Megjelent: 2 éve

Egy szokatlan, de hatékony praktika, hogy elkötelezett munkaerőt találjon

A praktika, ami hozzájárul a jó munkahelyi légkörhöz, segít bevonzani az elkötelezett munkaerőt, jót tesz a brandépítésnek is a munkavállalók felé, ráadásul nem is kerül sokba. Igen, létezik ilyen! De vajon miért pont a Magyar Kerékpárosklub ajánlja?

Munkaerőhiány. Minden HR-es háta borsódzik, ha belegondol, miként pótolhatja egy-egy más kihívásért, jobb ajánlatért, családi okok miatt távozó kollégáját, vagy honnan szerez további embereket a szaporodó feladatok ellátására. A cégek számos praktikát bevetnek, hogy odacsábítsák, minél elkötelezettebbé tegyék és megtartsák a munkavállalókat. A munkaerő-utánpótlás forrásai azonban épphogy csak csörgedeznek.

Az amerikai Mercer tanácsadó vállalat Global Talent Trends című 2019-es kutatásának adataiból kiviláglik, hogy Európában a munkavállalók leginkább azokon a helyeken teljesítenek a legjobban (és részesítik előnyben), ahol a munka-magánélet egyensúlyát megtartva, inspiráló környezetben, jó légkörben végezhetnek értelmes munkát. Az innovációban és piaci versenyben élen járó társaságok pedig többek között az új munkavállalóikra célozva alakítják saját brandjüket, tudván, hogy így találják meg azokat, akikkel hosszú távon tervezhetnek.

Mit tehet a vállalat?

A jó munkakörnyezet kialakítására sokan fordítanak figyelmet. Már-már alapelvárás a minden földi jóval - játékkonzolokkal, csocsóasztallal, kényelmes kanapékkal, babzsákfotelekkel, nagy felbontású óriástévékkel - felszerelt, egészséges reggelit és uzsonnát is kínáló pihenőszoba. Követendő trend a dolgozók igényeire szabott étrend, az edzőtermi bérletek, sőt a mosoda, céges óvoda és iskola.

A légkör javításának kulcstényezői közé tartozik a közösség erősítése. Csak erre az igényre egy teljes ágazat épült, aminek szereplői csapatépítő, közösségerősítő programokat kínálnak, ám gyakran borsos árakon, és sokszor megkérdőjelezhető hatékonysággal.

A vállalkozások nagy része felismerte már, hogy a brandépítésre nem csak a termékeiket, szolgáltatásaikat megvásárolók körében van szükség. Nem mindegy, milyen képet mutatnak leendő munkavállalóik felé, akiknek újabb generációi már tudatosabban igyekeznek élni, figyelemmel kísérik a cégek társadalmi szerepvállalását, a klímaváltozás jelentette problémák kezelését, a föld megőrzését a következő generációknak. A társadalom és a természet felé mutatott felelős hozzáállás hangsúlyozása azonban gyakran megreked a jól kommunikálható, szimbolikus lépések szintjén.

A fent felvázolt intézkedések ráadásul jelentős anyagi terhet rónak a vállalatra.

Egy komplex megoldás

Van azonban egy praktika, ami már-már svájcibicskai értelemben kínál komplex megoldást a munkaerő megtartását és a megfelelő jelöltek bevonzását célzó összetett feladatra. Egyszerre kínál lehetőséget a jobb munkahelyi hangulat kialakításához, a közösségépítésre, a vállalkozás társadalomért és természetért vállalt felelős hozzáállásának bizonyítására valódi, konkrét tettekkel, ráadásul költséghatékonyan.

Ez a kerékpáros munkába járás, illetve a csatlakozás az ezt népszerűsítő programokhoz, mint a Bringázz a munkába! kampány. De milyen kihívásra, milyen megoldással szolgál, ha nyeregbe ültetjük a munkahelyi kollektívát?

Több mint egy évtizede bringázunk a munkába. A Magyar Kerékpárosklub által, az Aktív Magyarországért felelős kormánybiztosság támogatásával szervezett, eredetileg 2007-ben indult Bringázz a munkába! kampány célja a kerékpáros munkába járás népszerűsítése és elterjesztése. Az eddigi kampányok résztvevői több mint 10 millió kilométert tekertek le, megspóroltak 300 millió forintnyi benzint, és bőven egymillió tonna feletti szén-dioxid kibocsátását kerülték el.]


Jobb légkör

Jobb munkahelyi hangulat - számos tanulmány bizonyítja, hogy kerékpározással nem csak az ülőmunka egészségre káros hatásai kompenzálhatók, de stresszoldó hatásának köszönhetően jobb hangulatba is kerül a művelője. Aki bringával jár munkába, mentesül az utakon autóval rá váró forgalmi dugók, illetve a zsúfolt tömegközlekedés okozta stressztől, ritkábban vesz ki betegszabadságot és hatékonyabban végzi munkáját. Ráadásul a napi testmozgást abban a holtidőben tudja teljesíteni, amit amúgy a tömegközlekedésen szorongva, vagy forgalmi dugóba szorulva az autóban ülve töltene.

