Csatlakozz hozzánk a Viberen
Megjelent: 7 éve

Erste Bank: stratégiai szerepben az e-learning

images

- Mikor és minek a hatására döntöttek úgy, hogy e-learninget vezetnek be?

- Az e-learning rendszer bevezetése 2008-ban történt. A bevezetés egyik oka az ún. "kötelező képzések" (pénzmosás megelőzése, munkavédelem, tűzvédelem, stb.) költséghatékony megvalósítása volt, a másik ok pedig, hogy a képzések adminisztrációját egyszerűbbé és hatékonyabbá tegyük.

- Volt ellenállás a szervezetben a bevezetés után? Ha igen, hogyan kezelték?

- A bevezetés apropója a kötelező képzések hatékony levezénylése volt, és ezek voltak az első modulok is a rendszerben. Ez, mint utóbb kiderült, nem volt a legszerencsésebb húzás, hiszen ezek a "muszáj-tananyagok" egyetlen vállalatnál sem örvendenek túl nagy népszerűségnek. Sajnos ez az érzés átragadt magára a rendszerre is, noha azóta több hasznos, a napi munkavégzést is támogató anyagot publikáltunk. Ez utóbbi gondolat lehet a válasz az e-learning elfogadtatása kapcsán felmerülő kérdésekre is, azaz: törekedjünk olyan tananyagokat bevezetni, amelyeknek kézzelfogható hasznát látják a munkatársak.

- Milyen keretrendszer fut jelenleg?

- Jelenleg Oracle iLearning 5.2.-es keretrendszert használunk, de napirenden van a 6.0.-ás verzióra váltás, amely funkcionalitását és felhasználóbarátságát tekintve is több hasznos új jellemzővel bír.

- Milyen oktatási feladatok ellátását szolgálja az e-learning rendszer?

- A nagyon rövid idő alatt megvalósítandó, (pl. egy pár héten belül induló értékesítési kampányhoz kapcsolódó termék-, és folyamatismeret), vagy a nagyon sok munkatársat egyszerre érintő képzési feladatok esetében, illetve a különböző IT-rendszerek bemutatásában is nagyon jó eszközt jelent számunkra az e-learning.

- Hány felhasználót szolgál ki a rendszer?

- A vállalat valamennyi munkatársa számára elérhető a rendszer, ez körülbelül 2300 főt jelent.

- Milyen típusú tartalmak találhatók a rendszerben (tananyag, vizsga, folyamat oktatás, szoftver oktatások)?

- A klasszikus tananyagokon kívül megtalálhatóak a rendszerben szoftverek, illetve belső rendszerek használatának elsajátítását segítő anyagok is. A hagyományos vizsgatesztek mellett nagyon hasznosak lehetnek a tudásfelmérő, ismeretfelmérő tesztek is, amelyek képet adhatnak a különböző célcsoportok pillanatnyi tudásáról; ez fontos információt ad a számunkra a szakmai képzési igények kapcsán.

- Milyen oktatási megoldásokat tart a leghatékonyabbnak az e-learning-en belül?

- Az önálló ütemezésű (self-paced) képzések mutatják meg a legmarkánsabban az e-learning előnyeit, hiszen egy-egy ilyen tartalom feldolgozását mindenki a saját időbeosztásához, tanulási stílusához tudja igazítani. Ezen belül minden megoldás hatékony lehet, ha úgy állítjuk össze az e-palettánkat, hogy az adott ismerethez legjobban illeszkedő metodikát használjuk - például, ha belső rendszereink oktatását szimulációval és szimulált felméréssel (ahol egy konkrét művelet elvégzése - pl. új ügyfél rögzítése, bankszámlanyitás, stb. - a feladat) végezzük.

- Milyen megtérüléssel számol a hagyományos képzésekhez képest?

