Megjelent: 3 éve

Egy szokatlan, de hatékony praktika, hogy elkötelezett munkaerőt találjon

A praktika, ami hozzájárul a jó munkahelyi légkörhöz, segít bevonzani az elkötelezett munkaerőt, jót tesz a brandépítésnek is a munkavállalók felé, ráadásul nem is kerül sokba. Igen, létezik ilyen! De vajon miért pont a Magyar Kerékpárosklub ajánlja?

Munkaerőhiány. Minden HR-es háta borsódzik, ha belegondol, miként pótolhatja egy-egy más kihívásért, jobb ajánlatért, családi okok miatt távozó kollégáját, vagy honnan szerez további embereket a szaporodó feladatok ellátására. A cégek számos praktikát bevetnek, hogy odacsábítsák, minél elkötelezettebbé tegyék és megtartsák a munkavállalókat. A munkaerő-utánpótlás forrásai azonban épphogy csak csörgedeznek.

Az amerikai Mercer tanácsadó vállalat Global Talent Trends című 2019-es kutatásának adataiból kiviláglik, hogy Európában a munkavállalók leginkább azokon a helyeken teljesítenek a legjobban (és részesítik előnyben), ahol a munka-magánélet egyensúlyát megtartva, inspiráló környezetben, jó légkörben végezhetnek értelmes munkát. Az innovációban és piaci versenyben élen járó társaságok pedig többek között az új munkavállalóikra célozva alakítják saját brandjüket, tudván, hogy így találják meg azokat, akikkel hosszú távon tervezhetnek.

Mit tehet a vállalat?

A jó munkakörnyezet kialakítására sokan fordítanak figyelmet. Már-már alapelvárás a minden földi jóval - játékkonzolokkal, csocsóasztallal, kényelmes kanapékkal, babzsákfotelekkel, nagy felbontású óriástévékkel - felszerelt, egészséges reggelit és uzsonnát is kínáló pihenőszoba. Követendő trend a dolgozók igényeire szabott étrend, az edzőtermi bérletek, sőt a mosoda, céges óvoda és iskola.

A légkör javításának kulcstényezői közé tartozik a közösség erősítése. Csak erre az igényre egy teljes ágazat épült, aminek szereplői csapatépítő, közösségerősítő programokat kínálnak, ám gyakran borsos árakon, és sokszor megkérdőjelezhető hatékonysággal.

A vállalkozások nagy része felismerte már, hogy a brandépítésre nem csak a termékeiket, szolgáltatásaikat megvásárolók körében van szükség. Nem mindegy, milyen képet mutatnak leendő munkavállalóik felé, akiknek újabb generációi már tudatosabban igyekeznek élni, figyelemmel kísérik a cégek társadalmi szerepvállalását, a klímaváltozás jelentette problémák kezelését, a föld megőrzését a következő generációknak. A társadalom és a természet felé mutatott felelős hozzáállás hangsúlyozása azonban gyakran megreked a jól kommunikálható, szimbolikus lépések szintjén.

A fent felvázolt intézkedések ráadásul jelentős anyagi terhet rónak a vállalatra.

Egy komplex megoldás

Van azonban egy praktika, ami már-már svájcibicskai értelemben kínál komplex megoldást a munkaerő megtartását és a megfelelő jelöltek bevonzását célzó összetett feladatra. Egyszerre kínál lehetőséget a jobb munkahelyi hangulat kialakításához, a közösségépítésre, a vállalkozás társadalomért és természetért vállalt felelős hozzáállásának bizonyítására valódi, konkrét tettekkel, ráadásul költséghatékonyan.

Ez a kerékpáros munkába járás, illetve a csatlakozás az ezt népszerűsítő programokhoz, mint a Bringázz a munkába! kampány. De milyen kihívásra, milyen megoldással szolgál, ha nyeregbe ültetjük a munkahelyi kollektívát?

Több mint egy évtizede bringázunk a munkába. A Magyar Kerékpárosklub által, az Aktív Magyarországért felelős kormánybiztosság támogatásával szervezett, eredetileg 2007-ben indult Bringázz a munkába! kampány célja a kerékpáros munkába járás népszerűsítése és elterjesztése. Az eddigi kampányok résztvevői több mint 10 millió kilométert tekertek le, megspóroltak 300 millió forintnyi benzint, és bőven egymillió tonna feletti szén-dioxid kibocsátását kerülték el.]