Közösségépítés

A közösségépítő szerepet a Bringázz a munkába! kampány keretein belül rendelkezésre álló csapatjáték biztosítja. A csapatok közösen gyűjtik kilométereiket és bringás napjaikat egy okostelefonos alkalmazás segítségével, és versenybe szállhatnak a többi csapattal. Az applikáció adatai alapján egy dedikált felületen könnyen lehet egyéni és céges rangsorokat összeállítani, és ezek alapján saját háziversenyt kiírni. A közös célért, együtt végzett, fizikai erőkifejtéssel járó feladat - a munkába kerékpározás - kiváló eszköz a munkahelyi kollektíva összekovácsolására.

Brandépítés

A kerékpárosbarát imidzs a brand pozicionálásában is kulcsszerepet játszhat. Azoknak a vállalatoknak, ahol figyelmet fordítanak a kerékpáros infra megteremtésére - biztonságos kerékpártárolók, zuhanyzók, öltözők, esetleg bringamosók, illetve szervizszolgáltatás -, csatlakoznak a Bringázz a munkába! kampányhoz, netán céges kerékpárflottát tartanak fenn a napi ügyek intézésére, nincs szükségük arra, hogy költséges greenwashing-kampányokkal bizonygassák elkötelezettségüket a földi élet sokszínűségének megóvása és a fenntartható társadalom iránt, és nagyobb eséllyel vonzhatnak magukhoz felelősen gondolkodó, elkötelezett munkaerőt.

Költséghatékony

Fontos, hogy az akár csapatépítő foglalkozásként is felfogható bringás kampányhoz csatlakozni egy fillérjébe sem kerül a cégnek, a részvételhez szükséges app ingyenes, csupán kerékpár és elhatározás kell. Persze nem árt, ha rendelkeznek kerékpárosbarát infrastruktúrával, de ezek nagy része egy modern irodaház-fejlesztés során többnyire adott. Kattintson, ha szeretne többet tudni a részvételről, illetve ha szeretne további tippeket a kerékpárosbarát környezet kialakításához, és a munkatársak motiválásához!
  • 2021.10.05Tréning Kerekasztal 2021 Komoly kihívások érték és érik a szervezeteket az utóbbi időszakban. Először a járvány okozta sokk, a vele érkező gazdasági megtorpanás, a home office, hogy szinte minden átkerült a digitális térbe. A helyzet továbbra is konstans változásban van, így szükség van folyamatos, rugalmas alkalmazkodásra. A szervezetek VUCA-környezethez való illeszkedésére, a mostanában egyre inkább teret nyerő hibrid működés kialakítására. Mindehhez a képzéseknek, a tréningpiacnak is alkalmazkodnia kell. Ezért is ül össze újra, egy év kihagyás után a Tréning Kerekasztal Konferencia 2021. október 5-én, a New York Palotában. Részletek Jegyek
  • 2021.10.07Jólét és hatékonyság? Mentálhigiénés nagykövet program! Képzést minden olyan vezetőnek, vezetői csapatnak, akik szeretnének tudatosan, hatékonyságot, jólétet növelni a szervezeten belül. Részletek Jegyek
  • 2021.10.12XVIII. Magyar Munkajogi Konferencia – 9 kreditpont A Wolters Kluwer Hungary legnagyobb éves rendezvénye idén válik nagykorúvá. Ezúttal is a megszokott, színvonalas szakmai programokkal és felejthetetlen közösségi élményt ígérve várjuk a munkajoggal foglalkozókat a Dunakanyar szívében. A rendezvényen az ügyvédek és jogtanácsosok 9 kreditpontot szerezhetnek! Részletek Jegyek
  • 2021.10.20Hibrid munkavégzés, távmunka, munkaidő, pihenőidő és egyéb aktuális kérdések a munkajogban Jöjjön el, és tájékozódjon élőben dr. Fodor T. Gábortól a terület egyik jeles szakértőjétől. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Bérrendszer leváltása gyorsan, hatékonyan – lehetséges ez?

Ha a bérrendszer leváltása kerül kilátásba, sokszor hajlamos a vezetőség az utolsókig halogatni a döntést. Hiába nyűgös a régi, már nem... Teljes cikk

Hibrid munka, hibrid nyelvtanulás – lehetséges?

Hogyan támogassuk a munkavállalókat a nyelvtanulásban, ha a hét egyik felében otthonról dolgoznak? Teljes cikk

IT tréning professzionális szinten, egyszerű nyelven

Az IT toborzásban az egyik legfontosabb tényező, hogy meglegyen a közös nyelv a kiválasztást végző vezetőkkel és a jelöltekkel. Hiszen a... Teljes cikk