszönhetően 6100 alkalmazottjának. Számára a legfontosabb a szó szerint vett "munka-erő", melyet nem csupán a beosztottaktól, de a vállalat közép-, és felsővezetőitől is szintúgy elvár. "A nagyobb
teljesítmény érdekében a heti munkaidőt megemeltük három órával amit úgy kompenzáltunk, hogy az első óráért fizetést kérhettek, vagy egy járulékos időskori támogatási forma finanszírozását. A második és harmadik órát jóval erőteljesebben finanszíroztuk, ám csak akkor ha ezekben az órákban teljesítették az előírt mértéket. Például 7,5 százalékon felüli teljesítésnél kifizettünk egy órát, 15 százalékon felülinél már két órát és így tovább. Mindez persze nem csak a beosztottakra, de a vezetőség valamennyi tagjára is vonatkozott."

Spoerr és Leibinger csupán két vezető azok közül, akik állítják, hogy példakép felmutatása nélkül jóval inaktívabb beosztotti munkára számíthat egy cégvezető. "Sajnos annak ellenére, hogy magától értetődő mindennapos gyakorlatról van szó, a legtöbb menedzser nincs tudatában ennek a szerepnek a szükségességéről" - mondja Peter Fleschhut a KF vállalati tanácsadó-csoport müncheni vezetője. "A legtöbb vezető csak a cég feladatait és a tervezett célkitűzéseit látja, nem azt amit annak eléréséhez neki is hozzá kéne tennie" - teszi hozzá az előbbiekhez Ernst Heilgenthal pszichológus, a kölni Gemini Executive Search személyzeti tanácsadó fejvadásza.

Mint arról a KF csoport vezetője is beszámol, "akinek valamilyen kiemelt állása van, tudomásul kell vennie, hogy mindennapos viselkedésével automatikusan azt tükrözi a dolgozók felé, hogy mi az ami elvárt a cégben és mi az ami nem". Ehhez elsősorban el kell tudnunk dönteni, hogy valójában mi az amit elvárunk az alkalmazottaktól és a későbbiekben ehhez konzekvensen kell igazodnunk. "Még a legcsillogóbb brossúrák sem segítenek a cégen, ha a kellő tisztelet és hierarchia nincs meg a vállalat HR-rendszerében. Aki folyamatosan hibát ejt a mindennapos vezetésben, az elveszíti szavahihetőségét, vagy éppen autoritását. Aki pedig nem képes rá, hogy értékeket közvetítsen dolgozói felé, ne is várja el, hogy kövessék!"

És hogy hogyan válhatunk valódi példaképpé?
-tetteink és szavaink mindig legyenek összhangban egymással,
-ismerjük meg saját karizmánkat és erősítsük pozitív vezetői képességeinket,
-ha jól teljesítenek az alkalmazottak, ne felejtsük el a dicséretet,
-ha rosszul mennek a dolgok, ne merüljünk el a kilátástalanságban, hanem adjunk pozitív jövőképet a dolgozók számára,
-mindig hangsúlyozzuk a cég és a dolgozók erősségeit,
-ragaszkodjunk mindig és mindenhol az igazsághoz (Jó tudni: a Towers Perrin tanácsadó iroda által 15.000 európai dolgozó megkérdezésével készített tesztjéből kiderült, hogy a dolgozók legtöbbje a szavahihetőséget várja el munkáltatójától!),
-keresetünket és felsőbb pozíciónkat ne hangoztassuk, hiszen a "tettekhez képest eltörpülnek a szavak",
-ne költekezzünk feleslegesen és főleg ne látványosan, kihívóan a dolgozók szeme láttára.

Megfontolandó az a -Claus Goworr személyzeti tanácsadó által közzétett- 600 alkalmazott megkérdezésével végzett felmérés, melyben arra voltak kíváncsiak, hogy melyek a legfontosabb személyiségjegyek egy vezetőnél. A válasz sorrendben a következő:
1.teljesítőképesség,
2.szavahihetőség,
3.magabiztosság,
4.lojalitás,
5.tisztelet, tekintély.
Ezzel egyetemben a megkérdezettek 90 százaléka hiányolja jelenlegi főnökének viselkedéséből többek között az udvariasságot és a tiszteletet.

Mindazonáltal a 15.000 fővel végzett Towers Perrin-féle felmérésből kiderült: "a megkérdezett dolgozók egyöntetűen úgy nyilatkoztak, hogy személyes motiváltságukhoz legkiemelkedőbben a felettes személy példaképe járul hozzá". A kulcs a sikerhez tehát mindenki kezében ott lapul!
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Targoncavezető

A targoncavezető a raktárak és gyárak nélkülözhetetlen munkatársa, aki a logisztikai folyamatok zökkenőmentes működéséről gondoskodik. Teljes cikk

Mezőgazdasági gépszerelő

A mezőgazdasági gépszerelő kulcsfontosságú szereplő a modern mezőgazdaságban, hiszen a termelés hatékonysága nagyrészt a gépek megbízható működésén múlik. Teljes cikk

Gépjárművillamossági szerelő

A gépjárművillamossági szerelő a modern autók egyik legfontosabb szakembere, hiszen a járművek nagy része ma már elektronikus rendszerekre épül. Teljes cikk

Kapcsolódó hírek