Megjelent: 14 éve

E-learning az Allianz-nál: egy jó gyakorlat

Az e-learning tipikusan olyan fogalom a hazai képzési és fejlesztési szótárban, amelyről már mindenki hallott, de jól működni még kevesen látták. Míg a világ egyes részein az e-learning már szerves része a munkavállalók képzésének, addig hazánkban ismertsége és elismertsége még gyermekcipőben jár. Nikovics Évát, az Allianz Hungária Zrt. humán erőforrás igazgatóját kérdeztük tapasztalataikról.

- Mikor és minek a hatására döntöttek úgy, hogy e-learninget vezetnek be?

- Az Allianz 2007-ben kezdte meg az e-learning eszköz bevezetését elsősorban az üzletkötők oktatásának támogatására, melynek segítségével a nagy létszámú hálózat oktatását sikerült hatékonyabbá tenni.

- Volt ellenállás a szervezetben a bevezetés után, ha igen hogyan kezelték?

- Társaságunknál az e-learning rendszert örömmel fogadták, hiszen mindkét fél részére számos előnnyel jár a használata.

- Milyen keretrendszer fut jelenleg?

- A Lotus Workplace Collaborative Learning keretrendszert alkalmazunk.

- Milyen oktatási feladatok ellátását szolgálja az e-learning rendszer?

- Társaságunknál az e-learning rendszer az üzletkötőknél főként a tantermi oktatásokra való felkészítést szolgálja. A tanulók az egyes e-learning modulok elvégzése után már az alapismeretek birtokában vesznek részt a tantermi oktatásokon, konzultációkon, így azok sokkal hatékonyabbak. Emellett időtől és helyszíntől függetlenül tudnak felkészülni a képzésekre és az éves termékvizsgáikra is.

A munkatársak főként az éves kötelező oktatásokat (IT biztonság, pénzmosás és terrorizmus finanszírozásának megakadályozása, adatvédelem, munkavédelem, tűzvédelem) végzik el az e-learning rendszerben, így a megadott időszakban a szükséges tananyagot a saját ütemükben és időbeosztásuk szerint tudják elvégezni a tantermi oktatásnál sokkal költséghatékonyabb módon. Az elsajátított ismereteket mindkét esetben a tananyagok végén lévő tesztek ellenőrzik.

- Hány felhasználót szolgál ki a rendszer?

- Több ezer főt.

- Milyen típusú tartalmak találhatók a rendszerben (tananyag, vizsga, folyamat oktatás, szoftver oktatások)?

- A rendszer főként tananyagokat (biztosítási termékekről), termékvizsgákat tartalmaz. Emellett az e-learning rendszeren keresztül történik a regisztráció az oktatásokra, ahol az egyes képzésekre beállítható, hogy a tanuló csak adott e-learning tanfolyam elvégzése után tud feljelentkezni. Emellett vannak tananyagok az informatikai rendszerekről, office programok használatáról, ügyfél- és adatkezelésről, kárrendezésről stb. is.
Az e-learning megoldások:
- Költséghatékonyak, mert egyszeri elkészítési költségük után könnyen és gyorsan aktualizálhatók.
- Időhatékonyak, mert a tanulók saját időbeosztásuk szerint haladhatnak a tananyagban, és a munkától távol töltött idő megegyezik a tanulási idővel.
- Eszköz hatékonyak, mert a tanulási folyamat a tanulók számítógépein történik, nincs szükség külön teremre és a tanfolyammal kapcsolatos egyéb eszközökre.
- Alacsonyabb, ill. néhány esetben teljesen kiesik az oktatói költség.
-"HR hatékonyak", mert az oktatás-szervezési feladatok nagy részét az e-learning keretrendszer veszi át.
- Hatékony adminisztrációt biztosítanak, ugyanis egy rendszerben kezelhető az összes tanfolyam és képzés is, és mindezekről naprakész jelentések készíthetők.