- Vitathatatlan, hogy költség oldalon látványos a különbség a tantermi képzésekhez képest. Az igazi kihívás azonban az e-képzések pedagógiai hatékonyságának biztosításában rejlik. Véleményem szerint a kulcs a didaktikában keresendő: ma már szerencsére rendelkezésre állnak, illetve készíthetők olyan tartalmak, amelyek a hagyományos termék- és rendszeroktatáson túl különböző hard skillek (pl. hamis bankjegyek felismerése) vagy akár vezetői soft skillek fejlesztését is képesek hatékonyan támogatni. Nagyon oda kell figyelni továbbá a tartalmak pedagógiai minőségére, a célcsoportok tanulási jellemzőire (munkaidő, fizikai körülmények), illetve előzetes tudására is, mert csak így tud az e-learning valóban hasznos képzési megoldás lenni.
Az e-learning megoldások:
- Költséghatékonyak, mert egyszeri elkészítési költségük után könnyen és gyorsan aktualizálhatók.
- Időhatékonyak, mert a tanulók saját időbeosztásuk szerint haladhatnak a tananyagban, és a munkától távol töltött idő megegyezik a tanulási idővel.
- Eszköz hatékonyak, mert a tanulási folyamat a tanulók számítógépein történik, nincs szükség külön teremre és a tanfolyammal kapcsolatos egyéb eszközökre.
- Alacsonyabb, ill. néhány esetben teljesen kiesik az oktatói költség.
-"HR hatékonyak", mert az oktatás-szervezési feladatok nagy részét az e-learning keretrendszer veszi át.
- Hatékony adminisztrációt biztosítanak, ugyanis egy rendszerben kezelhető az összes tanfolyam és képzés is, és mindezekről naprakész jelentések készíthetők.


- Milyen előnyeit élvezik a rendszer használatának?

- A tudás gyorsabban, célzottabban és sokkal költséghatékonyabb módon jut el a munkatársakhoz, a képzési adminisztrációban pedig egyenesen nélkülözhetetlen eszközt jelent számunkra.

- Milyen belső és külső erőforrások működtetik a rendszert?

- Az e-learning üzleti felhasználója a HR képzéssel foglalkozó szervezeti egysége, akit IT-oldalról egy belső rendszerszervező munkatárs támogat. Az üzemeltetést szintén belülről végezzük, a supportot pedig egy külső partnercég biztosítja.

- Milyen további terveik vannak az e-learning-gel kapcsolatban, milyen fejlesztésekben gondolkodnak?

- Az Erste Banknál az e-learningnek, mint képzési megoldásnak stratégiai szerepet szánunk: a széleskörű képzési palettán túl a rendszernek egyfajta "tudásportál" jelleget szeretnénk adni. Olyan platform kialakításán dolgozunk, amely az ismeretátadás mellett a tudás naprakészen tartásának, folyamatos megújításának belső igényét is elmélyíti a szervezetben. Tervünk között szerepel továbbá, hogy a képzések adminisztrációját teljeskörűen az e-learning rendszerbe csatornázzuk be.

- Milyen típusú szervezetnek javasolja az e-learning használatát?

- Mérettől és szektortól függetlenül lényegében minden vállalatnak tudom javasolni, hiszen mindenhol kulcsfontosságú a munkatársak képzése és a szervezeten belüli tudás menedzselése. Ma már a vállalati méret és az anyagi lehetőségek sem jelentenek akadályt, hiszen ingyenes keretrendszerek és hosting megoldások is rendelkezésre állnak.

- Mit üzenne azoknak, akik most gondolkoznak az e-learning bevezetésén?

- A bevezetéskor olyan anyagokkal induljanak el, amelyek felkeltik az érdeklődést e tanulási forma iránt és megmutatják a munkatársak előtt az e-learning valódi előnyeit! A bevezetés után pedig ne sajnáljanak időt, energiát áldozni a rendszerbe kerülő anyagok pedagógiai minőségének biztosítására!

Koharek András
ARTanácsadó


Follow hrportal_hu on Twitter