kapubanner for mobile
Megjelent: 17 éve

Félnek az orvosok?

A páciensek ma már fogyasztóként jelennek meg, ugyanakkor igényeik megfelelő kielégítésének hátterét az orvosok nem érzik biztosítottnak - derül ki a GfK LHS Healthcare betegellátást az orvosok szemszögéből felmérő aktuális kutatásának eredményeiből. A gyógyító szakemberek véleménye szerint a kórházi ellátás túlzottan költségvezérelt lett és pozitívumként értékelték a biztosítotti jogviszony tisztázását.

A GfK LHS Healthcare aktuális vizsgálatában arra keresett választ, hogy az orvosok hogyan élik meg, és miként értékelik a betegellátást illető eddigi változások hatását.

A mintegy 230, különböző szakterületen dolgozó orvossal folytatott személyes interjúk rávilágítottak arra, hogy az orvosok jelentős fenyegetettséget éreznek munkájukat illetően és a legtöbben bizonytalanok helyzetüket tekintve. Munkaidejük nagy részét az adminisztráció tölti ki, ami alapvetően befolyásolja a betegellátást és az orvos-beteg kapcsolatot.

A kvalitatív felmérés eredményeiből kiderül, hogy az orvosok aggodalmat éreznek személyes sorsuk miatt, kevéssé látják tisztán a munkájukat alapvetően befolyásoló rendelkezések és változások célját. A betegellátás szempontjából pedig szinte minden megkérdezett nehézségekről számolt be.

A gyógyító munka alapja az, hogy az orvos végigviszi betegét a terápiás folyamaton, ami nagyon sokszor csapatmunka eredménye, nem pedig egyéni feladat. A személyes beszélgetésekből kiderült, hogy jelen helyzetben az orvosok azt észlelik, a terápiás folyamatot a szabályozók megszakítják és ez hátráltatja a tudásuk, képzettségük és tapasztalatuk szerinti lehető legjobb terápia megvalósítását.

A kórházi ellátás gyakorlatát vizsgálva jelentős eltérések vannak abban, hogy a szabályozóknak és a költségkorlátoknak miként felel meg egy-egy intézmény, mit helyez előtérbe, mennyit enged, illetve tud megvalósítani a teljes terápiás folyamatból, ami jelentős területi és intézményi különbségeket eredményezhet. Az orvosok jelentős része érzi úgy, hogy a kórházi szolgáltatások túlzottan költségvezéreltté váltak, ami miatt sok kórházban csupán a minimumra szorítkozó ellátási gyakorlat van kialakulóban.

Az orvosok úgy látják, a betegek sok esetben már fogyasztóként viselkednek – így például az ügyeletet a magánrendeléssel szemben olcsó ellátási lehetőségként veszik igénybe, holott a fizetett díj és az igénybe vett szolgáltatás egymással nem áll arányban. A betegek igényekkel – akár irreális igényekkel – jelennek meg, ugyanakkor az orvosi oldalon az ezeket az igényeket kielégítő szolgáltatás menedzsmentjének kevéssé vannak meg a feltételei.

„A változások egyértelmű pozitívumaként értékelték a megkérdezésben résztvevő orvosok a biztosítotti jogviszony tisztázását” – mondta el dr. Lantos Zoltán, a GfK LHS Healthcare divízióvezetője. „Hasonlóképpen helyesnek ítélték meg az ügyelet utáni pihenőidő kötelező elrendelését is. A beszélgetésekből kiderült azonban, hogy az előírás betartását nehezíti a tény, miszerint nem minden intézményben sikerül mindig zökkenőmentesen megoldani az ügyeleti beosztásokat” – tette hozzá a szakember.


"Olyan rendszer kell, ami tényleg szolidáris"

Az egészségügyben a reformok után is fennmarad a nemzeti kockázatközösség, ugyanis mindenki számára kötelező lesz a biztosítás, mint eddig és most - hangsúlyozta Horváth Ágnes egészségügyi miniszter az "Egészségügy: maradás vagy változás?" című konferencián. A tanácskozást a Pénzügykutató Zrt. és a Fővárosi Vízművek rendezte.

A miniszter előadásában kitért arra, hogy a jelenlegi ellátórendszer minősége nem megfelelő, nem biztosít azonos hozzáférést és nem elég hatékony. Ez a rendszer a beteg kiszolgáltatottságát tartja fenn, döntő benne a hálapénz, nem biztosítja a méltó körülményeket, sem a méltányos jövedelmeket a gyógyításra, sem az orvosoknak, sem az egészségügy más dolgozóinak.

A meghirdetett reformok célja, hogy a három alapproblémára, a minőségre, az igazságosságra és a fenntarthatóságra adjon terápiát. Fontos cél - mint mondta -, hogy hatékonyabb legyen az egészségügyi rendszer működése, hogy olyan rendszer jöjjön létre, amely valódi szolidaritást biztosít. A legfőbb újdonságként említette, hogy a létrejövő egészségbiztosítási pénztárak között verseny lesz, ami nyilván a hatékonyság növeléséhez fog hozzájárulni.

Elmondta azt is, ami már korábban ismertté vált, hogy a tervek szerint 22 egészségbiztosítási pénztár jön majd létre. Ezeknek a kisebbségi részére, azaz 49 százalékos részvénycsomagjára licitálhatnak majd a befektetők. Mint mondta: várhatóan 8-10 pénztár fog megmaradni, illetve fogja megkezdeni működését, az ügyfélszámuk ezeknek 500 ezer és 2 millió között lehet.

Kiemelte, valamennyi pénztár országos működésű lesz, ami azt jelenti, hogy bárhonnan fogadhatnak, sőt, kötelesek fogadni embereket, viszont területi felelősségük is lesz, aki nem jelentkezik, azokat is kötelesek lesznek majd felvenni tagjaik sorába.

  • 2024.06.03Projektmenedzsment képzés A KÉPZÉS CÉLJA: A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.05Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit, képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján. Betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az asztalos szakma is megadhatja az alkotás örömét

Ki gondolná, hogy az egyéni vállalkozó asztalosnál a munka körülbelül 30-40 százalékát nem is a bútor legyártása és beszerelése jelenti, hanem... Teljes cikk

"Keressük a lila elefántot" - avagy miért izgalmas a toborzó szakma

Miért szeretek recruiter lenni? – tette fel a kérdést néhány ismert toborzási szakembernek Csatalinácz Adrienn, az euJobs HR-Group HR és BRAND... Teljes cikk

A szexi pozíciónevek csapdája

Tudja mi a különbség a sales manager, a business development manager és account manager munkakörök között? A gyakorlatban nem sok: az... Teljes cikk

Kapcsolódó hírek