Egyre nagyobb az igény a dolgozók részéről a hibrid irodák és az íróasztal-megosztás felé
A munkahely élményszerűvé tételét célzó kényelmi szolgáltatások alapvető változást jelentenek a munka és a közösség megítélésében - derül ki egy friss kutatásból.
Az irodai környezetekben a kijelölt íróasztalok kora lejárt, a CBRE felmérése szerint az ilyen típusú irodákat választó vállalatok aránya 83%-ról 55%-ra csökken 2024-re – írja a HR News.
Ezzel szemben a hibrid és az íróasztal-megosztásos modellek egyre elfogadottabbak, 12%-ról 36%-ra nőtt a népszerűségük, ami a rugalmasság és a tevékenységalapú munkakörnyezetek iránti növekvő preferenciát tükrözi - áll a cég március 25-i, a hatékony terekről szóló jelentésében, amely a globális munkahelyi és foglaltsági meglátásokról szóló sorozat része.
A CBRE szerint azonban még mindig jelentős a különbség a szervezetek munkahelyi stratégiával kapcsolatos elképzelései és az irodahelyiségek kialakítása között. A cég szerint sok cég ragaszkodik elavult modellekhez, és nem helyezi előtérbe a tevékenységalapú és együttműködő környezeteket, amelyek létfontosságúak a hibrid munkaerő számára.
Nagyobb sűrűség
Az alkalmazottak és az ülőhelyek aránya 2021 óta meredeken emelkedik. A 35 és 49 négyzetméter közötti munkaállomások váltak a standarddá, amelyek jelenleg a munkaterületek 64%-át teszik ki. Ezzel szemben a nagyobb méretű magánirodák népszerűsége 16%-ról 4%-ra esett vissza, „ami a helykihasználás és a vezetői preferenciák jelentős átrendeződését jelzi” - írja a CBRE.
Ahogy a vállalatok azon dolgoznak, hogy növeljék az együttműködésre és a csapatmunkára összpontosító terek számát, az iroda is „reneszánszát éli, amelyet a dolgozók elkötelezettségének, a hálózatépítésnek és a szocializációnak a megugrása táplál” - mondja a CBRE.
Az egyéni irodák visszaszorulása és a nyitott, együttműködő terek növekvő fontossága ellenére a munkavállalók még mindig inkább zárt terekben találkoznak, a zárt tárgyalók használata több mint kétszerese a nyitott tereknek, mondja a CBRE, az XY Sense Q2 2024 Workplace Utilization Index adataira hivatkozva. Ennek oka valószínűleg a munkavállalók vizuális és audio magánélet iránti vágya, a zárt fókuszterületek használata 21%-kal magasabb, mint a nyitott munkaállomásoké, „ami az irodai csendes zónák iránti növekvő igényt tükrözi” - mondja a CBRE.
A kényelmi szolgáltatások kiemelik a wellness és a közösségi igényeket
A jelentés szerint a munkahely élményszerűvé tételét célzó kényelmi szolgáltatások alapvető változást jelentenek a munka és a közösség megítélésében. Ezek közé tartoznak az egészségre összpontosító területek, mint például a csendes szobák, könyvtárszerű zónák és szoptatási lehetőségek.
„Bár a kényelmi terek elosztásának általános növekedése szerény marad - mindössze 6 százalékponttal emelkedik a 2021-es 11%-ról 17%-ra 2024-re -, ez az élményt nyújtó terek felé történő elmozdulás támogatja az egyre inkább hibrid munkaerő vonzását és megtartását” - írja a CBRE.
A CBRE 2024-es felmérésben a válaszadók 55%-a szerint a teljes körű éttermek és kávézók a leggyakoribb munkahelyi kényelmi szolgáltatások, ezt követi az ingyenes parkolás 24%-kal. A wellness-részlegek, a többcélú helyiségek és a szoptatószobák szintén az első öt kényelmi szolgáltatás között voltak, mintegy 15%-kal.
A CBRE szerint a munkavállalók jólétének előtérbe helyezésével, például ergonomikus bútorokkal, zajcsökkentő stratégiákkal és rugalmas munkarenddel a szervezetek egészségesebb, boldogabb és termelékenyebb munkaerőt hozhatnak létre.
A kutatás szerint a közös munkaterületek „nélkülözhetetlen eszközzé” váltak a vállalatok számára, amelyek célja a növekedési és szűkülési stratégiák támogatása, a bizonytalanság enyhítése és az elosztott munkaerő befogadása. A 3 és 12 millió négyzetláb közötti közepes méretű portfólióval rendelkező vállalatok több mint 40%-a tervezi, hogy növeli vagy fenntartja a rugalmas irodahelyiségek használatát, szemben a 12 millió négyzetláb feletti nagyobb portfóliók 17%-ával, akik a jelenlegi rugalmas irodahelyiségek használatának csökkentését tervezik - áll a jelentésben.
HR News
fotó: unsplash
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A mellrák diagnózisa nemcsak az érintett életét forgatja fel, hanem hatással van a környezetére és a munkahelyi közösségre is. Ilyenkor nem a... Teljes cikk
Ősszel sokan érzik úgy, hogy csökken az energiájuk, nehezebben koncentrálnak, és a munka is egyre nehezebben megy. Ez nem feltétlenül lustaság vagy... Teljes cikk
Hőhullámok, fáradtság, hangulatingadozás – tünetek, amelyekről ritkán esik szó a munkahelyeken, pedig több százezer nő életét befolyásolják... Teljes cikk
- Már épül a H2Offices irodaegyüttes második épülete 1 hónapja
- Extra szabadság, home office és kreatív HR-sek: ezt teszik a jóllétért a megbízható munkaadók 2 hónapja
- Kiderült, mitől lesz ideális egy iroda 2025-ben 2 hónapja
- A flexibilis irodáké a jövő? 2 hónapja
- A legtöbben kevesebb fizetést is elfogadnának, ha cserébe a barátiakkal dolgozhatnának 2 hónapja
- A munkaadók többsége nem tudja, mik a munkahelyi jólét feltételei 2 hónapja
- Munkahelyi wellbeing programok: nem csak a dolgozóknak hasznos 2 hónapja
- Szaunázás és illóolajok: a nyugalom, egyensúly és egészség záloga 2 hónapja
- Csak a dolgozók fele optimista a munkája jövőjét illetően 2 hónapja
- Kutatás: a 32 órás munkahét javítja a munkavállalók jólétét anélkül, hogy rontaná a termelékenységet 3 hónapja
- Erre költik a legtöbbet a Z generációs dolgozók 3 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?