Megjelent: 2 éve

Értékesítési csapatok mentális egészsége 2022-ben

A covid, a háború, a gazdasági válság és az ebből következő áremelkedés negatív hatásait mindenki saját bőrén érzi és megküzdési stratégiájának, tudatossági szintjének és önismeretének megfelelően próbálja kezelni a helyzetet. Munkavállalói szinten még nagyobb teher hárul azokra, akik emberekkel állnak kapcsolatban, legyen az vezető vagy az értékesítésben dolgozók.

Laczkó Erika-

áluk hatványozottabban érzékelhető ez a feszült helyzet, mert nem csak a saját, de a velük nap mint nap kapcsolatban álló beosztottak és ügyfelek hangulatingadozásait, feszültségeit, frusztrációit is kezelniük kell, sokszor úgy, hogy ehhez nem rendelkeznek kellő háttértudással a mentális egészségük fenntartásával kapcsolatban. 

A szakirodalom szerint a hosszabb időn keresztül, tartósan fennálló stresszállapot, vagyis a kiégés is azokat fenyegeti jobban, akik folyamatosan emberekkel állnak kapcsolatban, a problémáik megoldásában nyújtanak támogatást. 

Kezdetben ez a segítő szakmákban dolgozókat érintette leginkább, de ma már az élet más területein is megjelenik.

Munkahelyi mentálhigiénés szakemberként és értékesítési tanácsadóként partnereimnél látom, hogy egy nagyon jól teljesítő értékesítőt is komoly kihívások elé állít a mostani helyzet. A jó értékesítő, kiváló kapcsolatteremtő képességgel rendelkezik, empatikus, nagyon jó problémamegoldó, de amikor az árak folyamatosan emelkednek, alapanyag hiány miatt gyártási problémák merülnek fel, a keresletet nem tudjuk kielégíteni, mert nem tudjuk megmondani mikor fog beérkezni a termék és azt sem, hogy milyen áron fogjuk tudni majd eladni, az nagyfokú bizonytalanságot teremt. Ilyet tapasztalunk most például a gépjárműiparban, de egyre inkább begyűrűzni látszik más iparágakba is. Ezt a helyzetet nagyon nehéz egy tapasztalt értékesítési kollégának is a partnerei felé kommunikálni, a jó kapcsolatot fenntartani, majd sikeres üzletet kötni. 

Empátia és érzelmi intelligencia

Másik aspektus, amikor a jelen helyzet lelkileg mozgat be bennünket, a belső bizonytalanságunkat, a változástól való félelmünket szólítja meg, melyet szintén nehezen tudunk kezelni.

A vezetők sokszor tehetetlenül állnak az értékesítési csapat motiválatlansága és a helyzetből fakadó ellenséges magatartással szemben. 
Ilyenkor a dolgok mögé érdemes nézni, és kellő érzelmi intelligenciával felismerni, milyen szükségletek és valós érzések húzódnak meg az ellenséges viselkedések mögött.

Lehetnek az értékesítési kollégának magánéleti, anyagi és egészségügyi problémái, vagy éppen életközépi válságba került, amit nehezen oszt meg a főnökével. A helyzet kapcsán elbizonytalanodhat, megkérdőjelezve érzheti képességeit, ezáltal hiteltelennek, megbízhatatlannak gondolja magát az ügyfelekkel szemben is, mely negatívan hat az önbecsülésére és önértékelésére, amiről szintén nehezen beszélünk munkahelyi környezetben.

Az ügyfelek oldaláról is hasonló a helyzet, amig a problémáikkal vannak elfoglalva és nem találnak megértésre vagy meghallgatásra, addig nehezen tudják befogadni az új lehetőségeket, ajánlatokat a cégek részéről. Tapasztalt értékesítő kollégák, mindig megpróbálnak empátiával közelíteni az ügyfél felé, felismerik a problémáit, szükségleteit és lehetőség szerint megoldást kínálnak azokra. A jelen helyzet rugalmatlansága és kiszámíthatatlansága limitálja a lehetőségek eszköztárát.

Egészségfejlesztés és soft skillek

Hosszabb távon olyan feltételek mellet dolgozni, amikor irreálisak az elvárások a vezetés és az ügyfelek részéről, hiányzik az empatikus vezetői hozzáállás, a nyílt, asszertív kommunikáció a cégen belül, széthúzáshoz, alulteljesítéshez, betegszabadságok számának növekedéséhez és fluktuációhoz vezethet.

Fontos, tudatosítani mindenkiben, hogy a cégen belül egy hajóban evezünk, nagyon sok olyan külső tényező van a jelen helyzetben amire nincs ráhatásunk, ezeket az egyén szintjén érzelmileg meg kell tanulnunk kezelni. Amire pedig van ráhatásunk ott a problémamegoldás módszertanát érdemes alkalmazni. 

Nyíltan, empatikusan, megértő „emberként” kell kommunikálnunk egymással, a lehetőségekhez képest kihozni a helyzetből a maximumot és ápolni az emberi kapcsolatainkat. Ezek sokszor triviálisnak tűnnek, de a tapasztalat mégsem ezt mutatja.

Segíteni, támogatni kell a kollégákat, felkarolni azokat is, akik nem tudnak segítséget kérni és sokszor pont az ellenkezőjét mutatják, például ellenségesen viselkednek miközben mélyen belül támogatásra szorulnak, de ezt nem tudják megfelelően kifejezni, vagy éppen ellenkezőleg, nem tudnak nemet mondani, meghúzni a saját határaikat, ezáltal túlterhelté válnak és ez okoz stresszt náluk.

Mindezekből látszik, hogy a mentális egészségfejlesztés és a különböző soft skill-ek fejlesztésére még nagyobb hangsúlyt érdemes helyezni a cégek részéről a jelen helyzetben. Beláthatjuk, hogy a korábban jól teljesítő értékesítési kollégák nem elfelejtették az értékesítési technikákat, hanem nehezen tudják kezelni a megváltozott helyzetet. Abban kell segítenünk, hogy az önismeretük, a megküzdési stratégiájuk, a rugalmas ellenálló képeségük fejlesztésével felismerjék erőforrásaikat és mozgósítani tudják azokat, ezáltal jobban kezelhetik a kihívásokat, így továbbra is motiváltak maradnak, mely pozitívan hat a cég eredményeire is.

Laczkó Erika - arthelpsyou

Munkahelyi mentálhigiénés szakember, kompetenciafejlesztő tréner, értékesítési tanácsadó

  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Álláskeresés és szórakozás egy csomagban: az idei első nagy állásbörzén jártunk

Helyben akarnak interjúzni vagy legalább a szakmai vezetővel beszélni, élményt szeretnének gyűjteni munkakörökről, inspirációt meríteni a... Teljes cikk

Így tudják megszólítani a Z generációs munkavállalókat a vállalatok

Az interaktív kommunikáció és a nyitottság is elengedhetetlen, ha egy el szeretne érni egy Z generációs fiatalt. Teljes cikk

Idén a fizetések még az eddiginél is fontosabbak lesznek

Immár harmadik éve készíti el munkavállalói visszajelzések alapján a legjobb munkahelyek – Top Employers – listáját a Munkahelyeink.hu. A ma... Teljes cikk