Jobb légkör

Jobb munkahelyi hangulat - számos tanulmány bizonyítja, hogy kerékpározással nem csak az ülőmunka egészségre káros hatásai kompenzálhatók, de stresszoldó hatásának köszönhetően jobb hangulatba is kerül a művelője. Aki bringával jár munkába, mentesül az utakon autóval rá váró forgalmi dugók, illetve a zsúfolt tömegközlekedés okozta stressztől, ritkábban vesz ki betegszabadságot és hatékonyabban végzi munkáját. Ráadásul a napi testmozgást abban a holtidőben tudja teljesíteni, amit amúgy a tömegközlekedésen szorongva, vagy forgalmi dugóba szorulva az autóban ülve töltene.

Közösségépítés

A közösségépítő szerepet a Bringázz a munkába! kampány keretein belül rendelkezésre álló csapatjáték biztosítja. A csapatok közösen gyűjtik kilométereiket és bringás napjaikat egy okostelefonos alkalmazás segítségével, és versenybe szállhatnak a többi csapattal. Az applikáció adatai alapján egy dedikált felületen könnyen lehet egyéni és céges rangsorokat összeállítani, és ezek alapján saját háziversenyt kiírni. A közös célért, együtt végzett, fizikai erőkifejtéssel járó feladat - a munkába kerékpározás - kiváló eszköz a munkahelyi kollektíva összekovácsolására.

Brandépítés

A kerékpárosbarát imidzs a brand pozicionálásában is kulcsszerepet játszhat. Azoknak a vállalatoknak, ahol figyelmet fordítanak a kerékpáros infra megteremtésére - biztonságos kerékpártárolók, zuhanyzók, öltözők, esetleg bringamosók, illetve szervizszolgáltatás -, csatlakoznak a Bringázz a munkába! kampányhoz, netán céges kerékpárflottát tartanak fenn a napi ügyek intézésére, nincs szükségük arra, hogy költséges greenwashing-kampányokkal bizonygassák elkötelezettségüket a földi élet sokszínűségének megóvása és a fenntartható társadalom iránt, és nagyobb eséllyel vonzhatnak magukhoz felelősen gondolkodó, elkötelezett munkaerőt.

Költséghatékony

Fontos, hogy az akár csapatépítő foglalkozásként is felfogható bringás kampányhoz csatlakozni egy fillérjébe sem kerül a cégnek, a részvételhez szükséges app ingyenes, csupán kerékpár és elhatározás kell. Persze nem árt, ha rendelkeznek kerékpárosbarát infrastruktúrával, de ezek nagy része egy modern irodaház-fejlesztés során többnyire adott. Kattintson, ha szeretne többet tudni a részvételről, illetve ha szeretne további tippeket a kerékpárosbarát környezet kialakításához, és a munkatársak motiválásához!
  • 2022.10.11HR Fest 22 - Forgatókönyvek sűrűjében Újra jön a HR-világ legmeghatározóbb szakmai eseménye. Ősszel újra vár a HR Fest az Akvárium Klubban, ahol ezúttal a gyors változásokra és a közeledő sötét felhőkre fókuszálunk. Neked van már forgatókönyved? Részletek Jegyek
  • 2022.10.11XIX. Magyar Munkajogi Konferencia Atipikus munkajogviszonyok, munkaszerződés és munkajogviszony tartalma, határozott idejű jogviszony sajátosságai. Milyen kihívásokkal kell a cégeknek jelenleg szembenézniük munkaügyi kérdésekben? Nem érdemes hiányoznia a XIX. Munkajogi Konferenciáról. Részletek Jegyek
  • 2022.10.13TÉR workshop - Legyél a teljesítményértékelés szakértője! Miről lesz szó? TÉR bevezetés lépései, szakmai újdonságok, legjobb gyakorlatok, működtetéssel kapcsolatos szakmai titkok. A rendezvény ingyenes, de előzetes regisztrációhoz kötött. Részletek Jegyek
  • 2022.11.09Új EU-s irányelvek a Munka Törvénykönyvében Jelentős munkaügyi adminisztratív feladat ősz elején - két irányelv átültetésével módosul a munka törvénykönyve. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Vállalkozóvá válás támogatása

Zsigmond Andrea „Miskolc Megyei Jogú Város Foglalkoztatási Paktum Programjának” (TOP-6.8.2-15-M/1-20016-00001) vállalkozásfejlesztési tanácsadója... Teljes cikk

Mi történik a diákfoglalkoztatással ősszel?

Az őszi időszak a diákmunkásokat foglalkoztató iskolaszövetkezetek számára „csúcsidőt” jelent, de nem feltétlenül pozitív értelemben.... Teljes cikk

Dr. Varga Zoltán: A Magyar Suzukinál jelenleg egy generációváltás zajlik

A Magyar Suzuki Zrt. Magyarország egyik legnagyobb munkáltatója, 2900-an dolgoznak az esztergomi gyárban. Másfél éve a vállalat jogi- és... Teljes cikk