- Milyen oktatási megoldásokat tart a leghatékonyabbnak az e-learning-en belül?

- Az e-learning eredményesen használható tananyagok megismerésére, ellenőrző tesztek elvégzésére, vizsgatesztekre, ahol a tananyag megkívánja, konzultációval kiegészítve.

- Milyen megtérüléssel számol a hagyományos képzésekhez képest?

- A pontos megtérülés számszerűsítése nélkül: több száz, esetenként ezer munkatárs utazási, étkezési és szállás költsége, plusz az utazásra igénybe vett idejük költsége, tanterembérlés, oktató díja áll szemben az e-learning rendszer fenntartásának és működtetésének költségeivel.

- Milyen előnyeit élvezik a rendszer használatának?

- A rendszer egyik nagy előnye, hogy a tanulók saját időbeosztásuk szerint használhatják. Egy-egy tananyagot akár többször is elvégezhetnek, illetve tudásukat a tesztek használatával folyamatosan ellenőrizhetik. Az e-learning-gel való felkészülés az oktatásokra sokkal hatékonyabbá teszi magát a tantermi képzést, hiszen a hallgatók már egyfajta alapismeretek birtokában vesznek részt rajta.

- Milyen belső és külső erőforrások működtetik a rendszert?

- Az e-learning rendszerért egy humán erőforrás igazgatósági munkatárs felelős. Az oktatók, illetve a szakterületeken dolgozó munkatársak készítik elő a tananyagokat, jelölik a törvényi szabályozás vagy egyéb okok miatt bekövetkező változásokat. A rendszer fejlesztését, illetve támogatását külső megbízott cég, illetve ezek koordinálását egy rendszertámogató munkatárs végzi.

- Milyen további terveik vannak az e-learning-gel kapcsolatban, milyen fejlesztésekben gondolkodnak?

- Társaságunk 2012-ben tervezi bevezetni az anyavállalatunk által használt Moodle alapú e-learning rendszert, mely a jelenleginél még könnyebben kezelhető, illetve riportálható.

- Milyen típusú szervezetnek javasolja az e-learning használatát?

- Olyan vállalatoknak tud hasznos lenni az e-learning rendszer, amelyek fontosnak tartják, hogy munkatársaik ismeretei, tudása folyamatosan a megfelelő szinten legyen. Nagyon előnyös olyan területeken, ahol a munkatársak szerte az országban dolgoznak, így jelentős utazási, illetve oktatói költség is megtakarítható. Ahol egyidejűleg nagy létszámú munkatárs oktatására, vizsgáztatására van szükség.

- Mit üzenne azoknak, akik most gondolkoznak az e-learning bevezetésén?

- Az e-learning rendszer nagyon hatékonyan segíti a hagyományos tantermi oktatást. A bevezetés előtt érdemes jól átgondolni, milyen célt fog szolgálni, és ez alapján dönteni amellett, hogy konkrétan melyik megoldást válasszuk, és hogy a meglévő oktatási rendszerbe hova illesszük be. Ennek következében nagyon fontos, hogy az e-learning rendszerben jól használható riportok legyenek.
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Életre szóló hűség nincs: Z generációsok a munkaadókról

2500 Z generációs megkérdezésével készült átfogó kutatás a mostani huszonévesek munkavállalói attitűdjéről, motivációjáról, elképzeléseiről. Teljes cikk

Kiderült, mi számít ma leginkább a munkaerőpiacon – nem a végzettség az

Egy kutatás szerint a vállalatok ma már nem csupán szakmai tudást, hanem egyre inkább speciális személyes készségeket és kompetenciákat keresnek a... Teljes cikk

A jövő a bátor lányoké: így válhatnak a tinik az AI-korszak nyerteseivé

A jövő nemcsak azoké, akik tudnak kódolni, hanem azoké is, akik mernek kérdezni, gondolkodni és újat alkotni. Mégis, a magyar lányok többsége ma... Teljes cikk